جمعه، 31 فروردین 1403

برخورد حاکمیت با بحث تعرفه و مالیات پزشکان دوگانه است

برخورد حاکمیت با بحث تعرفه و مالیات پزشکان دوگانه است
معاون رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی با گلایه از متفاوت بودن میزان مالیات پزشکان بویژه قشر دندانپزشک گفت : کسی که مطبش بالای شهر است بیشتر از کسی که در پایین شهر مطب دارد باید مالیات پرداخت کند ​اما زمانی که صحبت تعرفه به میان می آید ؛ گفته می شود تعرفه بالا و پایین شهر ندارد و باید یکسان باشد .

دکتر سعید ساعی معاون رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی ضمن تبریک  سال جدید و 23فروردین ماه که روز دندانپزشک  نامگذاری شده است به تمامی دندانپزشکان کشور که در این عرصه فعالیت کرده و به مردم خدمت رسانی می کنند ؛ اظهار داشت : هنوز تعرفه مشخصی در حوزه خدمات دندانپزشکی وجود ندارد و مشخص نبودن ارزش هر خدمت نه برای درمانگر و نه برای بیمار اصلا خوب نیست.

وی افزود : حتی در شورای حل اختلاف که مریض اعتراض می کند ما رفرنسی برای تعرفه خدمات نداریم  زیرا تعیین تعرفه کار سختی است و 400 خدمت داریم که هنوز به درستی تعریف نشده است .

وی ادامه داد :  اگر بخواهیم رفرنس را همان کتاب ارزش نسبی خدماتی قرار دهیم که ترجمه شده است در کشور ما قابل انجام نیست و در بخش خصوصی و مطب ها تعرفه واحدی که از سوی سازمان نظام پزشکی اعلام شود؛ وجود ندارد .

معاون رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که تعرفه خدمات پزشکی باید افزایش داشته باشد ؛ تصریح کرد : تمام هزینه های سیستم درمانی دولتی و خصوصی از حقوق پرسنل گرفته تا مواد مصرفی  و تجهیزات پزشکی افزایش دارد ، لذا منطق این است که تعرفه خدمات هم افزایش داشته باشد اما کل جامعه پزشکی از جمله قشر دندانپزشک به واسطه شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و فشاری که بر مردم می آید و در راستای خدمتگزاری به مردم  با یک تعرفه تعدیل شده خدمات درمانی را به بیماران ارائه می دهند .

ساعی با تاکید بر این که همکاران دندانپزشک ملاحظات لازم را به لحاظ مباحث اخلاقی و انسانی در جهت دریافت تعرفه های خدمات دندانپزشکی از بیماران انجام می دهند ، گفت : اکثر مردم توان لازم را در پرداخت هزینه های دندانپزشکی ندارند لذا همکاران دندانپزشک به منظور حفظ سلامت دندان ها و این که مردم به سمت کشیدن آن سوق داده نشوند تا جای ممکن در قبال ناتوانی بیماران احساس مسئولیت کرده و ازجیب خود سوبسید می پردازند.

وی با گریز به مبحث مالیاتی دندانپزشکان بیان داشت : در جلسه ای که با مسئول مالیاتی تهران داشتیم ، برآوردشان این بود که درآمد دندانپزشکان چند ده میلیونی است و این سوال مطرح شد آیا دندانپزشکی هم هست که درآمدش کمتر از 30 میلیون تومان باشد؟!  در حالی که اکنون دندانپزشکان جوانی داریم که 20 شیفت در هفته کار می کنند و درآمد ماهیانه آن ها شش میلیون تومان است .و این تصور  که همه دندانپزشکان درآمدی بالای 30 میلیون تومان دارند ، اشتباه است.

معاون رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی با گلایه از این که برخورد حاکمیت با مباحث تعرفه و مالیات پزشکان دوگانه است ، افزود : : کسی که مطبش بالای شهر است بیشتر از کسی که در پایین شهر مطب دارد باید مالیات پرداخت کند  اما زمانی که صحبت تعرفه به میان می آید ؛ گفته می شود تعرفه بالا و پایین شهر ندارد و باید یکسان باشد .

ساعی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان های بیمه گر خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی دهند ، اذعان داشت : بیمه ها قدرت پرداخت هزینه ها را ندارند زیرا ریسک پرداخت بالاست و نیاز به کار فنی دارد و سرانه ای که از بیمه شده می گیرند باید متناسب با ریسک باشد تا متضرر نشوند  و در هیچ جای دنیا نیز به این راحتی نمی توانند خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهند .

وی اضافه کرد : بطور مثال در یک خانواده چهار نفره همه اعضا معمولا نیاز به یک خدمت دندانپزشکی از جمله ایمپلنت ، پرکردن ، ارتودنسی و غیره دارند و  این نیاز به درمان بیش از سایر حوزه هاست اما احتمال این که یکی از اعضا نیاز به جراحی قلب پیدا کند به نسبت نیاز به خدمات دندانپزشکی بسیار کم است و بیمه قطعا ضرر می کند .

وی در خصوص اظهار نظر کارشناسی سازمان نظام پزشکی در زمینه تعرفه خدمات دندانپزشکی اظهار داشت :  این که هر سال سازمان نظام پزشکی تعرفه ای در مورد دندانپزشکی ارائه دهد ، وجود ندارد بلکه یک کا تعریف کرده و آن را اعلام می کند و عدد کا هر ساله مشخص می شود و برای هر خدمت بستگی دارد که چند کا تعریف شده باشد.

معاون رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی افزود: در عمل فاکتورهای مختلفی در درمان های دندانپزشکی موثر است و بسیاری از خدمت ها در تعرفه ها دیده نمی شود ، بنابر این هر دندانپزشک یک افزایش منطقی متاثر از تورم و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه برای تعرفه خدماتی که به بیماران ارائه می دهد در نظرگرفته و در نهایت سوبسید را خود دندانپزشکان می دهند .

ساعی در خصوص وضعیت کاری دندانپزشکان جوانی که تازه فارغ التحصیل شده اند، اذعان داشت :  تا چندین سال قبل دندانپزشکی که برای کار مراجعه کند،  نداشتیم اما اکنون نه صرفا دندانپزشکان جوان بلکه افراد با سابقه 20 سال نیز به سازمان نظام پزشکی مراجعه و جویای کار هستند زیرا مطبشان گردش مالی ندارد و به دنبال کار در مراکز دولتی یا خصوصی هستند.

وی ادامه داد : این بدان معناست که وضعیت اقتصاد سلامت در حوزه دندانپزشکی مناسب نیست که می تواند به دلایل مختلف از جمله افزایش تعداد دندانپزشکان ، کاهش توان مالی مردم و افزایش هزینه های مطب باشد.

وی در پایان یاد آور شد : طی دو سال اخیر اقبال به رشته دندانپزشکی کاهش داشته است در حالی که تا چند سال گذشته جزء اولین رشته هایی بود که داوطلبان برای ادامه تحصیل انتخاب می کردند .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.