پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گلایه رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور از برنامه "ثریا"/ صدا و سیما در حفظ جایگاه جامعه پزشکی نقش کلیدی دارد

گلایه رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور از برنامه "ثریا"/ صدا و سیما در حفظ جایگاه جامعه پزشکی نقش کلیدی دارد
در پی پخش برنامه چهارشنبه شب صدا و سیما تحت عنوان «ثریا» که انتقادات تندی به جامعه پزشکی داشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نامه ای نوشت و تاکید کرد: صداوسیما در حفظ، صیانت و ارتقای سرمایه‌های جامعه از جمله جامعه پزشکی نقش کلیدی دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی در پی پخش برنامه چهارشنبه شب صدا و سیما تحت عنوان ثریا طی نامه ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما مراتب نارضایتی جامعه پزشکی را اعلام کرد.متن نامه به شرح ذیل است؛ 

جناب آقای دکتر محمد سرافراز

رئیس محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

در پی پخش‌ برنامه چهارشنبه شب سیمای جمهوری اسلامی ایران که موجی از نارضایتی و التهاب آفرینی را در جامعه پزشکی کشور به وجود آورده است و با عنایت به نقش روشنگر رسانه ملی و آغاز مدیریت جنابعالی مطالب زیر اعلام می‌گردد:

در هر کشور و قومی یکی از مهم‌ترین عوامل پایداری و پیشرفت جامعه حفظ، افزایش و استفاده بهینه از سرمایه‌های اجتماعی می‌باشد. کشور ما که از کهن‌ترین و ارزشمندترین جوامع در دنیا به حساب می‌آید، از سرمایه اجتماعی عظیمی برخوردار است و همین امر باعث پایداری قرن‌ها سرافرازی این ملت گردیده است.

سابقه دانش پزشکی و جامعه پزشکی این مرز و بوم به هزاره‌های قبل برمی‌گردد به نوعی که برای قرن‌ها مرجعیت علمی در این حوزه متعلق به ما بوده است. چیزی که اکثر جوامع دیگر از آن بی‌بهره‌اند. در دهه ‌های معاصر نیز این دانش و خدمات ناشی از آن با درخشش خود توانسته در منطقه غرب آسیا به حق جایگاه رفیع خود را حفظ نموده و پیشتاز باشد. گروه پزشکی قطعاً از گروه‌های مرجع  و رده بالای جامعه محسوب می‌شود. بدیهی است صیانت از این سرمایه عظیم و ارزشمند، به عهده کلیه شهروندان از جمله جامعه پزشکی و رسانه‌های کشور است.

علیرغم تبلیغات مأیوس‌کننده‌ای که در طی سالیان اخیر علیه این جامعه خدوم، زحمتکش و در عین حال مظلوم شده و می‌شود (که عمدتاً مبتنی بر تخلف عده بسیار قلیلی از این جامعه است؛ چیزی که به شهادت آمار، قطعاً از صنوف دیگر کمتر و بلکه ناچیز است) افتخار فعالیت علمی در سطح بسیار بالای آموزشی و پژوهشی معتبر در سطح دنیا متعلق به این عزیزان می‌باشد به شکلی که در شرایط جنگ، تحریم و مشکلات ریز و درشت کشور، هرگز خدمات ارزشمند خود را در حوزه‌های مختلف از حیث کمیت و کیفیت مخدوش ننموده‌اند.

مطمئناً نقش رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما در حفظ و صیانت و ارتقاء این سرمایه‌ها کلیدی بوده و در موارد مختلف این نقش را به خوبی ایفا کرده است؛ از جمله راه‌اندازی شبکه‌های مختلف صداوسیما در حوزه سلامت و اطلاع‌رسانی مفید به مردم عزیز و حمایت از دانش و پژوهش در این حوزه. از طرف دیگر به نظر می‌رسد از سالیان گذشته دوستان ناآگاه و دشمنان مغرض برای خدشه‌دار شدن این گوهر گرانبها در کشور ما کمر همت بسته‌اند و هجمه‌های ناجوانمردانه‌ای به این مجموعه ارزشمند را سامان داده‌اند که دلایل و تحلیل چنین امری خود مجال موسعی می‌طلبد که در حوصله این مقال نمی‌باشد.

متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود در برنامه‌های صدا و به خصوص سیمای جمهوری اسلامی ناآگاهانه آب به آسیاب چنین روند خطرناکی ریخته می‌شود و می‌رود تا با این اقدام به جامعه پزشکی خدشه وارد کرده که نهایتاً آسیب جدی آن به مردم عزیز و بیماران فهیم و قدرشناس کشور وارد خواهد شد.

در دنیای کنونی ما رسانه به مهم‌ترین ابزار ارتباطی برای تأثیرگذاری در افکار آدمیان بدل شده است. حقیقت و رسالت خطیر و سترگ رسانه‌ها، آگاهی بخشی و افزودن اطلاعات دقیق و وثیق همسو با وجدان اخلاقی و شرافت حرفه‌ای به دانش عمومی جامعه است.

اکنون که احساس رضایت مردم از تلاش و زحمات شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور متجلی است و علی‌رغم همه‌ کاستی‌ها و مشکلات متعدد با ایثار و از خود گذشتگی حداکثر تلاش و توان خود را برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم عزیز به کار گرفته است، اهداف تولید و پخش برنامه‌هایی مغرضانه از طریق رسانه ملی و دادن آمارها و اطلاعات سراسر ناقص و مغشوش که موجبات یأس و نگرانی در مردم و دلسردی و رنجش جامعه‌ پزشکی کشور و صدمه وارد کردن به با ارزش‌ترین سرمایه پزشک و بیمار یعنی اعتماد فی‌مابین را هدف گرفته چه می‌تواند باشد؟ ایجاد هیاهو و جنجال و تحریک مردم آن هم توسط رسانه ملی در برنامه‌ ثریا دیده می‌شود که خارج از حوزه انصاف و تدبیر است. قیاس درآمدی اقشار مختلف جامعه و آمارهای سراسر کذب از میزان دریافتی جامعه پزشکی و استفاده از تریبون رسانه‌ ملی برای خودنمایی و از بین بردن اعتماد عمومی جامعه چه منافعی می‌تواند داشته باشد؟

آیا دیواری کوتاه‌تر از پزشکان جامعه یافت نمی‌شد که آنها را مسؤول پایین بودن درآمد سایر حرف معرفی می‌کنید؟ آیا مقصر این که درآمد اقشار زحمتکش کارگر و معلم و ... پایین است جامعه پزشکی است؟ این در حالی است که خیل عظیم پزشکان کشور با مشکلات متعدد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این سازمان آمادگی دارد تا با ارسال فیش‌های حقوقی قاطبه‌ی جامعه پزشکی به تنویر افکار عمومی و درمان ذهن ناآگاه تهیه‌کنندگان این چنین برنامه‌هایی بپردازد.

همچنین اشاره می‌شود به صحبت اخیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است و اساتید برجسته و نوابغ رشته‌ی پزشکی در آن مشغول آموزش، پژوهش و درمان هستند. متوسط کارانه‌ی پرداختی پنج میلیون و صد هزار تومان بوده است و هیچ موردی از پرداخت‌های 100 میلیونی ثبت نگردیده است.

 سازمان نظام پزشکی ادامه این روند و هر گونه تخریب جامعه نجیب پزشکی و همراهی با عناصر کج فهم را به شدت محکوم و عواقب هر نوع واکنش اجتماعی را گوشزد می‌نماید.

لذا خواهشمند است با توجه به مشخصات مدیریتی شما که دقت و قاطعیت در آن بارز است با اقدام عاجل جدی از اشاعه چنین روندی در آن سازمان جلوگیری فرمایید تا موجبات تکدر خاطر بیشتر جامعه پزشکی را فراهم نیاورد و از آسیب به مردم عزیز نیز جلوگیری شود.  

دکتر علیرضا زالی

                                                                                                                                 رئیس کل

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.