پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس سابق انجمن علمی جراحان عمومی ایران گلایه کرد: عدم واکنش انجمن های علمی به بند پایانی آیین نامه انتخابات انجمن ها/ احراز صلاحیت عمومی مجالی برای برخی تسویه حساب ها است

رییس سابق انجمن علمی جراحان عمومی ایران با گلایه از اینکه هیچ کدام از 50 انجمن علمی، به بند پایانی آیین نامه جدید انتخابات انجمن ها مبنی بر "رسیدگی نهایی به صلاحیت منتخبین مجمع (اعم از صلاحیت عمومی و تخصصی)" اعضای هیات مدیره جدید توسط وزارت بهداشت واکنش نشان ندادند، گفت: به موجب این بند، از این پس اعضای هیات مدیره ها، افراد کت بسته و کاملا زبان کوتاه خواهند بود.

دکتر بهزاد رحمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به آیین نامه جدید انتخابات انجمن ها از طرف وزارت بهداشت، گفت: بر طبق این آیین نامه، اعضای انجمن ها خود موظف به برگزاری انتخابات هیات مدیره خود هستند.

وی با اشاره به روند برگزاری این انتخابات اظهار داشت: یکی از مفاد این آیین نامه تشکیل کمیته انتخابات، 6 ماه پیش از برگزاری انتخابات است و در طی این مدت یک نفر به عنوان ناظر از طرف وزارت بهداشت همراه این کمیته خواهد بود.

رحمانی ادامه داد: پس از اطلاعیه و فراخوان و کاندید شدن عده ای از پزشکان، بر طبق شرایط مندرج در آیین نامه، کاندیداها پس از احراز صلاحیت، برای حضور در انتخابات به کمیته انتخابات معرفی شده و مجمع عمومی تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه مجمع عمومی متشکل از از اعضای انجمن ها است، ابراز داشت: افراد حاضر در مجمع باید در یکی از انجمن ها عضو و مدارکی چون پروانه فعالیت، مدرک رشته ی تحصیلی و غیره را داشته و حتی ملزم به رعایت یکسری مسائل و قواعد باشند هر چند که اعضای مجمع عمومی پیش از این با ثبت نام در انجمن، تایید صلاحیت شده اند.

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: پس از تایید صلاحیت کاندیداها، عده ای به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می شوند اما متاسفانه در پایان این آیین نامه، بندی است مبنی بر اینکه پس از انتخاب اعضای هیات مدیره، مجددا اسامی آن ها باید برای تایید صلاحیت عمومی و تخصصی در کمیسیون انجمن های وزارت بهداشت بررسی و مورد تایید قرار گیرد.

وی داشتن شرایط تخصصی و عمومی را لفظ بسیار عام دانست و عنوان کرد: صلاحیت تخصصی که پیش از این تایید شده و نیازی به ارزیابی مجدد نیست  چرا که افراد با داشتن مدارک کامل به عضویت انجمن در آمده و کاندید شده اند و بازبینی و بررسی مجدد آن برای احراز صلاحیت تخصصی، کار بی موردی است.

 

* احراز صلاحیت عمومی مجالی برای برخی تسویه حساب ها است

رحمانی با انتقاد از اینکه احراز صلاحیت عمومی هیچ  تعریفی ندارد و تنها مجالی برای برخی تسویه حساب ها است، تصریح کرد: این مهم به معنای آن است که اعضای هیات مدیره های انتخاب شده همسو با نظرات کمیسیون انجمن ها مورد پذیرش قرار گیرند.

وی ادامه داد: در حقیقت اعضای هیات مدیره انجمن های علمی پزشکی با عبور از چند فیلتر، باید مورد تایید وزارت بهداشت از نظر تایید صلاحیت عمومی و اختصاصی قرار گرفته و در دوره فعالیت خود تحت نظر کمیته رسیدگی به تخلفات باشند.

مدیر عامل موسسه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با گلایه ازاینکه 50 انجمن پزشکی هیچ کدام با وجود چنین بندی از وزارت بهداشت سوال نکردند که یک انجمن صنفی به عنوان یک نهاد غیردولتی، چرا باید از چنین فیلتر هایی عبور کند، ابراز داشت: این مهم موجب می شود از این پس اعضای هیات مدیره، افراد کت بسته و کاملا زبان کوتاه باشند.

وی در پایان یادآور شد: شاید با اطلاع رسانی که صورت گرفته، اعضای انجمن های دیگر سر غیرت آمده و معترض شوند چرا که این مسائل موجب خواهد شد افرادی که در آینده در معرض فیلتر قرار می گیرند، اعتراض کنند در غیر این صورت همه به این مسئله عادت کرده و کنار خواهند آمد.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.