جمعه، 10 فروردین 1403

گسترش روز افزون فروش دارو در بخش دولتی ؛بزرگترین تهدید برای داروخانه های بخش خصوصی

دکتر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران طی نامه ای خطاب به دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گسترش روز افزون فروش دارو توسط بخش دولتی را بزرگترین تهدید برای داروخانه های خصوصی کشور عنوان کرد.
 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این نامه به شرح ذیل است :

 

 

جناب آقاي دكتر ديناروند

معاون محترم وزير و رياست سازمان غذا و دارو

با سلام و احترام

 همانگونه كه در گذشته به استحضار حضرتعالي رسيد، احتمالا امروز بزرگ ترين تهديد براي داروخانه هاي خصوصي در كشور، گسترش روزافزون  فروش دارو توسط بخش دولتي است كه بر اساس آمار مستند سازمان هاي بيمه، در حال حاضر به بيش از 50 درصد رسيده است و با رشد3 تا 5 درصد در سال، مي رود تا به طور كامل جايگزين بخش خصوصی شود!

نكته اي كه معمولا براي توجيه تاسيس و ادامه كار داروخانه هاي دولتي (دانشگاهي، هلال احمر، وابسته به نهادها و ......) به آن اشاره مي شود، تامين داروهاي خاص و كمياب توسط اين داروخانه ها براي بيماران است. بديهي است كه براي تشويق بخش خصوصي به منظور عرضه اين داروها بايد موانع پيش روي داروخانه ها برداشته شود كه فهرست وار به آنها اشاره مي شود:

1. مارژين سود پائين داروهاي خاص

2. نياز به سرمايه گذاري سنگين براي خريد و ودپوي اين داروها

3. زمان كوتاه بازپرداخت بهاي داروها به شركت هاي پخش

4. تاخير سازمان هاي بيمه براي پرداخت ديون داروخانه ها

5. افزايش تصاعدي ماليات پرداختني داروخانه ها بابت اين داروها

لذا ضرورت دارد تا با حذف اين موانع، مشاركت داروخانه هاي خصوصي براي تهيه و عرضه داروهاي خاص افزايش يابد تا بهانه وجود و توسعه داروخانه هاي دولتي منتفي شود. در همين راستا اين انجمن در سال جاري با تشكيل جلسات كارشناسي با همكاران محترم در اداره امور داروخانه هاي آن سازمان، انجمن شركت هاي صنعت پخش ايران و سازمان هاي بيمه گر، تلاش نمود تا راهكارهاي عملي براي رفع يا كاهش اين موانع بيابد كه نتيجه آن اجمالا به عرض مي رسد:

 

 

 

بر اساس اعلام نمايندگان شركت هاي پخش دارو، در حال حاضر زيرساخت لازم براي سفارش گيري اينترنتي و توزيع فوري داروهاي خاص به داروخانه ها وجود دارد تا داروخانه ها نياز به ايجاد ذخيره سازي و خواب سرمايه نداشته باشند. در اين صورت بيماران داراي پرونده در سامانه مديريت توزيع داروهاي خاص، قادر خواهند بود تا پس از سفارش دارو به داروخانه مورد نظر خود، داروها را حداكثر ظرف 48 ساعت دريافت نمايند. ضمنا فاكتور فروش اين داروها جدا از داروهاي معمولي ثبت و صادر مي شود تا در محاسبه درآمد مشمول ماليات داروخانه، ضريب جداگانه اي متناسب با سود آنها تعلق گيرد.

استحضار داريد كه در حال حاضر سازمان هاي بيمه نيز طرح هايي را به منظور پرداخت به هنگام مطالبات داروخانه ها در دست اجرا دارند تا زيان داروخانه ها از بابت ديركرد پرداخت آنها به حداقل برسد. لذا در مجموع به نظر مي رسد كه زمينه حداقلي براي توزيع و عرضه داروهاي خاص توسط داروخانه هاي داوطلب در سطح كشور فراهم شده باشد.

 لذا استدعا دارد دستور فرمائيد تا سازوكار لازم به منظور فروش داروهاي خاص توسط همه داروخانه هاي متقاضي فراهم گردد تا انحصار دولتي چند ده ساله در اين زمينه شكسته شود. بديهي است كه در صورت مساعدت و همراهي دانشگاه هاي علوم پزشكي، داروخانه هاي خصوصي سراسر كشور آماده هر گونه همكاري در اين زمينه خواهند بود.

 

با تشكر و آرزوي توفيق

دكتر رهبر مژدهي آذر

رئيس انجمن داروسازان ايران

رونوشت:

جناب آقاي دكتر هاشمي، وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

جناب آقاي دكتر زالي، رياست محترم سازمان نظام پزشكي

اعضاي محترم شوراي سياست گذاري سازمان غذا و دارو

اعضاي محترم هيات مديره و بازرسين انجمن داروسازان ايران

ریاست محترم انجمن داروسازان ایران شعب سراسر كشور

سایت

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.