پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه های واقعی خدمات پزشکی ۲ هفته آینده به دولت اعلام می‌شود

تعرفه های واقعی خدمات پزشکی ۲ هفته آینده به دولت اعلام می‌شود

به گزارش اداره کل روابط عمومی دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی روز دوشنبه در گفت و گو با "ایرنا" افزود: تعیین تعرفه های خدمات پزشکی با همکاری کارشناسان اقتصادی و با فرمول های علمی در سازمان نظام پزشکی در حال انجام است و وقتی تعرفه های واقعی تعیین شود، به عنوان مبنا به شورای عالی بیمه و دولت ارائه می شود. این کار کارشناسی مراحل آخر را طی می کند و تا دو هفته آینده تمام می شود اما مساله ای که برای جامعه پزشکی مهم است این است که چقدر از این تعرفه های واقعی در دولت تصویب می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که از نظر سازمان نظام پزشکی میزان فاصله تعرفه های مورد نظر سازمان نظام پزشکی با تعرفه های مصوب دولت چقدر است، گفت: هنوز نمی توانیم این فاصله را اعلام کنیم چون هنوز کار کارشناسی برای تعیین تعرفه های واقعی تمام نشده است اما بعد از اتمام این کار می توانیم این فاصله را اعلام کنیم.

ظفرقندی افزود: گر چه در گذشته نیز کار کارشناسی برای تعیین نرخ واقعی خدمات پزشکی انجام شده است اما با توجه به تغییرات اقتصادی، این تعرفه ها نیاز به بروزرسانی دارند؛ به همین علت تیمی را برای این کار در سازمان نظام پزشکی تشکیل دادیم. وزارت بهداشت هم کاملا در جریان است که تعرفه ها و هزینه های واقعی استخراج شود، بر این اساس قاعدتا سرانه سلامت و سرانه بیمه ها و سهمی که بیمه ها باید برای سلامت پرداخت کنند و ویزیت واقعی یعنی تعرفه مطب واقعی و همه اینها استخراج می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: می دانیم که به علت محدودیت منابع سازمان های بیمه گر، تعرفه های مورد نظر سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه به طور کامل تصویب نمی شود اما با تعیین تعرفه های واقعی و قیمت تمام شده خدمات پزشکی دو هدف را دنبال می کنیم یکی اینکه وقتی تعرفه های واقعی وجود داشته باشد، دست شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه باز است که به این سمت حرکت کند و در واقع مبنا ایجاد می شود، دوم اینکه در موارد زیادی با این مساله مواجه هستیم که رسانه ها و افکار عمومی تمایل دارند بدانند که چه فاصله ای بین تعرفه های واقعی خدمات پزشکی و قیمتی که اعمال می شود، وجود دارد و اگر این میزان شفاف نباشد و مردم مطلع نباشند مشکلاتی ایجاد می کند.

ظفرقندی افزود: مشخص نبودن فاصله تعرفه های واقعی پزشکی با هزینه هایی که اعمال می شود، در سال های اخیر موجب هجمه هایی علیه جامعه پزشکی شده است و با تعیین قیمت واقعی این خدمات حداقل معلوم می شود که پزشکان برای سلامت مردم یارانه می پردازند. درست مثل قیمت بنزین که دولت اعلام می کند قیمت واقعی آن مثلا پنج هزار تومان است و الان هزار تومان از مردم گرفته می شود.

مطابق قانون نرخ تعرفه های پزشکی باید قبل از شروع هر سال با تایید شورای عالی بیمه و مصوبه هیات دولت اعلام شود. هیات وزیران ۲۰ فروردین امسال به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین تایید شورای‌عالی بیمه سلامت، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را برای سال ۱۳۹۸ با هشت درصد رشد برای ویزیت پزشکان بخش دولتی و خصوصی و ۱۵ درصد رشد تعرفه های خدمات هتلینگ بیمارستانی در بخش دولتی و ۲۵ درصد افزایش تعرفه های هتلینگ در بیمارستان های خصوصی ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران برای بخش خصوصی تعرفه ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و دکتری تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۷۰ هزار ریال ( ۲۷ هزار تومان)، تعرفه ویزیت پزشکان، دندانپزشکان متخصص و پزشکان عمومی دارای مدرک دکتری تخصصی در علوم پایه ۴۱۰ هزار ریال ( ۴۱ هزار تومان)، تعرفه ویزیت پزشکان فوق‌تخصص، دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) و متخصص روانپزشکی ۵۲۰ هزار ریال ( ۵۲ هزار تومان) تعیین شد.

تعرفه پزشکان فوق‌تخصص روانپزشکی و دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) روانپزشکی ۵۹۰ هزار ریال (‌۵۹ هزار  تومان)، تعرفه کارشناس ارشد پروانه‌دار ۲۲۰ هزار ریال (۲۲هزار تومان) و تعرفه خدمات ویزیت کارشناس پروانه‌دار ۱۹۰ هزار ریال (‌۱۹ هزار تومان) تعیین شده است.

سایت منبع

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

اعظم توکلی فر شنبه, 04 آبان,1398 23:37
با عرض سلام من یک متخصص بیهوشی هستم که هزار کیلومتر دور از خانواده در یک منطقه محروم مشغول به خدمت می باشم که متاسفانه به دلیل کاهای کم بیهوشی بعد از یک ماه ماندن ۵ میلیون تومان شده ، آیا انصاف است که بیهوشی که در تمام دنیا به دلیل اهمیت زیاد این رشته بالاترین درآمد را دارد در ایران اینگونه مورد ظلم واقع شود
در حال حاضر کارانه ما از حقوق یک کارگر هم کمتر می باشد
S یکشنبه, 05 آبان,1398 08:26
خدا کنه یکمی عاقلانه تر تعرفه های تخصص کتاب کد رو تعریف کنند یا حداقل همون چیزی که همه جای دنیا داره استفاده میشه بدون دخل و تصرف غرض ورزانه اجرا بشه
و مثل دفعه قبل که تعرفه جراح چند برابر و تعرفه پایه بیهوشی نصف شد، اجرا نشه!