جمعه، 10 فروردین 1403

ضرورت نحوه صحیح کاربری ازخون و فرآورده های آن در دستور کار قرار گرفت

ضرورت نحوه صحیح کاربری ازخون و  فرآورده های آن در دستور کار قرار گرفت
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان انتقال خون بر ضرورت نحوه صحیح کاربری از خون و فرآورده های آن توسط جامعه پزشکی تاکید کرد .

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در آستانه بزرگداشت روز اهدای خون و در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان انتقال خون ضمن تبریک این روز به جامعه پزشکی شاغل در سازمان های انتقال خون سراسر کشور با اشاره به این که انتقال خون چرخه مهم سلامت کشور است، گفت: موضوع تفاهم نامه، همکاری های مشترک با محوریت آموزش، پژوهش، تدوین، ابلاغ و نظارت بر دستور العمل های مدیریت خون بیمار ، مصرف خون و فرآورده ها در سطح ملی و بین المللی با مدیرعامل سازمان انتقال خون به امضا رسید.

وی افزود : این تفاهم نامه عمدتا بر دو موضوع استوار است ، اول تلاش برای استفاده درست و بهینه از خون و فرآورده های خونی که با این همه زحمت و هزینه تهیه می شود و سازمان نظام پزشکی نیز در کنگره ها ، بازآموزی ها و تعاملاتی که با جامعه پزشکی دارد نحوه صحیح کاربری و استفاده به روز از خون و فرآورده های آن را آموزش دهد.

وی ادامه داد: برای محقق شدن این امر لازم است تا راهنماهای بالینی را در جامعه پزشکی جاری ساخته و تعاملات مورد نیاز در این زمینه انجام شود.

ظفرقندی به موضوع دوم این تفاهم نامه در حوزه های آموزشی و پژوهشی اشاره و بیان کرد : با عنایت به رویکرد حمایتی نظام پزشکی از انجمن های علمی تخصصی ، می توان کاری مشترک را  جهت پیشبرد علم در تولید ، تهیه و کاربری فرآورده های خونی با سازمان انتقال خون انجام داد .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که سازمان انتقال خون ایران یکی از بهترین ها در دنیاست تصریح کرد:  انتقال خون چه در بیماری های جراحی و چه در بیماری های داخلی ، اطفال و بیماری های خود ایمنی نقش بسیار مهمی دارد و زحمات زیادی از گذشته های دور برای آن  کشیده شده و در این دوره هم پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته است .

وی اظهار کرد : در بازدید از سازمان انتقال خون ،مشاهده شد آقای دکتر پورفتح الله به عنوان یکی از مدیران قابل و ارزشمند انتقال خون ، پیشرفت چشمگیری را در این سازمان رقم زده است .یکی از موارد قابل توجه  تفکیک فرآورده های خونی از ابتدا است، یعنی نیازی نیست که خون کامل گرفته شده و بعد فرآورده های آن مورد تفکیک قرار گیرد،  بلکه به طور مستقل پلاسما ، پلاکت و سایر فرآورده ها گرفته و برای بیماران استفاده می شود .

ظفرقندی در پایان خاطرنشان کرد :تفکیک فرآورده های خونی علاوه بر مزیت های علمی و بالینی ،مزیت ها ی اقتصادی زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

لازم به ذکر است در این بازدید تعدادی از مسئولین نظام پزشکی کشور ، دکتر ظفرقندی را همراهی کرده و به افتخار اهدای خون  نائل آمدند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.