پنجشنبه، 30 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: مردم توان پرداخت هزینه های دندان پزشکی را ندارند/ ضرورت تعرفه گذاری بر اساس ارزش واقعی خدمات دهان و دندان

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی: مردم توان پرداخت هزینه های دندان پزشکی را ندارند/ ضرورت تعرفه گذاری بر اساس ارزش واقعی خدمات دهان و دندان
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه تعرفه های دندان پزشکی در همه کشورهای جهان مشکل ساز است، گفت: از آن جایی که هزینه های دندان پزشکی همراه با مواد مصرفی باید محاسبه شود، مردم را در پرداخت ها دچار مشکل می کند.

دکتر بهنام عباسیان در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در همه کشورها، سخت ترین و گران ترین خدمات به علت مواد مصرفی و پوزیشن های کاری، در حوزه خدمات دندان پزشکی است. پزشکان برای معالجه و جراحی در سطحی وسیع فعالیت می کنند اما دید دندان پزشک به سختی و تنها در دو سانتیمتر(به میزان باز کردن حفره دهان) خلاصه می شود.

وی در خصوص دیدگاه عوام و کارگزاران جامعه نسبت به دندان پزشکان، اظهار داشت: هر فردی تنها خدمت پایان سلامت و ارزش نسبی دندان را مدنظر قرار می دهد و دیگر موشکافی نمی کند که دندان پزشک هزینه وسایل مصرفی، هزینه های تجاری مطب و مالیات را می پردازد.

عباسیان با اشاره به اینکه مواد مصرفی برای پوسیدگی سطح 1 یک دندان حداقل 50 هزار تومان است، ابراز داشت: این مبلغ به اضافه هزینه هایی که ذکر شد بیش از این ها خواهد شد، آیا من می توانم به عنوان یک دندان پزشک برای پوسیدگی ساده در شهرستان 100 هزار تومان از بیمار دریافت کنم؟ خیر.

وی ادامه داد: از یک طرف مخاطبان ما خاص و از مرفهان جامعه نیستند. دیدگاه ما به تمام مردم است و وظیفه خدمات رسانی را به همه آحاد جامعه در هر سطح و قشری بر عهده داریم و از طرف دیگر خدمات بیمه ای دچار مشکل است، کدام بیمه پایه، خدمات دندان پزشکی را پوشش می دهد؟

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص گفته های وزیر بهداشت مبنی بر ورود بیمه های پایه برای پیشگیری از مشکلات دندان، ابراز داشت:  پیشگیری همیشه کم هزینه تر از درمان است اما برای نیل به این هدف باید فرآیند سختی را طی کنیم و با دو کلمه به یک یا دو سال ختم نمی شود و باید زیر ساخت ها آماده شود.

 وی با انتقاد از بیکاری دندان پزشکان ایرانی، افزود: دندان پزشکان کشوری مانند سوئد به علت وجود زیر ساخت های مناسب برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان بیکار و به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند اما دندان پزشکان ایرانی به علت گرانی خدمات رسانی و عدم استطاعت بیماران در پرداخت هزینه ها بیکار شده اند.

عباسیان با اشاره به ضرورت پوشش بیمه های پایه در خدمات دندان پزشکی، خاطرنشان کرد: Kی دندان پزشکی در سال گذشته 900 ودرسال جاری با تصویب دولت به 1040 رسید اما از آن جایی که میزان پرداخت خدمات سلامت دهان و دندان گران است، باید بیمه های پایه وارد عمل شوند اما هنوز خبری نیست.

وی با ابراز تاسف از سلامت بهداشت دهان و دندان در کودکان 12 ساله، اظهار داشت: 90درصد این کودکان حداقل دو دندان دائمی خراب دارند و این در حالی است که در 90درصد کودکان 9 ساله، حداقل 4 تا 5 دندان شیری به علت عدم تمکن مالی و عرضه خدمات دندان پزشکی تخصصی خراب است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تنها راه برون رفت از این بحران را قرار داد با بیمه های پایه دانست و افزود: در ایران نیز مانند کشورهای دیگر دولت باید بتواند بیمه ها را متقاعد کند که تعرفه ها را مشخص کنند تا با قرار داد با آن ها هم دندان پزشکان شاغل شوند، هم مشکل بیماران مرتفع شود و هم فعل و انفعالات خلاف حذف شود.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد من تمام آحاد مردم باید از خدمات دندان پزشکی برخوردار باشند، گفت: باید تعرفه ها به گونه ای باشد که تنها 20درصد مردم در نظر گرفته نشوند بلکه 0 تا 100 درصد به خصوص افرادی که نیاز مبرم به این خدمات دارند، بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.

عباسیان اضافه کرد: در حال حاضر وزیر بهداشت به دنبال پوشش سطح یک خدمات دندان پزشکی که همان پوسیدگی های سطحی است، هستند اما این مهم جوابگوی جامعه نیست و شاید این پیشگیری را بتوان از امروز برای 10 سال آینده آغاز کرد. امروز باید میزان پوسیدگی های وسیع دندان در جامعه را که به عللی چون تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت، عدم استطاعت مالی و غیره به وجود آمده را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه می توان برای پوشش بیمه ای که هم به نفع پزشکان و هم به نفع مردم باشد، حدی را در نظر گرفت، ابراز داشت: به طور مثال برای هر نفر 500 یا 600 هزار تومان را در نظر گیرند تا پوسیدگی های وسیع در سطح 2 و 3 را شامل شود و زیرساخت ها برای پوشش خدمات سطح 1 در آینده فراهم شود.  

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تنها راه نجات برای خدمات صحیح و مناسب به تمام آحاد جامعه را تعرفه گذاری بر اساس ارزش واقعی خدمات دهان و دندان دانست و گفت: دندان پزشکان ما نمی توانند هزینه تمام خدمات را از بیماران خود اخذ کنند و با ورود بیمه ها هر دو طیف دندان پزشکان و مردم رضایت کامل را خواهند داشت.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.