پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران گلایه کرد: نگاه تبعیض آمیز وزارت بهداشت به رشته رادیولوژی/ قربانی كردن رشته رادیولوژی برای تقویت رشته های مادر!

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران با گلایه از حاكم بودن نگاه تبعیض آمیز نسبت به رشته رادیولوژی در وزارت بهداشت گفت: جامعه رادیولوژی بر این باور است كه عدم وجود متولی از متخصصین رادیولوژی در بدنه وزارت بهداشت، منجر به تصمیمات خلق الساعه و بعضاً نگاه تبعیض آمیز نسبت به این رشته شده است.

دكتر عبدالرسول صداقت عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشكی، با گلایه از نگاه تبعیض آمیز وزارت بهداشت به رشته رادیولوژی خاطر نشان كرد: متاسفانه بررسی ها حاكی از آن است كه بدنه وزارت بهداشت به دلایل نامشخص در بسیاری از موارد اطلاعات غلط در اختیار وزیر بهداشت قرار می دهد.

وی با بیان اینكه وزیر محترم بهداشت در ابتدای وزارت خود، دستور با لغو دستورالعمل وزیر قبلی در خصوص سونوگرافی توسط همكاران پزشك عمومی که باعث امیدواری در جامعه رادیولوژی شد، بیان کرد: اما همزمان با آغاز طرح تحول سلامت، جهت نوشتن كتاب ارزش های نسبی از اكثریت انجمن ها جهت كارشناسی تعرفه ها جز انجمن رادیولوژی دعوت به عمل آمد.

 

*قربانی كردن رشته رادیولوژی برای تقویت رشته های مادر!

صداقت با ابراز تاسف از وجود تبعیض های باور نکردنی پس از نشر کتاب که آغاز اعتراضات مدنی انجمن و جامعه رادیولوژی را در پی داشت، افزود: مسئولین در پاسخ به اعتراضات این رشته با بی پروایی هدف را تقویت رشته های مادر عنوان و  اعلام كردند اینكه رتبه های برتر به رشته رادیولوژی می روند، مطلوب نیست.

وی با انتقاد از اینکه مسئولین جهت تقویت رشته های مادر یكی از راههای مناسب را قربانی كردن رشته رادیولوژی می دانند، ابراز داشت: تا جایی كه شكل انتخاب رشته به صورت الگوی جهانی را نیز زیر سوال بردند.

رئیس سابق انجمن رادیولوژی با ابراز خرسندی از اینكه پس از تلاش های فراوان جامعه رادیولوژی، 18 قلم از تعرفه های سونوگرافی اصلاح شد، تصریح كرد: اما در سایر مدالیته ها از جمله سی تی اسكن، ام آر آی و رادیوگرافی ها هیچ اصلاحی صورت نگرفت و این در حالی است كه وزارت بهداشت برای همكاری در راستای ایجاد عدالت بین رشته ای با جلسات منظم با آقای دكتر آقاجانی معاونت درمان قبل از پایان سال 93 قول اصلاحات باقی مدالیته ها را داده بود ولی تا كنون این اتفاق رخ نداده است.

 

*ضرورت وجود دفتر مشاوره رادیولوژی در وزارت بهداشت

وی عنوان كرد: همچنین ظرفیت پذیرش دستیاری رشته رادیولوژی علی رغم عدم زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و كمبود هیات علمی، به شكل نجومی افزایش یافت و در این میان باز هم هیچ توجهی به نظرات كارشناسی هیات بورد نشد.

صداقت در خصوص بخش نامه مربوط به همكاران پریناتولوژیست كه روال قانونی خود را طی نكرده است، خاطر نشان كرد: بنظر میرسد وزارت بهداشت سالیان سال است كه خود را بی نیاز از مشاوره كارشناسان انجمن رادیولوژی و بی محلی به آن ها می داند و از روی عادت همان منش پیشین خود را  اتخاذ كرده و بخش نامه را به صورت ناگهانی صادر كرد.

وی ادامه داد: سالهاست كه انجمن رادیولوژی لزوم وجود یك دفتر مشاوره رادیولوژی در وزارت بهداشت و همچنین بازنگری در آیین نامه موسسات تصویربرداری را به وزارت بهداشت بطور مكرر گوشزد كرده  است ولی تا كنون پاسخ مثبتی در این خصوص دریافت نكرده است.

 

*هدف از گردهمایی 26 دیماه گفتگو بود

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینكه جامعه رادیولوژی با توجه به سابقه دیرینه چنین برخوردهای تبعیض آمیزی از سوی وزارت بهداشت، به وجود آمدن التهاب بیش از پیش در این جامعه را بر نمی تابد، افزود: علی رغم مخالفت و ممانعت هیات بورد و هیات مدیره انجمن رادیولوژی، گردهمایی 26 دیماه به شكل خودجوش صورت گرفت اما تا آنجا كه میدانم هدف از گردهمایی گفتگو بود.

وی ادامه داد: آنها خواستار مكانی در وزارت بهداشت برای گفتگو در خصوص مشكلات رشته رادیولوژی (كه كارشناسی در مورد بخشنامه پریناتولوژیست ها تنها قسمتی از مطالبات آن ها بود) بودند اما از همان ابتدا نیروهای امنیتی وارد صحنه شده و همكاران ما را نه  تنها از لابی وزارت بهداشت بیرون راندند بلكه برخوردهای توهین آمیز و بازداشت هایی نیز در آن روز اتفاق افتاد.

صداقت خاطر نشان كرد: گردهمایی خودجوش 26 دی حاكی از درد عمیقی است كه در وجود جامعه رادیولوژی رخنه كرده است، درد نگاه تبعیض آمیز مسئولین به رادیولوژی، درد مورد مشورت قرار ندادن این جامعه برای اخذ تصمیماتی برای این رشته در طی سالیان سال است.

 

* پرهیز از مصاحبه ها و سخنان تفرقه آمیز در جامعه پزشكی

وی گفت: امیدواریم روزی برسد كه مسئولین با نگاه توام با احترام به هیات بورد و كارشناسان جامعه رادیولوژی بنگرند تا عرصه آن قدر بر جامعه رادیولوژی تنگ نشود كه تنها راه رساندن صدای به حق خود را گردهمایی صنفی بدانند.

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران در پایان تاکید کرد: علیرغم همه این ناملایمات، هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران آماده برگزاری جلسات كارشناسی با معاونت درمان وزارت بهداشت است، گرچه اعتقاد دارد این وزارت خانه می بایست به نحو مناسب از همكاران عزیزی كه مورد اهانت قرار گرفته اند، دلجویی نموده و به كلیه واحدهای خود اعلام کند که از مصاحبه ها و سخنان تفرقه آمیز در جامعه پزشكی پرهیز نمایند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.