جمعه، 31 فروردین 1403

عضو شوای عالی نظام پزشکی: ضرورت احیای کتاب ارزش گذاری نسبی در دندان پزشکی

عضو شوای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه در حال کار با همکاری وزارت بهداشت و و شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه و کدهای کتاب ارزش گذاری نسبی پزشکی مشخص شده است، گفت: کتاب ارزش گذاری نسبی در حیطه دندان پزشکی نیز در حال آماده شدن و یکسان سازی است.

دکتر بهنام عباسیان عضو شوای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با بیان اینکه هزینه ها و خرید مواد مصرفی در دندان پزشکی با پزشکی متغیر است، افزود: مواد مصرفی دندان پزشکی توسط دولت در اختیار دندان پزشکان قرار نمی گیرد و بر اساس کیفیت، از دولت خریداری می شود. 

وی با تاکید بر آماده کردن تعرفه ای واحد برای تمام رشته های تخصصی دندان پزشکی کشور در سال 95، اظهار داشت: در حال حاضر شورای عالی بیمه با انجمن های تخصصی و غیره مشغول بررسی هزینه های واقعی هستند اما نقش شورای عالی نظام پزشکی در این میان چیست؟

عباسیان با ابراز تاسف از اینکه کارهای دندان پزشکی جزو درمانهای لوکس تلقی می شود، خاطرنشان کرد: در حالیکه باید تمام درمان ها در دسترس همگان قرار گیرد. 

به گفته وی دندان پزشکان آن چیزی که در توان بیمار است را از وی گرفته و هیچگاه هزینه تمام شده درمان را از بیمار اخذ نمی کنند.

عضو شوای عالی نظام پزشکی در خصوص برقراری کلینیک های تخصصی و دندان پزشکی در سطح شهرهای بزرگ، ابراز داشت: البته تداخلات کاری و همسوسازی در این زمینه همیشه وجود دارد. به طور مثال نگاه معاونت بهداشت ودرمان دانشگاه و مراکز بهداشتی، پیشگیری است و در این در حالی است که بیمار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی، دارای  پوسیدگی دندان و یا برخی ناهنجاری است که نمی تواند تنها به پیشگیری منتهی شود.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر دولت چقدر استطاعت مالی برای برقراری مراکز بهداشتی متعد دارد، تصریح کرد:  دولت می تواند با استفاده از مراکز بهداشتی موجود، بهترین استفاده را کرده و با در نظر گرفتن کارانه برای پزشکان این مراکز، موجب اصلاح و برطرف کردن مشکلات دندان های بیماران در کنار فلوراید تراپی هم بشوند.

عباسیان با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر کارهای پیشگیری دندان پزشکی در ایران پاسخگوی نیاز جامعه نیست، یادآور شد: حداقل باید 10 تا 15 سال بگذرد تا به نقطه پیشگیرانه در تمام مراکز بهداشتی و درمانی دست یابیم. برای نیل به این هدف با استفاه از مراکز بهداشتی، البته نه فقط با رویکرد بهداشتی، بلکه توام با درمانی، با تبلیغات و آموزش مناسب، در برطرف کردن پوسیدگی های دندانی و فلوراید تراپی به ارتقا سطح بهداشتی مردم کمک کنیم.  

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.