پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی ؛

نظرات کارشناسی نظام پزشکی حلقه مفقوده چرخه تعرفه گذاری /خواستار اصلاح زیرساختهای تعرفه گذاری هستیم

نظرات کارشناسی نظام پزشکی حلقه مفقوده چرخه تعرفه گذاری /خواستار اصلاح زیرساختهای تعرفه گذاری هستیم
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به عدم اجرایی کردن نظرات کارشناسی نظام پزشکی در تعرفه گذاری گفت : سلب اختیار تعرفه گذاری از سازمان نظام پزشکی این ذهنیت را در عموم مردم ایجاد کرد که این سازمان عامل افزایش هزینه های درمانی مردم بوده است.

 

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار این سازمان با گلایه از این که جایگاه تاثیرگذاری سازمان نظام پزشکی در چرخه تعرفه گذاری نادیده گرفته شده است، بیان کرد: دولت همواره به دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم بوده است و سلب اختیار تعرفه گذاری از این سازمان این ذهنیت را در عموم مردم ایجاد کرد که نظام پزشکی عامل افزایش هزینه های درمانی است بنابراین اختیار تعرفه گذاری خدمات پزشکی در بخش خصوصی از این سازمان گرفته شده است.

وی با  اشاره به این که اقتصاد سلامت رو به افول است، افزود: وقتی در چرخه تعرفه گذاری ، سازمان نظام پزشکی نادیده گرفته شده و بنگاههای اقتصادی دیگر مانند شورای عالی بیمه تعیین کننده نرخ تعرفه های پزشکی می شوند ، طبیعی است که اقتصاد سلامت رو به افول رفته و هم ارائه کننده و هم گیرنده خدمات از هزینه ها ناراضی خواهد بود.

وی با تاکید بر این که در تعیین تعرفه خدمات پزشکی باید افراد خبره و آگاه به امور پزشکی قیمت تمام شده خدمات را لحاظ کرده و سپس نسبت به تعیین و ابلاغ تعرفه ها اقدام کنند، ادامه داد: سازمان نظام پزشکی خواستار افزایش هزینه ها از جیب بیماران نیست بلکه باید سازوکاری تعریف شود تا روند تعرفه گذاری در بخش خصوصی ترمیم شده و سوبسید از جیب پزشکان پرداخت نشود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: جامعه پزشکی مظلوم واقع شده و اگر خواستار احقاق حق خود باشد مورد هجمه های فراوان از سوی گروههای مختلف قرار می گیرد در حالی که با سخت ترین شرایط به ارائه خدمات درمانی به بیماران می پردازد و در کدام رشته های دانشگاهی فرد باید 9 سال از سالهای زندگی خود را به عنوان تعهد در مناطق محروم سپری کند؟ متاسفانه این شرایط را کسی نمی بیند و همه به دنبال محکوم کردن جامعه پزشکی هستند.

عباسیان به دیرکرد پرداختهای بیمه ها به جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: با وجود تعرفه های پایین جامعه پزشکی هزینه تمام شده خدمات را از بیماران دریافت نمی کند اما سازمان های بیمه گر با تاخیرهای یکساله مطالبات پزشکان را پرداخت می کنند و اگر کسی اعتراض کند به زیاده خواهی محکوم می شود و این حق جامعه پزشکی کشور نیست.

وی با بیان این که باید استانداردهای سلامت در سیستم بهداشتی و درمانی کشور رعایت شود، اظهار کرد:  تفکرات صحیح در حوزه سلامت نشأت گرفته از اقتصاد پویاست و باید نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی و خبرگان عرصه سلامت در تعرفه گذاری خدمات پزشکی لحاظ شود تا پزشکان نیز انگیزه کافی برای خدمت داشته باشند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که پزشکان بیش از 8 ساعت در طول شبانه روز کار مفید انجام می دهند اما دریافتی آنان متناسب با کارکردشان نیست، خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی طیف وسیعی است که فقط از آن کار می کشند اما در سیاستگذاری ها از نظرات کارشناسی آنان استفاده نمی شود و اگر هم نظرخواهی از فعالین عرصه سلامت انجام دهند آن را اجرایی نمی کنند و جای تاسف است.  

وی گفت: باید پویایی جامعه پزشکی به مردم نشان داده شود اما رسانه ها بویژه صدا و سیما سعی در تخریب پزشکان دارند و هیچ نهاد بازدارنده ای نسبت به این موضوع اعتراضی نمی کند مگر سازمان نظام پزشکی و این شایسته نیست که با بد جلوه دادن جامعه پزشکی آنان را مورد هجمه قرار داده و به صورت هدفمند سعی در خدشه دار کردن اعتماد مردم نسبت به این گروه مرجع داشته باشند.

عباسیان یاد آور شد : بهتر است دولتمردان در سیاستگذاری ها و تعیین تعرفه ها نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی را لحاظ کرده و ساختار تعیین تعرفه های خدمات پزشکی را بصورت علمی و کارشناسی شده ترمیم کنند تا هم پزشکان و هم بیماران از تعرفه ها راضی باشند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.