جمعه، 31 فروردین 1403

گام جدید سازمان نظام پزشکی برای ترویج آموزش همگانی سلامت

گام جدید سازمان نظام پزشکی برای ترویج آموزش همگانی سلامت
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از امضای تفاهم‌نامه‌ای در راستای ترویج آموزش‌های همگانی سلامت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،در ابتدای این نشست دکتر شهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به طرح بزرگ هر خانه یک پایگاه سلامت با تقدیر از سازمان نظام پزشکی برای این همکاری گفت: با تفاهم نامه ای که امروز به امضا رسید از توان، ظرفیت و نقش جامعه پزشکی عضو سازمان نظام پزشکی برای ارتقای آگاهی مردم  و توانمندسازی مردم و  خانواده ها در امر سلامت بهرهمند خواهیم شد. ما در وزارت بهداشت برای آگاهی بخشی به سمتی می رویم که هر خانه یک پایگاه سلامت باشد و در خانه یک سفیر سلامت توانمند شده آموزش های لازم دراختیارش قرار بگیرد تا خود و خانواده اش سبک زندگی سالم را در زندگی روزمره در پیش گیرند.در این نوع یادگیری افراد بخوبی یاد می گیرند در چه سطح از ناخوشی چه مهارتی را بکار گیرند تا سلامت باشند. مثلاً در یک ناخوشی ساده چگونه سبک زندگی را تغییر دهند یا چه داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک را مصرف کنند تا به حالت قبل بازگردند. یا با دیدن چه علایمی نیاز است تا به درمانگاه، مطب یا بیمارستان مراجعه نمایند.
در بیماری های مزمن نیز مردم نیاز به توانمندی های خاص هستند تا نحوه مدیریت بیماری را دراین شرایط دریابند تا بیماری کمترین آسیب را به نحوه زندگی روزمره آنها بزند. این نوع آموزش ها باعث می شود کیفیت زندگی حفظ شود و دچار عواقب بیماری های مزمن نیز نشوند. لازمه این مهم این است که هر مطب هم به پایگاهی برای برای آموزش سلامت مردم تبدیل شود که اینجا نقش پزشکان محترم به خوبی مشخص می شود.

پزشکان افراد معتبری برای رجوع ملت به آنها هستند. آنها الگو و مربی اصلی بیمار برای سالم زندگی کردن مردم هستند. 

دکتر علیرضا سلیمی معاون آمزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه با دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ضمن تشکر از همکاری‌های انجام شده در راستای امضای این تفاهم‌نامه، گفت: امضای این تفاهم‌نامه را که در راستای آموزش همگانی سلامت است، به فال نیک می‌گیرم. حقیقتا این دوره از سازمان نظام پزشکی دوره خاصی است. به طوری که یکی از اولویت‌های ریاست سازمان نظام پزشکی، بحث آموزش همگانی سلامت است.
وی افزود: باید این موضوع را به فال نیک بگیریم که در بین وظایف و اقدامات بسیار مهمی که بر عهده وزارت بهداشت هم هست، ‌یکی از اولویت‌های وزیر بهداشت نیز  بحث پیشگیری و آموزش همگانی سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است. امیدوارم ما هم بتوانیم در اجرای این مباحث اقدامات خوبی انجام دهیم.
سلیمی ادامه داد: باید توجه کرد که ساختار سازمان نظام پزشکی، به‌گونه‌ای است که نه‌تنها پزشکان را پوشش می‌دهد، بلکه همکاران دندان‌‌پزشک، داروساز، پروانه‌دار، ماماها و... نیز عضو این سازمان هستند. به‌طوری که بیش از 270 هزار عضو داریم و افتخار می‌کنیم که بیش از 200 شعبه و شاخه داریم. بنابراین شرایط بسیار خوبی است که بتوانیم این اهداف و سیاست‌گذاری‌ها را در کشور جاری کنیم.
وی تاکید کرد: بنابراین امیدوارم بتوانیم نه‌تنها تمام مطب پزشکان، بلکه تمام داروخانه‌ها، فیزوتراپی‌ها و... را به پایگاه‌هایی برای ترویج سلامت، تبدیل کنیم.

گزارش تصویری

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.