پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی : هویت حرفه ای و مستقل مامایی باید حفظ شود /تعرفه خدمات مامایی بصورت مستقل تعریف شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی :  هویت حرفه ای و مستقل مامایی باید حفظ شود /تعرفه خدمات مامایی بصورت مستقل تعریف شود
زالی با بیان این که یکی از اشکالات اساسی طرح تحول سلامت این است که استقلال جامعه مامایی را خدشه دار کرده ا ست گفت : حفظ هویت حرفه ای مستقل جامعه مامایی از تعرفه و مالیات این قشر مهمتر بوده و نباید از دست برود.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم گرامیداشت روز ماما که امروز در مرکز قلب تهران برگزار شد ضمن اشاره به این که در حوزه مامایی طی سال های اخیر متناسب با استانداردها و توسعه جهانی حرکت نکرده ایم اظهار داشت :  در خصوص جامعه مامایی نه تنها در همگرایی با اصول مطلوب نظام های مترقی گام برنداشتیم بلکه وظایف ماما را محدود کرده و انقباظی عمل نموده ایم .

وی با بیان این که جامعه مامایی از گروههای ابتدایی نظام سلامت هستند که اجازه اشتغال به عنوان یک عنصر مستقل حرفه ای را دارند افزود : ماما هویت مستقل در کشور دارد و در نظام سلامت ،خود بازیگر یک عرصه از بهداشت و درمان هستند اما در سال های اخیر از این فرآیند دور شده اند که قطعا به ضرر مردم و نظام سلامت است.

 

وی با تاکید بر این که جایگاه ماما در نظام سلامت مطلوب نیست ادامه داد : هم سازمان نظام پزشکی و هم جامعه مامایی از این وضعیت ناراضی هستند و زمانی که بحث سیاستهای جمعیتی و ترویج زایمان طبیعی در کشور مطرح شد باید به این نکته توجه شود که ماماها موثرترین عنصر در سیاست زایمان ایمن و طبیعی هستند .

 

وی با اشاره به این که در زایمان ایمن ماما قبل و بعد از شکل گیری جنین و همچنین دوران قبل و بعد از زایمان حضور موثر دارد گفت : اگر امروز زنان جوان کشور قصد بارداری داشته باشند بهترین کسی که می تواند مشاوره های لازم را به آنان ارائه دهد ماماها هستند که باید توجه ویژه ای به این موضوع نه از نگاه صنفی بلکه حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادن شود.

 

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی در حوزه سلامت مادر و کودک ، سیاست جمعیتی ، مشکلات اجتماعی بانوان ، اصالت خانواده ،ترویج زایمان طبیعی و سایر موارد بدون توجه و در نظر گرفتن ظرفیت مامایی هیچ کاری امکان پذیر نیست.

 

زالی بحث اشتغال جامعه مامایی را یک معضل اساسی عنوان کرد و اذعان داشت : باید ظرفیت پذیرش دانشجوی مامایی نیز تغییر کند زیرا اکنون تعدادی از ماماهای فارغ التحصیل بیکارند یا در بخشهای غیرمرتبط به فعالیت مشغولند .

 

وی افزود : بحث اشتغال ماماها یکی از مسائل مبتلا به روز است و حجم قابل توجهی از ماماها مطبشان رونق ندارد و فارغ التحصیلان جدید هم انگیزه ای برای ایجاد دفتر بویژه در شهرستان ها ندارند .

 

وی با عنوان این مطلب که در بخش دولتی کمترین جذب نیروی انسانی را از حوزه مامایی داشتیم تصریح کرد : امسال حدود 2هزار ردیف استخدامی برای ماماها در نظرگرفته شده که جای خوشحالی دارد اما تعدادی از آنان در حوزه های غیرمرتبط فعالند که این امر جفا به مامایی است .

 

***کمترین رشد تعرفه ای مربوط به جامعه مامایی است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پایلوت بیمه خدمات مامایی اشاره کرد و گفت : این طرح با صلابت جامعه مامایی به خوبی اجرا خواهد شد که منافع سازمان های بیمه گر را بدنبال خواهد داشت و صلابت جامعه مامایی پشتوانه این پایلوت است.

 

زالی ضمن اشاره به این که نباید نسخه نویسی را برای جامعه مامایی محدود کنیم افزود : تعرفه خدمات مامایی نیز باید مستقل تعریف شود و نباید سرنوشت آن ها را با سایر ارائه دهندگان خدمات در عرصه نظام سلامت یکی کنیم .

 

وی با تاکید بر این که جامعه مامایی کمترین رشد تعرفه ای را داشته است ادامه داد : ماما ها در هر دوبخش دولتی و خصوصی به شدت از این نظر آسیب دیده اند و همانطور که پیگیر تعرفه های پزشکان عمومی هستیم باید فکری به حال تعرفه های گروه مامایی نیز بکنیم.

 

***حفظ هویت مستقل و حرفه ای ماماها از ضروریات است

 

وی با اشاره به این که در طرح تحول سلامت به هویت مستقل و حرفه ای ماما خدشه وارد شده است تصریح کرد : حفظ هویت حرفه ای مستقل جامعه مامایی از تعرفه و مالیات این قشر مهمتر بوده و نباید از دست برود.

 

وی استقلال حرفه ای ماما را به عنوان یک اصل کلی دانست و اذعان داشت : این مهم باید از سوی جامعه مامایی به عنوان سرخط اول پیگیری شود و ما نیز پیگیر مطالباتشان خواهیم بود زیرا وظیفه سازمانی ، اخلاقی و ملی ما است که از ظرفیت ماماهای کشور در جهت حفظ سلامت جسمی و روحی دختران  و زنان در دوران بلوغ و یائسگی استفاده کنیم .

 

زالی همچنین به ارتقا ءتحصیلات ماماها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : طبق آخرین آمار ثبت شده حدود 45 هزار ماما داریم که 44 هزار نفر از آن ها در سطح لیسانس باقی مانده اند که این بدان معناست طی سال های گذشته ارتقاء تحصیل ماماها را خواسته یا ناخواسته از آنان گرفته ایم که باید این مسیر را باز کنیم .

 

وی افزود : هنوز در نظام سلامت برای مامایی که phd دارد تسهیلات لازم در نظر گرفته نشده و زمانی که مسیر را بسته ایم طبیعی است که از سایر مسیرها برای ارتقاء خود اقدام می کنند

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیان داشت : هر قدر ارتقاء عمودی تحصیلات تکمیلی ماما ها را پیگیری کنیم باید در جذب ظرفیت ماما نیز انقباض ایجاد کنیم تا بحران بیکاری را در این جامعه نداشته باشیم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.