جمعه، 31 فروردین 1403

اولین داروی چاپ سه بعدی در جهان توسط FDA تایید شد.

اولین داروی چاپ سه بعدی در جهان توسط FDA تایید شد.
سازمان غذا و داروی آمریکا، اولین دارویی که با بهره گیری از فناوری چاپ سه بعدی توسط کارخانه Aprecia Pharmaceuticals تولید شده است را تأیید کرد.

قرص لوتیراستام یا SPRITAM به صورت حل شدنی برای درمان تشنج در افراد مبتلا به صرع مورد تأیید قرار گرفته است. سالانه حدود ۱۵۰،۰۰۰ فرد مبتلا به صرع، در ایالات متحده آمریکا تشخیص داده میشوند و از تعداد ۲٫۹ میلیون نفر فرد مبتلا، ۴۶۰،۰۰۰ نفر کودک می باشند. صرع یک ​​اختلال مغزی است که با تشنج شروع شده و می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و فردی مبتلا به صرع شناخته می شود که حداقل دو یا سه بار تجربه تشنج را داشته باشد. داروی ضد تشنج شایعترین درمان برای مبتلایان به صرع است و تا کنون دو نفر از هر سه نفر فرد مبتلا به صرع که به نحو صحیح از آن استفاده کرده اند به دارو جواب داده و بر روند درمان آنها موثر بوده است. اما در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ انجام و در مجله Epilepsy and Behavior منتشر شده است نشان می دهد که ۷۱ درصد از بیماران مبتلا به صرع، مصرف داروی خود را فراموش کرده ، و یا آن را سر وقت مصرف نکرده اند. همچنین نیمی از بیماران پس از فراموش کردن مصرف دارو دچار حملات تشنجی شده اند.

دکتر Marvin H. Rorick III متخصص مغز و اعصاب در مرکز مغز و اعصاب و مراقبت از ستون فقرات Riverhills Neuroscience واقع در ایالت اوهایوو می گوید: “من به تجربه دیده ام که اغلب بیماران در رعایت رژیم غذایی خود دچار مشکل هستند. بسیاری از آنها با اختلال در بلع مواجهند و قانع کردن کودکان مبتلا برای مصرف داروی خود در سر وقت به یک چالش بزرگ برای والدین تبدیل شده است. لذا گزینه ای که بتواند در کهنسالان و خردسالان مبتلا، منجر به مدیریت مصرف صحیح دارو شود، از اهمیت به سزائی برخوردار خواهد بود. “

دارویی برای اشتیاق افراد مبتلا به صرع برای رعایت رژیم درمانی و مصرف دارو جهت بهبود

تیمی تحت عنوان Aprecia با استفاده از فناوری ZipDose که در ساخت داروهای سه بعدی و در اندازه کوچک به کار می رود، فناوری جدید خود را در جهت توسعه داروی SPRITAM به کار برده است. این تکنیک در اصل توسط پژوهشگرانی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا ساخته شده است و اساس کار آن بر این است که دارو را بسیار فشرده ، در اندازه کوچک و با قابلیت انحلال بالا ( تنها با نوشیدن یک جرعه آب یا مایعات دیگر) تولید می کند.

مزیت دیگر تولید دارو با این روش، بارگیری ۱۰۰۰ میلی گرم دارو در تنها یک دوز مصرفی می باشد. این تکنولوژی و روش لایه بندی دارو، این اجازه را می دهد که دوز دارو از نزدیک کنترل و متناسب با نیاز هر بیمار و حتی بیماران خاص تولید و عرضه شود.

تولید کنندگان داروی SPRITAM امیدوارند که به واسطه تأیید آن توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، بهبود مبتلایان به صرع و همچنین درمان سایر اختلالات عصبی در آینده نزدیک به پشیرفت های شگرفی برسد.

Don Wetherhold مدیر اجرایی کارخانه Aprecia می گوید :” با ترکیب فناوری چاپ سه بعدی و روش های درمانی با دوز بالا در مبتلایان به صرع، چالش بیمارانی با تجربه ناخوشایند از مصرف دارو برطرف شده است”.

کارخانه Aprecia قصد دارد با ایجاد یک خط مستقیم از تولید داروهای اعصاب بخشی از تعهد خود را در تسهیل درمان این بیماران اجرا نماید، ضمن آنکه دارویSPRITAM را از اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی در دسترس بیماران قرار خواهد داشت.

ترجمه: مهندس هاله انوشه – گروه آموزش سهای سلامت ایرانیان

منبع: www.medicalnewstoday.com

Published: Tuesday 4 August 2015

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.