چهارشنبه، 29 فروردین 1403

وزیر بهداشت خبر داد: تلاش دولت در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم / اولویت‌ دولت تأمین زیرساخت‌ها در حوزه دهان و دندان است

وزیر بهداشت خبر داد: تلاش دولت در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم / اولویت‌ دولت تأمین زیرساخت‌ها در حوزه دهان و دندان است
وزیر بهداشت گفت: دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را سلامت قرار داد و در مناطق محروم تلاش کرد که پرداخت از جیب مردم برای خدمات درمانی بهداشتی به حداقل برسد و دسترسی مردم به دارو، واکسن و مکمل‌های دارویی افزایش یابد.

سازمان نظام پزشکی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در پنجاه و پنجمین کنگره علمی سالانه بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران، اظهار داشت: 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که از خدمات بهداشتی محروم بوده‌اند امیدواریم تا پایان شهریور به ازای هر 12 هزار یک پایگاه بهداشتی و به ازای 40 تا 50 هزار نفر پایگاهی برای سلامت داشته باشیم.

هاشمی با گلایه از اینکه زیرساخت‌های دولتی کمی برای دهان و دندان داریم، ادامه داد: در حوزه دهان و دندان اگر مشکلات بیشتر نباشد کمتر نیست بنابراین یکی از اولویت‌های مهم دولت تأمین این زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته وعده تشکیل شورای سیاست گذاری دهان و دندان را دادند، اظهار داشت: این شورا تشکیل شده است و تاکنون برنامه کشوری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نوجوانان در نظر گرفته شده که امیدواریم ظرف 18 ماه آینده دانش‌آموزان ابتدایی را زیر پوشش قرار دهد. همچنین تلاش می‌کنیم در سال جاری حداقل ۳هزار مرکز برای اقدامات درمانی در زمینه دندانپزشکی را فعال کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص ادامه این پوشش بهداشتی و درمانی جهت نوجوانان و سایر مقاطع تحصیلی، افزود: طبیعی است که علاقه‌مندیم این خدمات در حوزه بهداشت ارتقا یابد. هر چند بیمه‌ها نقش‌ کمرنگی دارند اما باید در نظر بگیریم که آنها نیز گرفتاری‌های خود را دارند.

وی با تاکید بر اینکه از جامعه دندانپزشکی انتظار می‌رود تا عدالت در دسترسی را بیشتر کنند، تصریح کرد: همچنین امسال با کمک همکاران تلاش می‌کنیم حداقل 3 هزار مرکز برای اقدامات درمانی در زمینه دندانپزشکی را فعال کنیم چرا که دندانپزشکان جوان حق دارند در قالب کلینیک‌های ویژه فعالیت داشته باشند.

هاشمی اضافه کرد: امیدواریم شورای سیاست‌گذاری بتواند در جهت ساماندهی مراکز، تولید مواد اولیه و معرفی به نحوی اقدام کند که هزینه‌های دندانپزشکی برای مردم کاهش یابد و استفاده از خدمات دندانپزشکی با تنوع پرداخت برای یک خدمت نباشد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از انجمن‌ها جزو افتخارات دولت است، خاطرنشان کرد: کشور و دولت مشکلاتی دارد که انتظار می‌رود مردم آنها را مدنظر قرار دهند و نگاهی ملی به مشکلات داشته باشند.

وزیر بهداشت در پایان گفت: امکان ندارد بدون کمک جامعه پزشکی و توانمند ساختن مردم رفع یک معضل در حوزه سلامت را به مرحله اجرا درآوریم.

 

ضرورت ساماندهی ارزش گذاری نسبی خدمات دندان پزشکی

هاشمی در حاشیه پنجاه و پنجمین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی در مورد تعرفه‌های خدمات این حوزه نیز اظهار داشت: جامعه پزشکی باید کمک کند تا ارزش‌گذاری نسبی خدمات در دندانپزشکی را سامان دهیم. همانطور که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم نمی‌پذیرند برای یک خدمت دندانپزشکی، تعرفه‌های متفاوتی وجود داشته باشد، گفت: مردم به خوبی می‌دانند که حمایت از موضوع دهان و دندان در زمینه بیمه‌های تکمیلی و پایه ناقص است اما امیدوارم خودشان در این زمینه همراهی خوبی داشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به محدودیت بیمه‌های پایه، اظهار داشت: در صورتی که منابع مالی بیمه‌ها از بودجه عمومی افزایش یابد، خدمات بیشتری به مردم ارائه خواهند داد. امیدوارم منابع مالی تامین شود یا از طریق انصراف مردم از یارانه‌ها یا گشایش‌های بین‌المللی بتوانیم منابع مالی را به سمت بیمه‌ها سوق دهیم تا در حوزه سلامت دهان و دندان هزینه شود.

وی با بیان اینکه نگهداری طولانی‌مدت بیمار در مراکز خصوصی جرم محسوب می‌شود، گفت: این موضوع خلاف، انصاف و قانون اخلاق است و جرم محسوب می‌شود که حداقل برخورد تذکر و حداکثر محرومیت از طبابت است و بعید می‌دانم کسی این کار را انجام دهد، شاید حاشیه «در حاشیه» است.

هاشمی خاطرنشان کرد: در صورت چنین مشکلی مردم می‌توانند با شماره 1690 ارتباط برقرار کنند ما نیز با متخلفان برخورد می‌کنیم که حداقل برخورد تذکر و حداکثر آن محرومیت از طبابت است.

انتهای پیام/ ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.