جمعه، 10 فروردین 1403

تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح تحول سلامت از زبان معاون وزیر بهداشت

تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح تحول سلامت از زبان معاون وزیر بهداشت
معاون درمان وزارت بهداشت، به تشریح آخرین وضعیت هزینه های درمان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان  نظام پزشکی، دکتر محمد آقاجانی در تشریح  مراحل اجرای طرح تحول سلامت، گفت: پیش از اجرای برنامه تحول سلامت تقریباً همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می شدند این میزان در حال حاضر به 3.2 درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به ‌طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در اولین گام از برنامه تحول نظام سلامت و با توجه به سیاست های تدوین شده و اجرای این برنامه ملی در سراسر کشور، اولین حلقه حفاظتی مردم در مقابل هزینه های سلامت با کاهش میزان پرداخت از 40 درصد به 8 درصد تشکیل شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که بر اساس این برنامه هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها  6 درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می نمایند، یادآور شد:  روستائيان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر دارای دفترچه بیمه روستایی و ساير افرادي كه از طريق نظام ارجاع به بيمارستانهاي مشمول برنامه مراجعه مي‌كنند نیز تنها 3 درصد از هزينه خدمات را پرداخت مي‌کنند.

آقاجانی افزود: در گام دوم برنامه تحول سلامت با ایجاد شرایط عادلانه و مناسب از ارجاع بیماران برای دریافت خدمات پاراکلینیکی، لوازم مصرفی و تجهیزات، خدمات آزمایشگاهی به خارج از بیمارستان جلوگیری شد و تمامی خدمات در زنجیره بیمارستانی و در قالب پرونده به هموطنان ارائه شد که این مرحله دومین حلقه حفاظتی مردم در مقابل هزینه های سلامت محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه در بیست سال گذشته به دلیل ثابت ماندن تعرفه های خدمات درمانی، با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم که پرداخت هزینه های سنگین از جیب مردم از مهمترین آنهاست ، گفت: به همین دلیل تدوین و بومی سازی کتاب تعرفه سلامت با اخذ نظر از انجمن های علمی، دانشگاهها و سازمانهای بیمه گر، سومین مرحله طرح تحول سلامت را رقم زد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: این مرحله از اول مهرماه آغاز شده و با نظارت بر عملکرد گروههای ارایه کننده خدمت تا حذف کامل پرداخت‌های غیر قانونی توسط پزشکان و موسسات پیش خواهد رفت تا حلقه حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه های سلامت به عنوان مهمترین هدف برنامه تحول نظام سلامت را تکمیل کند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله ، پرداخت از جیب مردم جهت خدمات بستری در بیمارستان ها و بخش دولتی هیچ تغییری نخواهد کرد و مابه التفاوت هزینه ها از سوی دولت و از محل اعتبارات تحول نظام سلامت و بیمه های پایه پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: با اجرای کتاب تعرفه سلامت که با تعیین ارزش نسبی متناسب برای خدمات پاراکلینیک در بخش دولتی همراه بوده است، به طور ویژه پرداخت از جیب مردم برای خدمات آزمایشگاه تشخیصی-طبی، پاتولوژی، ژنتیک، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ام.آر.آی، پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی، به علت کاهش فاصله تعر‌فه‌ای در بخش دولتی و خصوصی، به طور متوسط در حدود 25 درصد کاهش می یابد.

وی بر این نکته هم تاکید کرد: پیش از اجرای برنامه تحول سلامت تقریباً همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می شدند این میزان در حال حاضر به 3.2 درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به ‌طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت بیش از 50 درصد از بیماران به منظور تهیه دارو و لوازم پزشکی، حداقل یک بار به خارج از بیمارستان ارجاع داده می شدند، گفت: در حال حاضر ارجاع بیماران برای تهیه دارو و لوازم پزشکی به خارج از بیمارستان، به میزان 3.2 درصد رسیده است.

آقاجانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در 398 بیمارستان وزارت بهداشت، 752 پزشک در 17 رشته تخصصی به عنوان کشیک مقیم فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر 9500 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در کلینک های دولتی، بیش از 3 میلیون بیمار را ویزیت کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر، خدمات سرپایی درمانی در 585 کلینیک ویژه با نرخ دولتی ارائه می شود.

انتهای خبر /

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.