جمعه، 31 فروردین 1403

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی: تصویب آیین نامه جدید مجمع، نقطه عطفی در ارزش گذاری نهادهای دموکراتیک سازمان خواهد بود

مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی در تاریخ 4 و 5 شهریور ماه سال جاری در سالن کنفرانس بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار می شود.

دکتر عباس  آقازاده رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، محورهای مورد بحث در مجمع عمومی آتی، پیگیری مصوبه های پیشین مجمع  و پیش بینی مسائل آینده را عنوان کرد که در ذیل می خوانید؛

در مجمع عمومی آتی سالیانه، جلسه هیات رئیسه مجمع عمومی پیگیری مصوبه های پیشین و پیش بینی مسائل آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت که محورهای زیر را شامل می شود؛  

_ از آن جایی که به علت ضیق وقت در مجمع عمومی سالیانه سال 94 بسیاری از گزارش ها نیمه تمام ارائه شد و برخی از گزارش ها هم که با اعداد و ارقام و نمودار همراه بود، مورد توجه اعضای مجمع قرار گرفته بود، قرار بر این شد بنا به خواست اعضای مجمع، گزارش ارکان نظام پزشکی اعم از ریاست کل، رئیس شورای عالی، هیات رئیسه مجمع و بازرسین به صورت کتابچه ای منتشر و در اختیار اعضای مجمع قرار گیرد. به همین علت در اولین جلسه پس از مجمع، ریاست کل نظام پزشکی این وظیفه را به دکتر سجادی مدیر کل حوزه ریاست محول کردند و بلافاصله گزارش هیات رئیسه برای چاپ به دکتر سجادی تقدیم شد اما متاسفانه با گذشت چندین ماه از آن همچنان این مهم انجام نشده است.

مجدد در تاریخ 4 آذرماه 94 طی مکاتبه ای با ریاست کل این مهم یادآوری و پیگیری آن شدیم. با توجه به موافقت دکتر زالی و دکتر سجادی با نرزدیک شدن به مجمع عمومی سالیانه سال جاری، این کتابچه هنوز به چاپ نرسیده و نقطه ضعفی است که باید مورد پیگیری قرار گرفته و اعضای مجمع در جریان آن قرار گیرند.

_ با توجه به اینکه در مجامع عمومی عادی سالیانه باید بازرسین سازمان پس از پایان سال مالی، اسناد و نتایج جمع بندی را با گزارش دقیق سال مالی ارائه دهند، مقرر شد در دور جدید، مجمع عمومی پس از مهلت قانونی ارائه اسناد مالی، که معمولا پایان خرداد ماه سال آینده است، برگزار شود تا یک دوره کامل مالی حسابرسی و بررسی شود.

سال 95 تصمیم بر آن شد تا به علت آغاز ماه ماه مبارک رمضان در تیرماه، گرمای شدید تهران در مرداد ماه و عدم حضور برخی از مسئولین سازمان به علت شرکت در همایش ها و سمینارهای خارج از کشور، حداکثر در هفته اول شهریور ماه در تاریخ چهارم و پنجم برگزار شود. البته تاخیر این چند روز را از اعضای مجمع تا خنک شدن هوای تهران اجازه می گیریم.

_ برای تدارک دستور جلسه مجمع سالیانه سال 95، قرار بر این شد تا در بخش اول مجمع عمومی عادی سالیانه طبق دستور  و تاکیدات قانونی، جلسه ثابت و مطابق قانون نظام پزشکی  گزارش رئیس کل، شورای عالی و بازرسین ارائه و انتخابات بازرسین نیز صورت گیرد.

در سال جاری جامعه پزشکی و اصولا نظام پزشکی با مسائل بسیاری در نظام سلامت کشور مواجه شد که باید به آن ها رسیدگی و برخورد لازم با آن صورت گیرد. از آن جایی که مجمع عمومی مکانی برای طرح، مذاکره و تصویب سیاست های کلان نظام پزشکی است با کمک همکاران به دنبال اصلاحاتی در آیین نامه مجمع عمومی هستیم، برای نیل به آن نیز مکاتبه ای را با رئیس شورای عالی نظام پزشکی انجام دادیم . خوشبختانه این مهم در کمیسیون طرح ها و لوایح تصویب شد و منتظریم در شورای عالی نیز به تصویب برسد تا در اختیار اعضا قرار گیرد. تصویب آیین نامه با کیفیت جدید، نقطه عطفی در ارزش گذاری نهادهای دموکراتیک سازمان خواهد بود. تلاش بر این است تا یک ماه پیش از مجمع یعنی در مرداد ماه، پیش نویس این نامه را به دست اعضای مجمع عمومی برسانیم تا پس از مطالعه و بررسی آن با آمادگی کافی در جلسه مجمع حضور یابند.

در ارتباط با سیاست های کلان نظام پزشکی در مقابل نظام سلامت نیز محورهایی چون 1- بررسی و نقد طرح تحول سلامت 2- نظام ارجاع و پزشک خانواده (از تئوری تا عمل در کشور) و  3- ماهیت بنیادی سازمان نظام پزشکی که آیا یک سازمان صنفی برای فعالیت سندیکایی است و یا یک سازمان سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حل مسائل سلامت و جامعه پزشکی است را طبق درخواست برای دفاتر نظام پزشکی شهرستان ها ارسال کردیم و در سایت نیز قرار دادیم تا همکاران مقالات، مطالب، پوستر و نقطه نظرات مستند خود را در خصوص این سه محور، برای ما ارسال کنند تا با برنامه ریزی مناسب، چندین سخنرانی در خصوص سه محور مذکور را در بخش دوم مجمع عمومی بگنجانیم.  

تمامی مکاتبات لازم برای برگزاری مجمع، دستور جلسه آن و محورهای مورد بحث (فراخوان مقاله از اعضای مجمع) در اردیبهشت ماه سال 95 انجام شد اما هنوز استقبال مورد انتظار ما صورت نگرفته است. در صدد هستیم نتایج کارشناسی ها، بررسی ها به عنوان سند مجمع عمومی برای مجلس، وزارت بهداشت و ..  ارسال شود تا گره ای را از مشکلات باز کند.

مجمع عمومی رخداد بزرگی در تاریخ نظام پزشکی است که سالی یک بار برگزار می شود به همین علت باید برخورد مقامات مهم نظام سلامت و کشور با این رخداد بزرگ کاملا محترمانه و در شان باشد. حضور در مجمع و سخنرانی در آن بر شان سازمان می افزاید و به همین علت تلاش بر این است تا با صلاحدید رئیس کل نظام پزشکی از مسئولین کشور دعوت به عمل آمده و از حضور آن ها بهره لازم برده شود.

برای برگزاری مجمع، سالن کنفرانس بیمارستان قلب شهید رجایی که به منظور برگزاری کنفرانس علمی تاسیس شده است، برای مجمع در نظر گرفته شده و محل اسکان همکاران هم در هتل لاله خواهد بود.  

انتهای پیام/ع
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.