جمعه، 31 فروردین 1403

تاکید رییس جامعه جراحان بر تشخیص های کم هزینه

تاکید رییس جامعه جراحان بر تشخیص های کم هزینه
رییس جامعه جراحان ایران در مراسم انتخابات اعضا جدید هیات مدیره این انجمن با بیان اینکه هر روز شاهد ورود دستگاههای جدید، گران قیمت، تستها و ابزار های تشخیصی پیشرفته به کشور هستیم گفت: پزشکان مجبور نیستند تجویز کنند.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی، دکتر ایرج فاضل افزود: ارزش معاینات بالینی و گرفتن شرح حال دقیق، بیشتر از نسخه کردن تستها و توصیه های پاراکلینیکی است که شاید درصد کمی در تشخیص کمک خواهند کرد.

 وی با اشاره به وجود داروهای گران قیمت در درمان بیماریهای صعب العلاج به خصوص سرطان، خاطرنشان کرد:همکاران پزشک سعی کنند تا از تجویز دارویی که اثربخشی چشمگیری نسبت به داروهای قدیمی تر ندارد خودداری کرده و از ایجاد مشکلات مالی وبار اقتصادی  برای بیماران جلوگیری کنند.

رییس جامعه جراحان ایران با اشاره به حجم زیاد عکسبرداری های گران قیمت وآزمایشات که به همراه بیماران سرگردان از یک مطب به مطب دیگر می رود، افزود:نباید برای تشخیص هر عارضه و بیماری، افراد را به دنبال انواع عکسبرداری های پر هزینه بفرستیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که برای تشخیص آپاندیسیت، سیتی اسکن و سونوگرافی تجویز می شود در صورتی که با معاینات دقیق و پیگیری شرح حال بیمار، می توان اقدامات درمانی لازم انجام داد؛ به جز موارد لازم این کار لزومی ندارد.

رییس مجمع انجمن های تخصصی پزشکی افزود: ایران جامعه پزشکی فرهیخته، ممتاز و توانمندی دارد و این اخلاقی نیست که اگراتفاقی در گوشه ای رخ میدهد، به تمام افراد این جامعه تعمیم داد.

وی با اشاره به اینکه در طول سه دهه اخیر به خصوص دوران جنگ تحمیلی، پزشکان بیش از هر قشر دیگری خدمت کرده اند و با تلاش فراوان این رشته ناقص را به طب کارآمد در کشور تبدیل کرده اند، براز داشت: اگر خطا یا قصوری صورت می گیرد وظیفه مراجع قانونی جهت رسیدگی است، نه اینکه خبر سازی و شایعه پراکنی صورت گیرد.

فاضل در پایان تصریح کرد:رسیدگی به وضعیت بیمه ها و قطع رابطه مالی پزشک و بیمار، مهمترین خواسته است و در این راه نمایندگان مجلس به خصوص اعضا کمیسیون بهداشت می توانند کمک کنند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.