جمعه، 31 فروردین 1403

رئيس مركز مديريت بيماري‌ها خبر داد: كاهش 33 درصدي موارد سل در كشور در 21 سال گذشته/بیماری سل در افراد دیابتی 4 برابر بیشتر از افراد عادی است

رئيس مركز مديريت بيماري‌ها خبر داد:     كاهش 33 درصدي موارد سل در كشور در 21 سال گذشته/بیماری سل در افراد دیابتی 4 برابر بیشتر از افراد عادی است
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير از كاهش 33 درصدي موارد ابتلا به سل در كشور در 21 سال گذشته خبر داد

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بین الملل  به نقل از  وب‌دا؛ دكتر محمدمهدي گويا در نشست خبري "اعلام برنامه‌هاي معاونت بهداشت و هفته سلامت 93" با اشاره به نزديك شدن به روز جهاني سل (24 مارس، 4 فروردين ماه) و ضرورت اطلاع‌رساني در باره اين بيماري گفت: در سال گذشته تعداد 10 هزار و 987 بيمار مبتلا به سل در كشور شناسايي و تحت درمان قرار گرفته‌اند كه 12 درصد از افراد مبتلا ساكنين خارج از كشور بوده‌اند.

وي با بيان اين كه در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه شعار حذف بيماري سل در سال 2050 را جزء برنامه‌هاي مهم بهداشتي خود قرار داده‌ است، گفت: منظور از حذف بيماري سل اين است كه به ازاي هر 1 ميليون نفر جمعيت فقط يك نفر مبتلا به سل شود.

 

سیگاری ها دو برابر بیشتر از افراد عادی به بیماری سل مبتلا می شوند

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير با اشاره به ضرورت و اهمیت كنترل بيماري‌هاي واگير براي موفقيت در دستيابي به حذف بيماري سل گفت: بيماري سل در افراد ديابتي 4 برابر بيشتر از افراد عادي است.

وي افزود: مطالعات نشان داده است كساني كه سيگار مصرف مي‌كنند، 2 برابر بيشتر از افراد عادي مبتلا به سل مي‌شوند.

 

کاهش موارد سل از 140 به 14 مورد به ازای یک صد هزار نفر

دكتر گويا يادآور شد: در كشور ما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بيماري سل بيشتر مورد توجه قرار گرفته است به نحوي كه پيش از انقلاب اسلامي به ازاي هر يك صدهزار نفر جمعيت 140 مورد ابتلا به سل داشته‌ايم كه در حال حاضر اين تعداد به 14 مورد در یک صد هزار نفر جمعیت كاهش يافته است.

وي افزود: در طول 21 سال گذشته ميزان بروز سل در كشور 33 درصد كاهش يافته و مرگ و مير ناشي از سل نيز در اين مدت 36 درصد كاهش يافته است.

رئيس مركز مديريت بيماري‌ها در ادامه در تشريح علل موفقيت كشور در كاهش بيماري سل گفت: تشخيص سريع بيماري، رايگان بودن تشخيص و درمان سل، واكسيناسيون رايگان ب ث ژ از بدو تولد براي كودكان و ادغام كنترل بيماري سل در برنامه مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي از مهم‌ترين عوامل موفقيت بهداشتي كشور در كاهش بيماري سل بوده است.

 

فعالیت 487 آزمایشگاه تشخیص سل در بخش دولتی

وي از وجود 487 آزمايشگاه تشخيص سل در بخش دولتي و 48 آزمايشگاه پيشرفته‌تر در مراكز استان‌ها خبر داد و افزود: در طول سه سال گذشته 8 آزمايشگاه فوق پيشرفته ديگر در شهرستان‌هاي مهم كشور كه با شيوع بالاي بيماري مواجه بوده‌اند راه‌اندازي شده است.

وي افزود: اين در حالي است كه در 4 سال قبل، تنها يك آزمايشگاه فوق تخصصي در بيمارستان مسيح دانشوري وجود داشت و امروز آزمايشگاه فوق تخصصي تشخیص سل در شهرهاي گرگان، مشهد، زاهدان، اصفهان، شيراز و اهواز نيز راه‌اندازي شده است. /

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.