جمعه، 10 فروردین 1403

همپوشانی خدمات رشته های مختلف پزشکی ساماندهی می شود

همپوشانی خدمات رشته های مختلف پزشکی ساماندهی می شود
کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته تنها مرجع رسیدگی به همپوشانی خدمات رشته های مختلف پزشکی بوده واظهار نظر سایر قسمت ها وجاهت قانونی ندارد.

دکتر محمد جهانگیری دبیرکمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به لزوم تعیین حدود وظایف شاغلین حرف پزشکی و وابسته در ابعاد مختلف اظهار کرد: با توجه به توسعه علم پزشکی به زیرشاخه های آن از جمله فلوشیپ و فوق تخصص و امکان ارائه یک خدمت توسط گروههای مختلف  و همچنین لزوم تقویت طب عمومی ، نیازمند تعیین تکلیف و حمایت از اقدامات جامع نگر و پذیرفتن مسئولیت های حرفه ای و شفاف سازی هستیم.

وی افزود: بر اساس ماده واحده قانون که در سال 76 ابلاغ شده است این وظیفه توامان به سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت واگذار شده تا آیین نامه های مربوطه نوشته شود.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته برای برخی رشته ها مانند داروسازی و مامایی ،آیین نامه هایی تهیه شد اما تکلیف قانونی به صورت کامل اجرا نشده است ، لذا کارگروه مشترکی از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای انجام تکالیف ماده واحده قانون تشکیل و شیوه نامه اجرایی تهیه و پس از تایید سازمان نظام پزشکی توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد و در آن کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته نیز تشکیل شد.

جهانگیری تصریح کرد: این کمیسیون مرجع تصمیم گیری طبق قانون بوده و تمام استعلامات مورد لزوم از دبیرخانه آن انجام می شود و برای دستگاههای ذیربط ملاک عمل خواهد بود.

دبیرکمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته تاکید کرد: اظهار نظر سایر قسمت ها چه در سازمان نظام پزشکی و چه در وزارت بهداشت و سایر مراجع در حیطه وظایف شغلی حرف پزشکی و وابسته هیچ نوع وجاهت قانونی ندارد.

وی به تشکیل شورای معین در ذیل این کمیسیون اشاره کرد و گفت : پس از هماهنگی با حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و بهره گیری از سایر کارشناسان مربوطه ، آیین نامه شورای معین تهیه و نحوه رسیدگی به درخواست ها در این شورا بررسی و مستند سازی شده و برای تصمیم گیری به کمیسیون ملی ارائه خواهد شد.

جهانگیری خاطرنشان کرد:  با عنایت به ابلاغ احکام اعضاء کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلان حرف پزشکی و وابسته توسط وزیر بهداشت ، اولین جلسه این کمیسیون نیمه مهر ماه با حضور وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و اعضای دائم آن برای تصویب آیین نامه شورای معین و اولویت بندی مسائل مطروحه تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.