پنجشنبه، 9 فروردین 1403

چاقید نه جنایتكار!

چاقید نه جنایتكار!
شبكه اجتماعی اینستاگرام اعلام كرد به‌زودی محدودیت‌هایی در زمینه تبلیغات محصولات رژیمی و جراحی‌های زیبایی در این رسانه اعمال خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی روزنامه جام جم در خصوص محدویت تبلیغات زیبایی و لاغری در اینستاگرام گزارشی را تهیه کرده است که در ذیل می خوانید :

بررسی محدودیت تبلیغ محصولات زیبایی و لاغری در اینستاگرام؛ اتفاقی که شاید کار رو بار خیلی‌ها را کساد کند.چند روز پیش بود كه شبكه اجتماعی اینستاگرام اعلام كرد به‌زودی محدودیت‌هایی در زمینه تبلیغات محصولات رژیمی و جراحی‌های زیبایی در این رسانه اعمال خواهد شد. قوانینی جدید كه برای اولین بار در اینستاگرام و فیسبوك وضع می‌شود و از سوی دیگر برخی پست‌ها و محتواها برای گروه‌های خاصی حذف خواهد شد و به عبارتی محدودیت سنی برای كاربران اینستاگرام در نظر گرفته خواهد شد. اتفاقی كه بسیاری از مردم در سراسر جهان را به واكنش واداشت. واكنش‌هایی كه از سوی كاربران عادی غالبا مثبت بود و این یعنی واكنشی مثبت به قوانینی كه احتمالا برخی اینفلوئنسرها را دچار مشكل خواهد كرد!
یك داستان تلخ
با نگاهی به صفحات اجتماعی پرمخاطب مانند اینستاگرام، كاربرانی را خواهید دید برای این‌كه طرفداران بی‌شماری را جذب كنند، حاضرند هر كاری انجام دهند. بخشی از آن افراد جراحی‌‌های نامتعارف را انتخاب می‌‌كنند. جراحی‌های چشم مصری، چشم گربه‌ای، گوش الاغی، كوتاهی پیشانی، ترمیم پیشانی نئاندرتال، زاویه‌سازی‌ فك، ترمیم لبخند اسبی، برداشتن پرده گوشه چشم و لیفت مستقیم ابرو و... تنها بخشی از نام‌های عجیب و غریب برخی جراحی‌های زیبایی است كه این روزها می‌شنویم. كسانی كه از چهره خود تصور بدی دارند در دام می‌افتند، اما همه از این جراحی‌ها راضی بیرون نمی‌آیند. نكته دیگر بحث تناسب اندام است كه بسیاری از مردم خواهان آن هستند.
موضوعی به نام تناسب اندام
این روزها موضوع تناسب اندام و زیبایی به دغدغه بسیاری از كاربران شبكه‌های مجازی تبدیل شده است، افرادی كه به سرعت می‌خواهند وزن خود را كاهش دهند؛ از جمله بانوان جوان، مردان و زنان دچار اضافه وزن یا افرادی كه می‌خواهند به وزن خاصی برسند از جمله طرفداران این گونه دارو‌های مضر و غیراستاندارد هستند. نكته دیگر وجود صفحاتی در شبكه‌های مجازی درخصوص لاغری، زیبایی و جراحی‌های زیبایی است كه متاسفانه در كشور ما در زمره پرطرفدارترین صفحه‌ها قرار می‌گیرد و همواره با استقبال بالای مردم و كاربران مواجه می‌شوند. با این حال نقش خود شبكه‌های اجتماعی و برخی چهره‌های مشهور را كه با تبلیغات وسوسه‌كننده تاثیر زیادی روی كاربران دارند و با تبلیغات پر زرق و برق محصولات آرایشی و رژیمی، مردم را وادار كرده تا برای تغییر دادن ظاهر خود دست به هر كاری بزنند، نمی‌توان نادیده گرفت. تبلیغاتی كه صدای بسیاری از مردم، اهالی رسانه و حتی گاه افراد معروف را هم درآورده است.
