پنجشنبه، 9 فروردین 1403

هزینه واقعی شدن تعرفه ها باید توسط بیمه ها تامین شود

هزینه واقعی شدن تعرفه ها باید توسط بیمه ها تامین شود
دکتر ظفرقندی، با تاکید بر اینکه نباید افزایش تعرفه ها از جیب مردم پرداخت شود، گفت: در حال حاضرتعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی فاصله بسیاز زیادی دارد که به اعتقاد ما، بیمه ها باید این مابه التفاوت را متقبل شوند.

به گزاش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل، دکتر محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان در حاشیه آخرین نشست شورای عالی؛ اقتصاد سلامت را یکی از چالش های اصلی حوزه سلامت خواند و تصریح کرد: اقتصاد سلامت چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تابع قوانین اقتصادی است و مشکلات این حوزه به طور مستقیم روی کیفیت خدمات موثر است. 
دکتر ظفرقندی اظهار داشت: همواره برای قیمت گذاری یک محصول یا خدمت، باید ابتدا قیمت تمام شده و واقعی آن محاسبه شود و اگر قیمت گذاری کمتر از این مقدار باشد منجر به کاهش کیفیت محصول و خدمت شده و حتی گاهی موجب تعطیلی یک واحد اقتصادی می شود. 
وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در حوزه پزشکی معتقد است که محاسبه هزینه تمام شده خدمات برای تعیین تعرفه ها ضروری است و طبق برنامه ششم ، مردم کمتر از 30 درصد این هزینه ها را پرداخت می کنند و مابقی توسط بیمه ها و دولت باید تامین شود. 
وی با بیان اینکه، پیشنهاد نظام پزشکی به شورای عالی بیمه پس از بررسی ها و ارزیابی های دقیق این بود که برای اصلاح تعرفه ها باید  هزینه های واقعی یا تمام شده در بخش خدمات، ویزیت، هتلینگ و فعالیت های جاری بیمارستانی مبنا قرار گیرد که رشد تعرفه ها نیز باید در بخش خدمات معادل حقوق و دستمزد و در بخش هتلینگ و سرویس های ارائه شده معادل رشد تورم کشور باشد گفت: هرچند که تورم در حوزه پزشکی به دلیل وابستگی به ارز معمولا یک و نیم برابر رشد تورم در حوزه جاری کشور است. 
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی ، برای جلوگیری از رکود حوزه سلامت و کاهش کیفیت خدمات چاره ای جز اصلاح تعرفه ها و تحقق هزینه های واقعی نداریم.
وی با اشاره به مکاتبات نظام پزشکی با دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهور درخصوص لزوم اصلاح تعرفه ها، تصریح کرد: آقای جهانگیری این موضوع را به شورای عالی بیمه منعکس کردند تا پس از بررسی مجدد با توجه به واقعیت های موجود، تعرفه ها اصلاح شود. 
دکتر ظفرقندی، با تاکید بر اینکه نباید افزایش تعرفه ها از جیب مردم پرداخت شود، گفت: در حال حاضر تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی فاصله بسیار زیادی دارد که به اعتقاد ما، بیمه ها باید این مابه التفاوت را متقبل شوند. 
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، از انصراف دانشجویان و رزیدنت های برخی رشته های پزشکی بدلیل شرایط سخت کاری و معیشتی خبرداد و اذعان کرد: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکان عمومی در حرفه پزشکی شاغل نبوده و یا به حرف دیگری روی آورده اند که این به معنی هدر رفت منابع کشور است. 

دکتر ظفرقندی بیان داشت: قویترین بیمه ها و بیشترین سرانه های بهداشت و درمان در دنیا، محال است که نسخه ای بدون عبور از یک چارچوب استاندارد و ساختار مشخصی تجویز شود چراکه نبود یک سیستم مشخص موجب هدررفت منابع و ولخرجی می شود. بنابراین ما باید به سمت اصلاح ساختارها در نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده و نسخه الکترونیک و حرکت بر اساس گاید لاین ها گام برداریم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خویش اساس حرفه پزشکی را، سرمایه اجتماعی خواند و گفت: اعتماد بین پزشک و بیمار مهمترین اصلی است که علاوه بر علم و مهارت پزشک و جراح به روند درمانی کمک می کند. بنابراین اخلاق حرفه ای از جانب پزشک بسیار حائز اهمیت بوده و اعتماد بعنوان یک سرمایه اجتماعی نقش کلیدی دارد. 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر برنامه ریزی برای تحقق اعتماد بین پزشک و بیمار، ادامه داد: کاهش هجمه های بی مورد به جامعه پزشکی و پالایش درونی از جمله اقداماتی است که موجب ارتقاء اعتماد مردم به جامعه پزشکی خواهد شد. 

دکتر ظفرقندی، بیشترین شکایات پزشکی را مربوط به رشته های جراحی پلاستیک و زیبایی و زنان و زایمان دانست و یادآور شد: البته یکی از دلایل شکایات جراحی های پلاستیک و زیبایی، مشکلات فرهنگی کشور ماست چراکه در هیچ کشوری حجم تقاضای اعمال زیبایی به اندازه ایران بالا نیست.
وی گفت: در حوزه جراحی های زیبایی، ایران به نسبت جمعیت رتبه اول را دارد.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.