جمعه، 10 فروردین 1403

وزیر رفاه: حوزه سلامت را به تبلیغات بازاری واگذار نمی‌کنیم

وزیر رفاه: حوزه سلامت را به تبلیغات بازاری واگذار نمی‌کنیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به فرصت ایجاد شده در منطقه برای صادرات دارو، گفت: براین اساس باید به کیفیت و اثربخشی بالا در این حوزه توجه شود.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی به نقل ازایسنا، دکتر علی ربیعی در پنجمین دوره جایزه مدیریت کیفیت با بیان اینکه بنا بر سنت دو سال گذشته که بحث سلامت را آغاز کردیم، همیشه در کنار وزیر بهداشت بوده‌ام گفت: از دو جهت سلامت ملی و تولید ملی به بحث کیفیت ورود می‌کنم.

وی با اشاره به جایگاه دارو در زندگی روزمره مردم گفت: امروزه دارو با حیات فردی افراد گره خورده است. دارو همیشه بخشی از سبد خانوار را تشکیل می‌دهد ولی اتفاقاتی افتاده که جهت مصرف دارو تغییر کرده است. مصرف دارو در فرهنگ ایرانی پدیده خاصی است و نسبت به سایر محصولات تمایز دارد به طوری که در حال حاضر در هر خانه یک کیسه دارویی را می‌توان پیدا کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تحقیقی که بر روی کانال‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای انجام داده، اظهار کرد: به تناسب تغییر سبک زندگی، نوع دارو و جهت مصرف دارو تغییر کرده است. براساس تحقیقی که روی کانال‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای انجام دادم، از چهار تبلیغی که صورت می‌گرفت سه تبلیغ مربوط به داروهای ترک اعتیاد، زیبایی و... بود که این نشان‌دهنده جهت‌گیری‌ها و تغییر مصرف دارو در سبک جامعه ایرانی را نشان می‌دهد.

ربیعی در همین خصوص ادامه داد: بحث کیفیت موضوع مهمی است اما مفهوم کیفیت هم در ایران با گذشته فرق کرده است. در گذشته کیفیت با رضایتمندی می‌سنجدیم که در این رضایتمندی نشان تجاری، میزان دسترسی و قیمت مهم بودند. در گذشته دارویی را با کیفیت می‌پنداشتیم که اثربخشی داشتند، اما امروزه کیفیت برداشت ذهنی مصرف کننده از آن است.

وی همچنین گفت: کار بزرگ دیگری که باید انجام شود این است که به این همایش محدود نشویم. بلکه دستاوردهای این همایش‌ها به حوزه سیاست‌گذاری وارد شده و در حوزه مصرف تاثیر بگذارد و توسط سازمان غذا و دارو و بیمه‌ها سیاستگذاری شود. همچنین از منظر افکار عمومی هم باید کار رسانه‌ای گسترده‌ای صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من مخالفم که دولت در ارزش‌گذاری دخالت کند. تنها جایی که موافق دخالت دولت هستم، حوزه سلامت مردم است، چراکه ما نمی‌توانیم حوزه سلامت مردم را به تبلیغات بازار واگذار کنیم. این همایش‌ها می‌تواند به دولت کمک کند و دولت نیز متعاقبا کمک‌های خود را انجام دهد.

ربیعی با بیان اینکه هزینه‌ای که جامعه برای سوءمصرف دارو و غذا می‌پردازد تنها هزینه اقتصادی نیست، گفت: در حوزه‌هایی که غذا و دارو اثر بلندمدت دارد، هزینه‌ایست که جامعه باید برای این نوع مصرف پرداخت کند؛ علاوه بر هزینه‌های اقتصادی هزینه‌های اجتماعی زیادی را نیز در بر دارد که دولت‌ها، مردم و نسل‌های بعدی باید آن را جبران کنند.

وی تاکید کرد: باید سعی کنیم که این جایزه مهم را برای نشان دادن کیفیت‌ها به عنوان نهادی اطمینان‌بخش به مردم معرفی کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به نقش دارو در میزان اشتغال و در تولید ملی کشور گفت: باید مصرف را به سمت مصرف داخل آورده و در کنار آن زمینه صادرات را نیز فراهم کنیم. چراکه این مصرف، مصرفی فزآینده است و می‌توانیم با سرمایه‌گذاری اطمینان‌بخش در این زمینه کیفیت را افزایش دهیم.

ربیعی همچنین گفت: اگر بخواهیم تولید ملی را افزایش دهیم باید با صادرات رابطه معنادار برقرار کنیم. در حال حاضر فرصت خوبی برای صادرات دارو فراهم شده که باید از آن استفاده کنیم. ما می‌توانیم در منطقه به سمت صادرات برویم اما بحث کیفیت و اثربخشی بالا را باید مدنظر قرار دهیم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.