جمیله جمیل، مجری رادیو و تلویزیون اهل بریتانیا، از منتقدان سرسخت تبلیغ این‌گونه محصولات در اینستاگرام، یكی از افرادی بود كه در سال 2018، اعتراض خود را نسبت به این موضوع عنوان كرد و در بیانیه‌ای از اثرات مخرب محصولات رژیمی سخن گفت. او اعلام كرد: «به‌خوبی با عوارض زیانبار محصولات رژیمی و لاغری آشنا هستم و مصرف این‌گونه محصولات را به هیچ‌كس توصیه نمی‌كنم.»
پست‌های فریبكارانه
شاید یكی از دلایلی كه اینستاگرام تصمیم به محدود كردن این‌گونه تبلیغات گرفت، همین باشد. طبق این قانون جدید، از این به بعد اینستاگرام محدودیت سنی را در پست‌هایی اعمال می‌كند كه كاربر را تشویق به خرید محصول كرده یا قیمت آن را نشان می‌دهد. این كمپانی پست‌هایی را كه «تاثیرات معجزه‌آسای محصولات كاهش وزن یا رژیمی را تبلیغ كرده و كد تخفیف برای آن می‌گذارند،» حذف خواهد كرد. در قوانین اینستاگرام تبلیغ محصولات رژیمی و كاهش وزن ممنوع اعلام شده ولی زیاده روی اینفلوئنسرها و چهره‌های معروف این شبكه در تبلیغ محصولات رژیمی و آرایشی باعث شده تا این شبكه قوانین خود را سختگیرانه‌تر كند. طبق این قانون، اینستاگرام از كاربران درخواست كرده در صورت مشاهده پست‌های متخلف آنها را گزارش كنند. این شركت همچنین اعلام كرد كه ممكن است قوانین خود را در این زمینه باز هم تغییر دهد. ولی فعلا محدود كردن كاربران كم‌سن و سال از دیدن پست‌های تبلیغاتی فریبكارانه كافی اعلام شده است.
مدیریت درست
مدیر سیاست‌های عمومی اینستاگرام، اعلام كرده است كه طبق این قانون برای كاربران زیر 18 سال این شبكه اجتماعی، محدودیتی در نظر گرفته شده كه امكان مشاهده تمامی محتوای مربوط به عمل‌های زیبایی یا محصولات كاهش وزن و حتی محتوای نامناسب دیگر وجود نخواهد داشت و این خبر خوبی برای والدینی است كه نگران فرزندانشان هستند. در واقع اینستاگرام می‌تواند وضعیت گروه‌های سنی پایین‌تر را در اینستاگرام مدیریت كند و از جهت‌گیری آنها به سمت عمل‌های زیبایی یا رژیم‌های اشتباه جلوگیری خواهد شد. پیشتر البته دسترسی به برخی دیگر از صفحات اینستاگرام نیز برای كاربران زیر 18 سال محدود شده بود.
 معجزه‌ای در كار نیست
دكتر امرون مایند، روان‌شناس، در گفت‌وگو با برخی رسانه‌های آمریكایی، درخصوص اقدام اینستاگرام، آن را «بسیار مثبت» تلقی كرد و در این باره گفت: «‌هیچ معجزه‌آسایی وجود ندارد، مگر اراده كردن».
جمله‌ای كه تبدیل به تیتر اصلی بسیاری از روزنامه‌ها در جهان شد.
منشا اصلی این جمله تبلیغی در خصوص كاهش وزن بود كه در تلویزیون‌های آمریكایی پخش و اعلام می‌كرد به طرز معجزه‌آسایی لاغر شوید! اینستاگرام هم اعلام كرد «ادعای معجزه‌آسایی» درباره رژیم یا محصول كاهش وزن باشد را حذف می‌كند.
ادعاهای معجزه‌آسا به این معنی است كه آنها پایدار نیستند. محصولاتی مانند چای‌های لاغری كه راه‌حل‌های كوتاه‌مدت برای ارائه هستند و طبیعتا غیرواقعی ارائه شده‌اند دیگر در اینستاگرام دیده نخواهند شد.

منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.