ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

در نشست شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران مطرح شد: ضرورت ایجاد پایگاهی برای رادیولوژیست ها در وزارت بهداشت/ بدقولی وزارت بهداشت در اصلاح تعرفه های رادیولوژی

اعضای شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران بر اتخاذ یک سیاست واحد مبنی بر داشتن یک پایگاه در وزارت بهداشت تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، اعضای شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران در دومین نشست خود به بهانه روز جهانی رادیولوژی در هتل استقلال تهران، معتقدند که وزارت بهداشت در اصلاح تعرفه های خدمات تصویربرداری پزشکی، بدقولی کرده است.

 

*ضرورت همفکری وزارت بهداشت با انجمن رادیولوژی در تصمیم گیری ها

در ابتدای این نشست، رئیس انجمن رادیولوژی ایران در نشست شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی به ترمیم اعضای هیئت مدیره این انجمن اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفته شد که تعداد اعضای هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران از ۹ به ۱۳نفر افزایش یابد و در حال حاضر هیئت مدیره دارای ۱۳عضو است.

دکتر جلال جلال‌شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر اهمیت برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران، تصریح کرد: اینگونه جلسات می‌تواند تعامل بیشتری بین اعضای انجمن و هیئت مدیره ایجاد کند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه متخصصین رادیولوژی در نظام سلامت، اظهار داشت: انتظار می‌رود که وزارت بهداشت در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های مربوط به حوزه تصویربرداری پزشکی از انجمن رادیولوژی ایران نیز همفکری بخواهد.

 

* باید به یک برنامه واحد برای تعامل با بیمه‌ها برسیم

در ادامه این نشست، رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه هسته اولیه این شورا در سال گذشته پایه‌گذاری شد، تاکید کرد: این شورا به عنوان بازوی فکری و راهبردی انجمن رادیولوژی عمل می کند.

دکتر عبدالرسول صداقت در خصوص شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران اظهار داشت: پیشنهاد می شود دبیر هیات برد رادیولوژی از سیاست‌های شورای راهبردی بیشتر استفاده کند.

وی ادامه داد: جامعه تصویربرداری کشور متشکل از رادیولوژی هسته‌ای، رادیولوژی دامپزشکی و تکنولوژیست‌ها و در مجموع بیش از ۱۰ هزار عضو تصویربرداری پزشکی کشور را تشکیل می‌دهند و از آن جایی که منافع این افراد به هم گره خورده است، بر ضرورت بیش از پیش همکاری رادیولوژیست‌ها تاکید کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران به سایر پیشنهادات این شورا اشاره کرد وافزود: ایجاد شناسنامه برای خدمات رادیولوژی می‌تواند از تصمیمات فردی افراد جلوگیری کند. همچنین استفاده از توانایی نسل جدید رادیولوژیست‌ها در جهت ارتقای اهداف انجمن می‌تواند موثر باشد.

وی همچنین از تقویت انجمن‌های استانی به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران نام برد و خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است ما باید از وزارت بهداشت بخواهیم دفتر رادیولوژی در این وزارتخانه دایر کند و یا اینکه مشاور وزیر یا مشاور درمان وزارت بهداشت در حوزه رادیولوژی داشته باشیم تا از آن به عنوان یک پایگاه محکم در وزارت بهداشت استفاده کنیم.

صداقت با تاکید بر اینکه باید به یک سیاست واحد در برخورد با هجمه‌هایی که علیه انجمن رادیولوژی صورت می‌گیرد، دست یابیم، تصریح کرد: تکلیف رادیولوژیست‌ها یکبار برای همیشه باید روشن شود و می‌بایست به گونه‌ای برخورد صورت بگیرد که جایگاه رادیولوژیست‌ها در کشور تضعیف نشود.

وی همچنین به وضعیت بیمه‌ها در برخورد با رادیولوژیست‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه حجم مطالبات مراکز تصویربرداری پزشکی از بیمه‌ها از ارقام میلیاردی هم بیشتر شده است؛ بنابراین باید به یک برنامه واحد برای تعامل با بیمه‌ها برسیم.

به گفته رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران باید مسائل را به صورت پایه‌ای با وزارت بهداشت حل کنیم، در اردیبهشت سال آینده انتخابات انجمن و هیات مدیره را داریم، بنابراین لازم است راهبرد و برنامه ای برای تعامل با وزارت بهداشت تعریف کنیم.

 

*بدقولی وزارت بهداشت در اصلاح تعرفه های رادیولوژی

عضو انجمن رادیولوژی ایران نیز به سیاست‌های وزارت بهداشت در قبال رادیولوژیست‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزارت بهداشت در برخورد با رادیولوژیست‌ها آنطور که باید خوب عمل نکرده است.

دکتر محمدعلی کریمی به عنوان یکی از اعضای جوان انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به انتشار گزارش سال 94 مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: بر اساس این گزارش در ۱۳سال گذشته تعرفه‌های رادیولوژی کمترین رشد را نسبت به سایر خدمات عمده داشته است.

وی با اشاره به کتاب تعرفه‌های سلامت که در وزارت بهداشت تهیه شده است، افزود: اگرچه برای اولین بار سونوگرافی عمومی در این کتاب گنجانده شده، اما آنچه مسلم است از مجموع ۶۰۰خدمت رادیولوژی تنها توانسته‌ایم ۱۰درصد این تعرفه‌ها را اصلاح کنیم.

