پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نایب رییس شورایعالی نظام پزشکی تاکید کرد حاکمیت باید مدّعی و حامی وصول حق فنی توسط داروسازان باشد

نایب رییس  شورایعالی نظام پزشکی تاکید کرد حاکمیت باید مدّعی و حامی وصول حق فنی توسط داروسازان باشد
نایب رییس شورایعالی نظام پزشکی با بیان اینکه مدت هاست تعرفه خدمات حرفه ای در داروخانه(با عنوان مصطلح حق فنی) مورد اجحاف قرار گرفته و با ادعاهای مختلف نه تنها مبلغ واقعی آن در نظر گرفته نشده بلکه بر اصل آن هم خدشه وارد شده است، گفت: مطمئناً وظیفه ذاتی نهادهای متولی سلامت مانند وزارت بهداشت، بیمه های پایه و سازمان های دخیل است که حقوق متولیان اصلی سلامت را مراقبت کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، محمود فاضل افزود: وظیفه معاونت آموزشی وزارت متبوع اطلاع از سرنوشت فارغ التحصیلان خود بوده و باید نگران همیشگی وضعیّت به روز بودن علمی و دریافت ما به ازاءِ ارائه این تحصیلات برای آنان باشند تا به این طریق ارزش علمی و علاقه مندان به این علم را افزایش دهد.

وی با تاکید براینکه دغدغه معاونت درمان وزارت بهداشت باید سلامتی و صحت امر درمان دانش آموختگان در حوزه های شغلی آنان باشد، اظهارداشت: دانش آموختگان باید بتوانند از سلامتی درمان به درستی محافظت کنند و در این راستا باید اقتضائات لازمه را برای این مهم از باب حق الزحمه آنان مورد توجه قرار داد.

فاضل با اشاره به اینکه معاونت غذا و داروی وزارتخانه باید به عنوان مسئول مستقیم به طور جدی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند، افزود: به عبارتی اعضای زیر مجموعه این معاونت چنانچه به درستی بتوانند از علم خود به مردم بهره رسانده و ما به ازاءِ علمی خود را دریافت کنند، به عبارتی ارزش گذاری خدمات علمی آنان به طور متناسب انجام گیرد، مطمئناً توقعات مورد نظر این معاونت از منظر تولّی حاکمیتی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت رفاه به عنوان یکی از دست اندرکاران حوزه سلامت به درستی می داند که چنانچه بخواهد خدمات خوب به مراجعین تقدیم کند، یکی از مبادی مهم و تاثیرگذار آن، مراقبت از ارائه دهندگان خدمت به این مراجعین است یعنی خدمت به مراجعین به طریق اولی از مسیر رضایتمندی ارائه دهندگان خدمت انجام می پذیرد.

نایب رییس شورایعالی نظام پزشکی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی به عنوان قطب بسیار موثر براساس شرح اهداف، وظایف و اختیارات خود زمانی موفق تلقی می شود که تمامی اعضای خود را بتواند با تناسبی منطقی پوشش دهد، ابراز داشت: انجمن داروسازان نیز موظف است بنا براصل وجودی خود باید با دلایل علمی و قوی از جایگاه تعرفه در نظام سلامت دفاع نموده و درج آن در کتاب را به عنوان مراقبت از تعرفه پیگیری کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگرخود حاکمیت و این نهاد ها باید مدّعی و حامی وصول حق فنی توسط داروسازان باشند. آنان باید اعلام کنند که برای تربیت بخشی از فرزندان این مرز و بوم به عنوان داروساز، برنامه ریزی و هزینه کرده ایم و اکنون زمانی است که باید آنان را در جایگاه صحیح ارائه خدمت به بیماران قرار داده، حق الزحمه آنان را تعیین کرده و از آنان بهره گیریم.

فاضل عنوان کرد: اساساً یکی از ادعاهای کتاب"ارزش های نسبی"، برقراری عدالت بین رشته ای است و اکنون عدالت در مورد رشته داروسازی به جهت دریافت حق فنی، اجرا نشده است. شاید برخی رشته ها از کمیِ عددK  برای خود گله مند باشند اما این عدد در مورد حق فنی داروسازی به صوورت کامل حذف شده است! نگاهی به کشورهای دیگر و کتاب CPT در آن کشورها و مراجع علمی دنیا، نشان می دهد که به تاکید، دریافت حق فنی را جزو لوازم برقراری سلامت می دانند.

وی با تاکید بر اینکه در زمان تدوین کتاب در کمیسیون وابسته به شورایعالی بیمه، موضوع حق فنی تشریح و منجر به استقبال تمامی اعضای کمیسیون شد، افزود: این مهم صورت جلسه و در پیش نویس کتاب چاپ شد اما در لحظات آخر از پکیج ارائه شده به هیأت دولت خارج شد!

نایب رییس شورایعالی نظام پزشکی اظهار داشت: در فرصت بازنگری سه ماهه پیش رو، طی جلسه ای که به اتفاق برخی اعضای هیأت مدیره انجمن داروسازان با رییس کل محترم نظام پزشکی صورت گرفت، پیشنهادی مکتوب به همراه استدلالات و مستندات لازم به ایشان تقدیم شد.

وی اضافه کرد: همچنین در جلسه دیگری که با مدیر عامل محترم هیأت مدیره تامین اجتماعی برگزار شد نیز جلسه ای که با رییس سازمان غذا و دارو انجام شد، این موضوع به تفصیل تشریح، مورد قبول آنان قرار گرفته و وعده دفاع از آن داده شد.

فاضل در پایان گفت: در بازنگری این کتاب که بزودی انجام خواهد شد، لازم است تمامی دست اندرکاران ذکر شده، با مسئولیت پذیری و حسب وظیفه جبلّی، درج"حق ارائه خدمات دارویی در داروخانه" را در کتاب ارزش های نسبی تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

انتهای خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.