پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ارائه کارت نظام پزشکی هنگام ارائه خدمات گفتار درمانی درمنازل ضروری است

ارائه کارت نظام پزشکی هنگام ارائه خدمات گفتار درمانی درمنازل ضروری است
رییس هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران با اشاره به موارد متعدد ارائه خدمات گفتار درمانی توسط افراد فاقد صلاحیت گفت : ارائه و درخواست کارت نظام پزشکی برای ارائه خدمات گفتار درمانی بویژه در منازل از ضروریات است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی ،گفتار درمانی از جمله رشته هایی است که در چهارده مرکز دانشگاهی از سطح کارشناسی تا دکتری تخصصی تدریس می شود و دانش آموختگان این رشته دارای شماره عضویت درسازمان نظام پزشکی کشور هستند که به موجب مدارج تحصیلی یاد شده اجازه تشخیص و درمان اختلالات گفتار ، زبان و بلع را دارند.

بنابر این توجه به این  نکته که افراد برای دریافت خدمات مورد نیاز این حوزه باید به مراکز معتبر مراجعه کرده و از افراد ذیصلاح که آموزش تخصصی این رشته را دیده اند کمک بگیرند بسیار ضروری است.

علی قربانی رییس هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با گلایه از این که مواردی از گزارش ها نشان می دهد که افرادی بدون داشتن مدارج تحصیلی مربوط ، به گفتار درمانی می پردازند ، می گوید : این امرعلاوه بر تضییع حقوق دیگران ، دخالت غیرقانونی در سلامت مردم است که بویژه در مواردی که برای ارائه خدمت به منازل مبتلایان مراجعه می شود از کنترل نظارتی خارج است.

وی با اشاره به این که افراد شاغل در فعالیت های درمانی بر حسب دانش و مهارت تحصیلی و به موجب سوگندی که یاد کرده اند ،وظیفه مهم ارائه خدمت بر پایه محتوای علمی و بالینی را بر عهده دارند، ادامه می دهد : سازمان های مربوطه نیز مسوول صیانت از حقوق مردم و اختیارات حرفه ای دانش آموختگان هستند، بنابر این لازم است اطلاع رسانی های دقیق به منظور آگاهی از حقوق مردم هنگام مراجعه به مراکز گفتار درمانی و دریافت خدمات به آن ها انجام شود.

قربانی با بیان این که حداقل  مدارج تحصیلی یک گفتار درمان، کارشناسی است اذعان می کند : در مواردی مشاهده شده افراد دیپلمه که به صورت تجربی آموزش دیده اند ،تحت عنوان گفتار درمان برای ارائه خدمات به منزل  افرادی می روند که امکان مراجعه حضوری به مراکز گفتار درمانی را ندارند .

وی در خصوص ارائه خدمات گفتار درمانی در منازل تاکید می کند : مردم باید آگاه باشند که یک گفتار درمان برای ارائه خدمات درمنزل باید کارت نظام پزشکی خود را  که در آن حرف "گ" در کنار شماره نظام پزشکی اش درج شده ،ارائه دهد و برای انتخاب افراد ذیصلاح نیز می توانند به سایت سازمان نظام پزشکی که ا سامی گفتار درمان ها در آن وجود دارد مراجعه کنند.

به گفته رییس هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران دانش آموختگان گفتار درمانی برای تاسیس دفتر کار باید مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده  و پروانه کار آن ها مهر نظام پزشکی را دارا باشد.

وی با اشاره به این که گفتار درمان ها در صورت نداشتن مجوز های لازم اجازه نصب تابلو ندارند، تصریح می کند : افراد هنگام مراجعه به مراکز گفتار درمانی باید به تابلوی این مراکز و پروانه کار آن ها توجه داشته باشند  تا خدمات واقعی و تخصصی لازم را در این حوزه دریافت کنند که در این راستا انجمن علمی گفتار درمانی ایران آماده ارائه هر نوع کمک به مردم و مسوولان  است.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.