جمعه، 10 فروردین 1403

رییس کمیسیون بهداشت مجلس : کار اصلی پزشکی مملکت دست نظام پزشکی است

رییس کمیسیون بهداشت مجلس :  کار اصلی پزشکی مملکت دست نظام پزشکی است
رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با اشاره به این که حل مشکلات وهویت دادن به پزشکان بر عهده نظام پزشکی است گفت : کار اصلی پزشکی کشور طبق قانون بر عهده نظام پزشکی است وباید از پشتوانه همه اعضای جامعه پزشکی برخوردار باشد.

 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی نوبخت حقیقی رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در دومین روز از برگزاری همایش اخلاق پزشکی با اشاره به این که هویت جامعه پزشکی و کار کردن پزشکان منوط به  داشتن شماره نظام پزشکی است؛ اظهار داشت : اگر پزشکی  شماره نظام نداشته باشد کسی او را به رسمیت نمی شناسد و بی هویت است.

وی با اشاره به حساسیت کار سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی پزشکان افزود : باید این کانون صنفی را خوب تشکیل دهیم و در برخی موارد نیز گفته شده که نظام پزشکی به خوبی جامعه پزشکی را نمایندگی نمی کند و مثلا اگر 50 هزارپزشک عمومی و متخصص در تهران داریم چندنفر پای صندوق انتخابات  آمده اند؟

وی ادامه داد :هر تعدادی که پای صندوق رای  بیایند همه بایدتمکین کنیم و تک تک پزشکان بایددر تشکیل این سازمان صنفی شرکت کنند تا از پشتوانه همه پزشکان برخوردار باشد .

نوبخت به اقدامات کمیسیون بهداشت برای انتخابات آتی سازمان نظام پزشکی اشاره کرد وبیان داشت :  با این که ماهها به برگزاری انتخابات باقی مانده است و با توجه به این که به حکم قانون باید سه نفر را کمیسیون بهداشت معرفی می کرد ، با رای گیری درکمیسیون آن سه نفر را انتخاب و معرفی کردیم تا نشان دهیم تا چه اندازه این انتخابات برای ما مهم است .

رییس کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص این موضوع که چرا تعداد کمی درانتخابات داوطلب می شوند اذعان داشت :  یکی از دلایل این است که هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خیلی ها را رد می کند وطبق قانون صلاحیت افراد کاندیدا توسط یک هیات هفت نفره باید تایید شود که سه نفر را مجلس و سه نفر را دولت (دونفر را وزارت بهداشت ویک نفر را وزارت کشور )انتخاب می کند ویک نفرهم از قوه قضائیه برای نمایندگی دادستان هست که این هفت نفر صلاحیت کاندیداها را تایید می کنند.

وی افزود : شرکت کنندگان اذعان داشتند که در گذشته سختگیری شده وخیلی ها که توان انتخاب شدن را داشتند ؛ ردصلاحیت شده اند و نتوانستیم به آن ها رای دهیم بنابر این تمام تلاشمان این است که این شرایط را تعدیل کنیم تا افراد زیادی به کاندیدا شدن رغبت پیدا کنند .

نوبخت به سایر مسائلی که کمیسیون بهداشت و درمان به آن ورود نموده اشاره کرد و گفت : در حال تصویب برنامه ششم توسعه هستیم که کار آن انجام و به کمیسیون تلفیق رفته و نهایی شده است  و بعداز تعطیلات، مجلس بایددر چند شیفت آن را به تصویب برساند تا بودجه سال 96 نیز مصوب شود.

وی ادامه داد : دراین برنامه به سیاستهای کلان مقام معظم رهبری به عنوان اسناد بالادستی درحوزه سلامت توجه شده است وبرمبنای آن دولت مسائل را تدوین و به مجلس فرستاده است که آن را با سایر برنامه ها تلفیق می کنیم .

رییس کمیسیون بهداشت به وجود دو یا سه ماده مهم در بخش سلامت اشاره کرد و اذعان داشت:  معتقدیم که عدالت در سلامت باید رعایت شود و درمان و بهداشت ودارو در اختیار مردم نیازمند قرار گیرد البته چون منابع ما محدوداست نمی توانیم به تمامی مردم اعم از غنی و فقیر خدمت یکسان ارائه کنیم اما به یکسری اصول پایبند هستیم و آن این که از نظام ارجاع و اطبا عمومی و پزشکان خانواده برای ارائه خدمات استفاده می کنیم .

 

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به کسری بودجه بیمه سلامت اشاره کردو بیان داشت : حدود5 هزار میلیارد تومان بیمه سلامت کم دارد که با کمک دولت پیشنهاد دادیم و کمیسیون بهداشت آن را به 8 هزار میلیارد تومان رساند و دولت با مکانیزم هایی این بیمه را تقویت می کند بطوری که توانست چهار ماه معوقات خودرا به داروخانه ها ، آزمایشگاهها وکادرهای پیراپزشکی پرداخت کند .

وی در خصوص طرح تحول ابراز داشت : دولت با نیت خیر طرح تحول را اعمال می کند اما دچار چالش هایی شد که باید دست به دست هم داده ومشکلات را حل کنیم چرا که تعدد مراکز تصمیم گیری و جدایی از هم درست نیست و بیش از هر زمان دیگری اتحاد لازم است.

 رییس کمیسیون بهداشت تصریح کرد :یکی از مواردی که اخیرا با آن مواجه شده ایم گلایه هایی است که انجمن های پزشکی نسبت به یکدیگر دارند و تضاد منافع رخ داده است در حالی که نباید اینگونه باشد.

وی با بیان این که از ریاست نظام پزشکی انتظار داریم مسائل را در حوزه معاونت نظارت و با مصوبات شورایعالی نظام پزشکی حل کند؛ خاطرنشان ساخت : مشکلاتی بین وزارت بهداشت  و انجمن ها پیش آمده است که درسایه قانون باید مرتفع شود و قانون تمام اختیارات را  به نظام پزشکی داده است و نظام پزشکی مقتدر می تواند این مسائل را حل کند.

نوبخت اظهار داشت : ما هرج ومرج را نمی پذیریم و حل مشکلات وهویت دادن به افراد دست نظام پزشکی است و وزارت نمی تواند یکسری کارها را انجام دهد و نظام پزشکی درحوزه انفعالی باشد یا برعکس.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.