پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی خبر داد: کمبود 20 هزار تخت مراقبت‌های ویژه در کشور /1.5 درصد از مرگ و میرهای کشور در ICU رخ می‌دهد/20 هزار تخت مراقبتهای ویژه نیاز داریم

رئیس سازمان نظام پزشکی خبر داد: کمبود 20 هزار تخت مراقبت‌های ویژه در کشور /1.5 درصد از مرگ و میرهای کشور در ICU رخ می‌دهد/20 هزار تخت مراقبتهای ویژه نیاز داریم
دکتر زالی با بیان اینکه 20 هزار تخت در بخش مراقبت‌های ویژه کم داریم، گفت: از مجموع مرگ و میرهای موجود در کشور یک و نیم درصد در بخش مراقبت‌های ویژه رخ می دهد که با استقرار تیم متخصص 16 تا 28 درصد مرگ و میرها در این بخش کاهش می یابد.

به گزارش سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی در دومین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازشناسی رشته‌های مراقبت‌های ویژه هستیم، گفت: هرچه تاخیر در این رشته برای خدمات‌دهی ایجاد شود، مشکلات زیادی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اثبات شده هر کجا مدیریت به یک تیم متخصص تحت عنوان مراقبت‌های ویژه واگذار شود ، میزان مرگ و میر کاهش می یابد افزود :هم اکنون یک و نیم درصد مرگ و میرها در کشور در بخش‌های مراقبت‌های ویژه اتفاق می‌افتد در حالی  که با توجه ویژه به این بخش، می‌توان حدود 16 تا 28 درصد میزان مرگ و میرها در این بخش را کاهش داد.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه توجه به مراقبت‌های ویژه، منافع زیادی برای جامعه دارد افزود :شرایط آینده کشور ما به گونه‌ای است که نیاز ما به مراقبت‌های ویژه رو به افزایش است بطوری که سالمند شدن جمعیت یکی از عواملی است که نیاز ما را به اینگونه مراقبت‌ها افزایش می‌دهد..

زالی تغییر فرایند سرطان‌ها در کشور را از دیگر عوامل نیاز ویژه به بخش‌های مراقبت‌های ویژه دانست و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که هر ساله 85 هزار مورد جدید سرطان در کشور داشته باشیم که براساس این پیش‌بینی و با نگاهی آینده‌نگرانه باید طرح جدیدی بر بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشیم.

به گفته وی عامل دیگر افزایش نیاز ما در کشور به بخش‌های مراقبت‌های ویژه حوادث ترافیکی است، چراکه درمان و نگهداری افراد آسیب‌دیده از این حوادث در بخش‌های ICU و مراقبت‌های ویژه انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز ما به متخصص مراقبت‌های ویژه در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، گفت: باید تمهیداتی در این زمینه سنجیده شود که یکی از این تمهیدات، تجهیز مراکز مراقبت‌های ویژه به فناوری‌های جدید و نیاز به بازسازی فناوری‌های این بخش است.

 

وی تصریح کرد :تجهیزاتی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود، با سایر بخش‌ها تفاوت دارد، زیرا علاوه بر کمیت و تعداد آنها، کیفیت آنها نیز مهم است.

15 تا 20 هزار تخت مراقبت ویژه نیاز داریم

زالی با بیان اینکه در زمینه نیروی انسانی به تربیت فوق تخصص در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیاز داریم ،اظهار داشت : در حال حاضر با دو مشکل مواجه هستیم که یکی از مشکلات ما از نظر کمی و به لحاظ تعداد تخت است که از حد استاندارد پایین‌تر است.

وی افزود : چیزی حدود 15 تا 20 هزار تخت مراقبت‌های ویژه نیاز داریم و در حال حاضر تنها حدود 5 هزار تخت در این بخش‌ها داریم که با کمک وزارت بهداشت در سال آینده 1500 تخت به تعداد آنها اضافه خواهد شد که در این صورت 30 درصد نیاز ما به تخت تامین می‌شود.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مشکل دیگر ما از نظر کیفیت تخت‌هاست که از نظر کیفی استاندارد نبوده و ما در بخش مراقبت‌های ویژه نگاهی انتزاعی داریم که باید این نگاه تصحیح شود.

 

ورود جدی سازمان های بیمه گر به تعرفه مراقبتهای ویژه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ساماندهی تعرفه‌های مراقبت‌های ویژه گفت: ساماندهی تعرفه‌های این رشته بحث انتفاع یک گروه خاص نیست و سازمان‌های بیمه‌گر باید ورود جدی به این رشته داشته باشند. چراکه توجه به این بخش از منظر اقتصادی نیز قابل دفاع است به این صورت که توجه به آن عوارض ناشی از بیماری‌ها و مرگ و میرها را کاهش می‌دهد.

زالی بااشاره به اینکه در رشته مراقبت‌های ویژه به دلیل ماهیت فوق تخصصی آن، افراد بسیاری از مهارت‌های عمومی را کسب  و بعد وارد آن می‌شوند؛بیان داشت : زمانی که متخصصان ما وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند درآمد آنها کاهش می‌یابد و مدت‌ها بود که بحث پذیرش مهر همکاران در رشته مراقبت‌های ویژه دغدغه ما در سازمان‌های بیمه‌گر بود که این مهر را نمی‌پذیرفتیم اما جای تاسف است که به همکاران خود به این شکل جفا کنیم.

رییس سازمان نظام پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های آتی نیاز ما به بخش مراقبت‌های ویژه چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی افزایش خواهد یافت و این نیازمند استقرار افراد فوق تخصص در بخش مراقبت‌های ویژه است و باید در این بخش‌ها انضباطی حرفه‌ای مستقر شود.

انتهای پیام / ر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.