کریمی با انتقاد از بدقولی وزارت بهداشت که قرار بود تا پایان سال گذشته نسبت به اصلاح سایر تعرفه‌های خدمات رادیولوژی اقدام کند، افزود: متاسفانه تعرفه رادیولوژی از ۲۰۱۷ ۱۴هزار تومان کاهش یافته است.

وی از بخش‌های رادیولوژی در بیمارستان‌ها به عنوان یکی از محدودترین بخش‌های بیمارستانی نام‌ برد و گفت: از سال ۸۸تعداد رزیدنت‌های رادیولوژی به سه برابر رسیده است.

وی با  گلایه از توجیه وزارت بهداشت برای کمبود رادیولوژیست در کشور، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد رادیولوژیست‌ها تنها از متخصصین اطفال، داخلی و زنان کمتر است.

۳۹۲ شهر بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت، تعداد ۳۴۰شهر رادیولوژیست دارند، اظهار داشت: از مجموع ۵۲۲۳ شهر بیمارستان ندارد که بتوان از رادیولوژیست استفاده کرد.

وی به شاخص تعداد رادیولوژیست‌ها در کشور نسبت به جمعیت اشاره کرد و گفت: به ازای هر ۱۰۰۲.۳ رادیولوژیست در کشور وجود دارد که البته این آمار شامل استان تهران نمی‌شود.

۸۰ ۸۰۰رادیولوژیست در کشور کفایت می کند، افزود: آمارها نشان می‌دهد که سه برابر این تعداد، رادیولوژیست در کشور داریم.

کریمی با انتقاد از اعطای مجوز تاسیس مراکز رادیولوژی به افراد غیرمتخصص، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات رادیولوژیست‌ها، مداخلات بین رشته‌ای است؛ بطوریکه متخصصین زنان و زایمان و اورولوژیست‌ها در کار متخصصین رادیولوژی دخالت می‌کنند اما وزارت بهداشت هیچ برخوردی با این قبیل تخلفات صورت نمی‌دهد.

وی از ارسال لیست بلندبالایی از مداخلات بین رشته‌ای به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این لیست را به وزارت بهداشت فرستاده‌ایم اما تاکنون هیچ برخوردی با تخلفات نشده است، بطوریکه این قبیل مداخلات بین رشته‌ای همچنان در حوزه رادیولوژی وجود دارد.

کریمی با اشاره به بهانه وزارت بهداشت برای کمبود رادیولوژیست، اظهار داشت: وزارت بهداشت به این بهانه که رادیولوژیست کم داریم، نسبت به تربیت ماماها برای انجام سونوگرافی اظهار علاقه کرده است؛ در حالی که تعداد رادیولوژیست‌های کشور با توجه به جمعیت، کافی است.

این عضو انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه امروز در تمام مرزهای کشور رادیولوژیست داریم، افزود: اینکه عنوان می‌شود در تمام روستاهای کشور امکان غربالگری بارداری وجود دارد ولی سونوگرافی نداریم کاملاً خلاف واقعیت است زیرا آزمایش‌های غربالگری در هیچ جای کشور در بیمارستان‌های دولتی انجام نمی‌شود و این کار توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این از نبود پایگاه ثابت برای رادیولوژیست‌ها در وزارت بهداشت گلایه کرد و گفت: در دوره‌ای یک اتاق رادیولوژی در این وزارتخانه وجود داشت که متاسفانه آن هم حذف شده است و آنچه در مورد رادیولوژی تصمیم‌گیری می‌شود، ما از آن اطلاع نداریم و به همین علت اطلاعات غلط به وزیر داده‌ می شود.

 

*تمایلی برای عضویت در هیات علمی رادیولوژی وجود ندارد

همچنین دکتر حسن هاشمی به وضعیت آموزش رادیولوژیست‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه طرح تمام وقتی اجرا و حق مطب لغو شد، تمایلی به به عضویت در هیئت علمی وجود نداشت و صرفاً خانم‌ها از این طرح استقبال می‌کردند.

۱۷مرکز آموزشی در کشور تاکید کرد: کمیت فدای کیفیت شده است، بطوریکه دولت در سه، چهار سال گذشته نتوانسته تجهیزات به روز برای این قبیل مراکز فراهم کند و در نتیجه به بخش خصوصی متوسل شده است.

۱۴۸ نفر به ۲۴۸نفر رسیده است، اظهار داشت: رشته رادیولوژی می‌بایست از ابتدا به صورت فلوشیپ باشد، بطوریکه پنج سال رادیولوژی، (سه سال عمومی و دو سال فلوشیپ) برای این رشته تعریف شود.

 

*گلایه از تعیین تعرفه های رادیولوژی توسط افراد بی اطلاع

یکی دیگر از اعضای انجمن رادیولوژی ایران در پایان با بیان این که از سال ۸۸۲۱ ۱۵۸۸ اولین برنامه اصلاح تعرفه را داشتیم، اما تاکنون به نتیجه قابل قبولی در این زمینه دست نیافته‌ایم.

دکتر عباس درگاهی عضو انجمن رادیولوژی ایران بزرگترین مشکل رادیولوژیست‌ها را نبود یک نماینده تاثیرگذار در نظام پزشکی، بیمه‌ها و وزارت بهداشت و حتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد و گفت: متاسفانه ما نماینده‌ای برای دفاع از حق خودمان نداشتیم؛ به طوری که تعرفه‌های رادیولوژی را افراد بی‌اطلاع تعیین کرده‌اند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.