جمعه، 10 فروردین 1403

رونمایی از «دایرة المعارف تاريخ مصوّر پزشكي جهان و ايران: از كهن ترين روزگاران تا دوره معاصر»،

رونمایی از  «دایرة المعارف تاريخ مصوّر پزشكي جهان و ايران:  از كهن ترين روزگاران تا دوره معاصر»،
به همت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم تجلیل از پروفسور ولی الله محرابی و رونمایی از جدیدترین اثر علمی و پژوهشی این دانشمند نام آشنای ایرانی، با عنوان «تاريخ مصوّر پزشكي جهان و ایران: از كهن ترين روزگاران تا دوران معاصر» صبح روز سه شنبه 17 شهریورماه در سالن مرکز اسناد کتابخانه ملی برگزار می شود.

 

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی به همت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم تجلیل از پروفسور ولی الله محرابی و رونمایی از جدیدترین اثر علمی و پژوهشی این دانشمند نام آشنای ایرانی، با عنوان «تاريخ مصوّر پزشكي جهان و ایران: از كهن ترين روزگاران تا دوران معاصر»صبح روز سه شنبه 17 شهریورماه در سالن مرکز اسناد کتابخانه ملی برگزار می شود.

وزرای فرهنگ وارشاد اسلامیبهداشت، علوم، رفاه،رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از پزشکان، پژوهشگران و فرهیختگان در این برنامه، حضور خواهند یافت.

پروفسور ولی الله محرابی، درباره این مجموعه، چنین گفته اند:

تاريخ مصوّر پزشكي جهان و ایران: از كهن ترين روزگاران تا دوران معاصرحاصل تلاش و پژوهش سي و پنج ساله من است که در گردآوری و تدوین آن،  آقای مصطفی امیدی، به عنوان سرویراستار و ویراستار علمی، با بنده همکاری کرده و اخیراً با حمايت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انتشارات دايرة‌المعارف تاريخ پزشكي و انتشارات سفیر اردهال، در بیش از پنج هزار صفحه به زیور طبع آراسته شده است.»

وی افزود: «در نگارش این دایرة المعارف کوشیده ام مطالب بسيار خواندني و سرشار از نكات و ظرايف دقيق در عرصه های مختلف پزشکی را گردآوری کنم و مجموعه‌اي ارزشمند و ماندگار، برای جمهوری اسلامی ایران ارائه نمایم»


شایان ذکر است که  پروفسور ولي الله محرابی، بنيانگذار جراحي اطفال در ايران است. وی، در بيستم خرداد 1316، در اميرنان طالقان قدم به عرصه‌ جهان خاكي نهاد. او ديپلم علوم تجربي را از دبيرستان هدف تهران كسب نمود و پس از فراز و نشيب بسيار، تحصيلات خود را در رشته‌ پزشكي در دانشگاه آنكارا، تركيه،‌ آغاز و در دانشگاه استانبول خاتمه داد. دكتر محرابي نخستين دانشجويي بود كه دورة‌ هفت ساله عـمومي را در كـم‌تر از 5 سـال به پايـان رسانيد و با رتـبة‌ ممتاز، ‌فارغ‌التحصيل شد.

او سپس براي ادامه تحصيل راهي كشور آلمان شد تا در دانشگاه بن دوره‌ جراحي عمومي خود را به پايان ببرد. دكتر محرابي ضمن تخصصي جراحي عمومي دوره‌ آموزشي بيهوشي و راديولوژي را نيز گذراند. در ضمن كار و آموزش دانشجويان و دستياران جراحي به دانشگاه فرانكفورت آمد و عضو كادر هيأت علمي انتخاب شد و دوره‌ فلوشيپ تروماتولوژي را به موازات كار علمي به پايان رسانيد. در اين زمان تصميم به فراگرفتن جراحي كودكان گرفت و براي دريافت فوق تخصص در اين رشته به دانشگاه‌هاي پنسيلوانيا(آمريكا)، زوريخ (سوييس)‌،‌ هايدلبرگ و مونيخ (‌آلمان)‌ عزيمت نمود.

دانشگاه پنسيلوانيا نخستين مركز آموزش جراحي كودكان ايشان بوده و دكتر محرابي رشته‌ جراحي كودكان را در كنار اساتيدي مانند اورت كوپ،‌ بيشاپ، داكت، ريكهام و هكر به پايان رسانيد.

در سال 1352 به دعوت جامعه‌ علمي ايران،  دكتر محرابي به ميهن بازگشت و در بازگشت به عنوان دانشيار در دانشگاه تهران آغاز به كار كرد. او در سال 1358، ‌به كسب درجه‌ علمي استادي، ‌به عنوان جوان‌ترين استاد دانشگاه،‌ نايل آمد.

پروفسور ولي اله محرابي،‌ در طول حيات علمي خود،‌ چه در خارج از كشور و چه در ايران، سمت‌هاي اجرايي و پژوهشي فراواني را عهده دار بوده است؛ رياست بخش جراحي بيمارستان لاستروپ،‌ عضويت در هيأت علمي دانشكده پزشكي دانشگاه فرانكفورت،‌ مسئوليت اورژانس شهر افن باخ،‌ عضويت در انجمن جراحان عمومي و كودكان اروپا،‌ عضويت در فرهنگستان علوم پزشكي ايران، عضو مؤسس جامعه‌جراحان ايران و عضو هيأت مديره جامعةه جراحان ايران و عهده دار سمت دبير اجرايي و قائم مقام جامعه‌ جراحان به مدت بيش از شانزده سال و عضويت در هيأت مديره نظام پزشكي جمهوري  اسلامي ايران، عضو مؤسس انجمن جراحان اطفال و رياست انجمن فوق در چند دوره،‌ مؤسس انجمن پره ناتولوژي و جراحي و مؤسس انجمن دوستي ايران و آلمان تنها تعدادي از فعاليت‌هاي بي شمار اوست.

 رشته‌ فوق تخصصي جراحي كودكان براي نخستين بار به كوشش او در دانشگاه تهران با گشايش بخش جراحي كودكان در بيمارستان بهرامي و سپس در بيمارستان اميركبير،‌‌ آغاز به كار كرد. از آن زمان تاكنون،‌ شمار فراواني از متخصصان جراحي عمومي در اين دانشگاه براي جراحي كودكان تربيت شده‌اند كه بسياري از آنان با درجه‌ استادي، ‌دانشياري و استادياري در دانشگاه‌هاي سراسر كشور به خدمت مشغول‌ هستند.

پژوهش‌هاي پروفسور ولي اله محرابي به صورت ده‌ها مقاله‌ ايشان در مجلات علمي بين المللي و داخلي به چاپ رسيده است كه تاريخ نخستين آن‌ها به بيش از 50 سال پيش باز مي‌گردد. از جمله‌ اين پژوهش‌ها،‌ ارائه‌ تكنيك‌هاي نوين در جراحي عمومي و به ويژه جراحي ناهنجاري‌هاي گوناگون كودكان است كه به نام استاد در تاريخ علم پزشكي ثبت شده‌اند.

هم چنين،‌ چندين جلد كتاب در زمينه‌هاي گوناگون دانش و تاريخ پزشكي حاصل تجربيات ايشان در  اين قلمرو است. نخستين كتاب جراحي كودكان به زبان فارسي در سال 1363 توسط ايشان ترجمه و تأليف شده است.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.