جمعه، 10 فروردین 1403

مشکلات اقتصادی حوزه سلامت به رشد علمی آسیب می‌زند

مشکلات اقتصادی  حوزه سلامت به رشد علمی آسیب می‌زند

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل صنفی و اقتصادی جامعه پزشکی، گفت: هرچه می‌گوییم با این تعرفه‌های غیرصحیح و غیرواقعی که فرمول اقتصادی ندارند،‌ کیفیت خدمات کاهش می‌یابد،‌ اما متاسفانه گوش شنوایی نیست.


به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر محمدرضا ظفرقندی  رییس کل سازمان نظام پزشکی  در کنفرانس علمی دندان‌پزشکان و لابراتوارهای دندانی که در شیراز برگزار شد ، با اشاره به مشکلاتی که به طور کلی در جامعه پزشکی وجود دارد، بیان کرد:  درجامعه پزشکی با مشکلاتی مانند بحث اقتصاد سلامت و برخی هدف‌گذاری‌ها مواجه هستیم.         
وی با بیان اینکه در 30 الی 40 سال گذشته موضوعی به نام طول عمر مورد انتظار در کشور مطرح شد، افزود: در سال‌‌های 1354 تا 1355، طول عمر مورد انتظار مردان ایرانی حدود 53 سال و طول عمر مورد انتظار زنان در کشور حدود 56 سال بود. در حال حاضر این میزان افزایش یافته و برای مردان به 72 سال و برای زنان به 75 سال رسیده است.         
ظفرقندی با بیان اینکه این جهش نشان می‌دهد که در حوزه پزشکی و این گونه شاخص‌ها حرکت  خوبی اتفاق افتاده،‌ ادامه داد: طبق بررسی‌ها، کشورمان در حوزه دندان‌پزشکی از نظر کار علمی و کیفی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و حداقل در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در این حوزه کشور ما جزو کشورهای با رتبه بالا است. همچنین از نظر پیشرفت علمی در حوزه دندانپزشکی جایگاه بسیار خوبی داریم که باعث افتخار است.


رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه آنچه باعث این پیشرفت شده بیشتر در حوزه درمان و سطح سه خدمات است، گفت: در بحث شاخص‌های سلامت، اگر خودمان را با کشورهایی مانند فنلاند، ‌سوئد و... مقایسه کنیم که در این حوزه بسیار کار کردند و پیشرفت بسیار خوبی داشتند، هنوز راه زیادی داریم. یک زمانی ما فکر می‌کردیم طبیعت دندان این است که بعد از 30 تا 40 سال از بین برود و یا پر و بازسازی شود، اما در حال حاضر می‌دانیم که دندان هم مانند چشم و ریه و... است و اگر از آن به خوبی مراقبت شود، می‌تواند تمام عمر کار کند.
ظفرقندی با تاکید بر لزوم کار بیشتر در حوزه سلامت و بهداشت، اظهار کرد: دنیا هم نشان داده اگردر این زمینه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شود در یک برنامه پنج ساله می‌توان به اهداف خوبی دست یافت. البته کار علمی به جز با برنامه‌ریزی و شناخت نقاط قوت و ضعف به نتیجه نمی‌رسد.

 وی با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی-عروقی هستند، اما بیشترین عمر از دست رفته در کشور ما در اثر تروما است، گفت: زیرا عمدتا قربانیان این حوادث جوانان هستند. در دنیا مطالعه‌ای انجام می‌دهند تا بررسی کنند چقدر از این مرگ‌ها نباید اتفاق می‌افتاد و این بررسی‌ها در فازهای صحنه حادثه،‌ پیش‌بیمارستانی و انتقال مصدوم، فاز بیمارستان‌ها، تکنیک‌ها و آموزش‌ها انجام شده و اشکالات را استخراج کرده و به رفع آن‌ها می‌پردازند که هر پنج سال هم این مطالعه را تکرار می‌کنند.  
ظفرقندی با بیان اینکه البته رشد علمی بدون نگاه به مسائل اقتصاد سلامت، موضوعی آسیب‌پذیر است، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه دندانپزشکی با وضعیتی که در تعرفه‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، هزینه‌ها و تجهیزات در سال‌های اخیر شاهد بودیم، طبیعتا به وضعیت علمی آسیب‌ می‌زند.

وی اضافه کرد: هر چه می‌گوییم که خود به خود با این وضعیت و با این تعرفه‌های غیر صحیح و غیرواقعی که فرمول اقتصادی ندارند،‌ کیفیت خدمات کاهش می‌یابد،‌ اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. باید توجه کرد که افت کیفی، خارج از اراده انسان‌هاست و هر چقدر که همکاران ما تلاش کنند، اما وقتی امکانات و وسیله نیست و شرایط تجهیزاتی و پتانسیل‌های خدمت شرایط مناسبی ندارد، کیفیت خدمت کاهش می‌یابد.  
وی اظهار کرد: امیدوارم با همفکری، انسجام و پیگیری انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و سازمان نظام پزشکی بتوانیم این مشکلات را حل کرده و با رسیدگی در سطوح عالی سلامت به مردم کشورمان بیش از پیش ارائه خدمت کنیم.

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.