شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نشست جمعیت مامایی ایران با رییس کل سازمان نظام پزشکی

هیأت مدیره جمعیت مامایی ایران در جلسه‌ای با حضور ریاست کل سازمان نظام پزشکی نظرات و مشکلات این گروه را مطرح و خواستار پیگیری درخواست‌های خود از سوی سازمان نظام پزشکی شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه خانم زهرا عابدی رییس جمعیت مامایی ایران با اشاره به این که جمعیت مامایی در کنار انجمن علمی مامایی ایران مطالبات و معضلات جامعه مزبور را پیگیری می‌کند، خواهان تعامل بیشتر با شورای عالی سازمان نظام پزشکی به منظور پیگیری درخواست‌ها شدند. ایشان اظهار داشتند که مسائل مربوط به صنف می تواند در جمعیت مامایی حل و فصل شود.

ایشان افزودند: اکنون نقش ماماها در اتاق‌های زایمان مراکز دولتی و آموزشی کمرنگ شده که این امر باعث نگرانی جامعه مامایی شده است با توجه به این که بیش از 90 درصد ماماها عضو نظام پزشکی هستند، شایسته است سازمان توجه بیشتری به مسائل و مشکلات این گروه مبذول نماید.

خانم عابدی به دیگر چالش‌های جامعه مامایی اشاره کردند و افزودند: بسیاری از ماماها در پایگاه‌های سلامت با ردیف تشکیلاتی ماما استخدام شدند اما کم‌کم به سمت مراقب سلامت تغییر وضعیت یافتند به نحوی که از دانش و توانمندی ایشان در ارائه خدمات بهره لازم برده نمی‌شود.

ایشان تصریح کردند: موانعی در نحوه ارائه خدمات ماماها وجود دارد که محور دوم چالش‌های این گروه محسوب می‌شود، عدم عقد قرارداد از سوی بیمه‌های پایه و به تبع آن بیمه‌های تکمیلی معضل دیگری است که هنوز مرتفع نشده است و این موضوع مشکلاتی را برای جامعه مامایی ایجاد کرده است. البته این موضوع در سه استان به صورت مقدماتی مورد بررسی قرار گرفته، اما نتایج‌ آن هنوز اعلام نشده است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی اشاره کرده و اظهار داشتند: اگر طرح مامای همراه اجرا می‌شد بخشی از مشکلات اشتغال ماماها برطرف می‌شد.

رییس جمعیت مامایی با بیان اینکه خواهان جذب ماماها در مراکز پژوهشی و سایر نهادهای مرتبط با سلامت هستیم؛ افزودند: اعطای وام‌های کم بهره از سوی سازمان نظام پزشکی برای تأسیس مراکز مشاوره مامایی در جهت افزایش آمار زایمان طبیعی در سطح کشور ضرورتی است که از مدت‌ها پیش پیشنهاد شده است.

خانم عابدی خاطرنشان کردند: با مشکل فقدان فضا برای انجام امور جمعیت مامایی مواجه هستیم؛ البته بسیاری از کارها به صورت مجازی انجام می‌شود اما نیازمند اختصاص فضای مناسب جهت برگزاری برخی جلسات هستیم که امیدواریم سازمان نظام پزشکی در رفع این مشکل مساعدت نماید.

ایشان در خاتمه به طرح معاینات دوره‌ای مناطق محروم با هماهنگی نظام پزشکی اشاره کردند و اظهار داشتند با توجه به اینکه در این مناطق افراد زیادی نیازمند خدمات مامایی هستند، خواستار همکاری سازمان نظام پزشکی دراجرای مجدد طرح مذکور شدند.

 

** معضلات به طور ریشه‌ای نیازمند حل و فصل است

رییس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص موارد مطرح شده، اظهار داشتند: همه گروه‌های جامعه پزشکی با انبوهی از مسائل و مشکلات مواجه هستند که برای رفع آن باید تلاش خود را مبذول کنند.

ایشان افزودند: مسئله اصلی در این بخش از خدمات، متقاعد کردن یک بانوی باردار است که بهترین روش زایمان، زایمان طبیعی است به نظر می‌رسد در برخی موارد که سزارین انجام می‌شود انگیزه سلامت مادر و نوزاد نیست و آمارهای غیرعادی که در این زمینه وجود دارد قابل تأمل است.

ایشان ادامه دادند: در حوزه سلامت نباید انگیزه درآمدزایی باشد و لازم است بانوان کشور را نسبت به مزایای زایمان طبیعی آگاه کنیم تا تحت تأثیر تبلیغات اشتباه قرار نگیرند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که قانع کردن بانوان باردار برای زایمان طبیعی موفقیت مامایی را تضمین می‌کند؛ خاطرنشان کردند: با توجه به ظرفیت مامایی موجود در نظام سلامت باید شیوه‌ها و راهکارهای لازم را در جهت ارتقای آگاهی زنان باردار در جامعه بررسی کنیم و سازمان نظام پزشکی هم آمادگی لازم را برای حمایت از جامعه مامایی اعلام می‌کند تا ماماها در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

دکتر فاضل افزودند: مسائل جامعه مامایی قابل پیگیری است البته رفع همه آن‌ها در توان سازمان نظام پزشکی نیست اما می‌توان هماهنگی‌های لازم را انجام داد و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت هم آمادگی همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.

ایشان با تأکید بر اینکه مسائل باید ریشه‌ای حل شود؛ اظهار داشتند: در حد توان همکاری لازم را در جهت قانونگذاری و تنظیم آیین‌نامه‌ها انجام می‌دهیم و در خصوص اختصاص فضا برای انجام امور جمعیت مامایی تلاش می‌شود در حد توان مساعدت لازم صورت پذیرد. سازمان نظام پزشکی و امکانات آن متعلق به تمام جامعه پزشکی بوده و اختصاص به یک رشته و گروه خاص ندارد و همه رشته‌های پزشکی می‌توانند از آن استفاده کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.