جمعه، 10 فروردین 1403

علت پدیده قاچاق در خارج از داروخانه است / برخورد با داروخانه های متخلف به تنهایی کافی نیست

 علت پدیده قاچاق در خارج از داروخانه  است / برخورد با داروخانه های متخلف به تنهایی کافی نیست
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه عرضه دارو و کالاهای سلامت تقلبی و قاچاق یک معضل جهانی است که حتی کشورهای توسعه یافته هم با آن دست به گریبان هستند؛ گفت : به علت بروز این پدیده باید توجه شود و گرنه برخورد با داروخانه های متخلف به عنوان معلول این معضل به تنهایی کافی نیست و منجر به حذف داروهای قاچاق و تقلبی از سطح جامعه نمی شود.

 دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگارسازمان نظام پزشکی با اشاره به وجود داروهای تقلبی در بازار مصرف کشورها اذعان داشت : میزان ابتلای کشورها به این معضل متفاوت است؛ به گونه ای که در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد و در بعضی از کشورهای جهان سوم حتی به 50 درصد هم می رسد و میانگین جهانی نیز حدود 10 درصد است .

وی افزود: عمده این داروها در خارج  از شبکه رسمی داروخانه های کشور (نظیرناصر خسرو ) و بخش کوچکی هم توسط بعضی از داروخانه ها عرضه می شود .

وی با بیان اینکه داروها و سایر فرآورده های غیرمجازی که در برخی داروخانه ها کشف می شود ،اغلب قاچاق هستند ادامه داد : ضمن تاکید بر غیرمجاز بودن فروش این کالاها در داروخانه ها بهتر است که به علت بروز این پدیده هم توجه شود و گرنه برخورد با داروخانه های متخلف به عنوان معلول این پدیده به تنهایی کافی نیست و منجر به حذف داروهای قاچاق و تقلبی از سطح جامعه نمی شود.

فاطمی یکی از عللی را که باعث می شود تاتعداد انگشت شماری از داروخانه ها به کالاهای قاچاق روی بیاورند  ؛تجویز گسترده آنها توسط بعضی از پرشکان عنوان کرد و گفت : متاسفانه هم اکنون داروهای خارج از فهرست رسمی و همینطور سایر محصولات فاقد مجوز وزارت بهداشت آزادانه و بدون هیچ محدودیتی در نسخ بعضی از پزشکان به چشم می خورد .

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه با ایجاد نیاز در بیماران و جستجوی آنها برای تهیه داروهای خارج از فهرست رسمی بعضی از داروخانه ها به تخلف کشیده می شوند؛ خاطرنشان کرد : ضرورت دارد تا به همه عوامل ایجاد این معضل توجه شود و صرفا با داروخانه های خاطی برخورد نشود.

وی یکی از دلایل احساس نیاز به داروها و سایر محصولات قاچاق را عدم امکان واردات رسمی آنها به دلیل بوروکراسی زیاد برای اخذ مجوز از مراجع مختلف قانونی دانست و اذعان داشت :بدیهی است که در صورت تسهیل شرایط واردارت کالاهایی که مشکلی از نظر کیفیت و اثربخشی ندارند ،دیگر انگیزه ای برای تامین آنها از مبادی قاچاق وجود نخواهد داشت .

انتهای پیام / ر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.