جمعه، 10 فروردین 1403

رزیدنت پیش از آنکه یک پزشک باشد، انسان است/ بی هویتی رزیدنت ها در بیمارستان های آموزشی

رزیدنت سال 3 عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با گلایه از اینکه در راس مشکلات دستیاری، مسائل رفاهی بیش از پیش موجب رنجش رزیدنت ها است، گفت: رزیدنت پیش از آنکه یک پزشک باشد، انسان است و این مهم زندگی همکاران را تحت الشعاع قرار داده است.

دکتر زهرا دوستی  رزیدنت سال 3 عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به ازدیاد مشکلات آموزشی در گروه ها و دانشگاه های مختلف کشور به عنوان دومین مسئله، خاطرنشان کرد: اگر چه به لطف مسئولین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سمت اصلاح امور آموزشی و پژوهشی پیش می رود، اما برخی مسائل به سیاست گذاری های کلان وزارت بهداشت باز می گردد که بیشتر در امور رفاهی نمود می یابد.  

وی ادامه داد: یک رزیدنت متاهل، خانواده خود را از شهرستان به تهران برای ادامه تحصیل می آورد، اما از آن جایی که خوابگاه به رزیدنت ها تعلق نمی گیرد، اولین نگرانی را برای وی ایجاد می کند.

مشاور دستیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه مواردی از جمله خوراک، پوشاک، تهیه مسکن، مخارج تحصیل فرزندان و غیره باید توسط رزیدنت برای خانواده آن ها تامین شود، ابراز داشت: با حقوق مصوب یک میلیون و 50 هزار تومان چگونه تامین این هزینه ها ممکن است؟

وی با انتقاد از این که متاسفانه رزیدنت حق کار در بیرون برای تامین معیشت خانواده خود را ندارند و از طرف وزارت بهداشت غیرقانونی است، اظهارداشت: این در حالی است که باید مبلغی را هم به عنوان حق بیمه مسئولیت به صورت سالیانه بپردازد تا در صورت شکایت بیمار و یا همراه وی، بتواند از خود دفاع کند و تمام این موارد موجب می شود تا کاری اضافه بر کشیک بیمارستان محل خدمت را با تمام خطرات پیش رو انجام دهد.

 

*خدشه بر آموزش و پژوهش به علت مشکلات رفاهی

دوستی اضافه کرد: متاسفانه درگیری همکاران در مسائل رفاهی و معیشتی به حدی است که تمام مسائل آموزشی و پژوهشی را مخدوش کرده و رزیدنت دیگر به درس خواندن، رتبه آوردن برای بورد، تولید علم، نوشتن مقاله و غیره فکر نمی کند.

وی در خصوص مشکلات تامین معیشت رزیدنت ها در زمان تحصیل، عنوان کرد: این مهم موجب شده تا همکاران به دنبال شغل دوم برای تامین هر چه بهتر معیشت خانواده خود باشند این در حالی است که در کشورهای دیگر رزیدنت یعنی مقیم و نه تنها در فضای بیمارستان مسکنی به وی تعلق می گیرد بلکه غذای وی نیز تحت نظارت همان بیمارستان تامین و مهدکودک فرزندش و حتی بساط تفریحشان نیز در محیط بیمارستان فراهم است اما ما از حداقل امکانات بی بهره ایم.

 

*بی هویتی رزیدنت ها در بیمارستان های آموزشی

مشاور دستیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی با گلایه از بی هویت بودن رزیدنت ها در بیمارستان های آموزشی افزود: اگر رزیدنت نیروی کار است که باید حقوق و مزایایی طبق قوانین وزارت کار و بیمه داشته باشد و در صورت قصور هم پاسخگو خواهد بود اما اگر محصل است و برای ادامه تحصیل کمک هزینه دریافت می کند، چرا باید به مراجع قانونی پاسخگو باشد؟ رزیدنت اینجا بی هویت است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در پذیرش دستیاری به خصوص در سال جاری شرایطی نابسامان رخ داد، افزود: اگر امسال با همان رتبه ای که پیش از این کسب کردیم، شرکت کرده بودیم، با توجه به افزایش و تکمیل ظرفیت های بی وریه، می توانستیم در رشته مورد علاقه خود در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و یا شهید بهشتی قبول شویم و این مهم موجبات ناراحتی همکاران ریدنت را فراهم آورده است.

به گفته دوستی، رتبه 4 هزار عفونی در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شده در حالیکه در سنوات گذشته افراد با کسب چنین رتبه ای هیچ رشته ای قبول نمی شدند. البته نمی توان گفت فردی که رتبه بالایی را کسب کرده، پزشک خوبی نیست و نباید رزیدنت شود بلکه وفق پذیری وی با شرایط آن رشته سخت تر است و اختلاف فاحش رتبه 50 در کنار رتبه 750 کمی دردسر ساز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر از مسئله خویشاوندی و خویشاوند انگاری بگذریم، سالیان گذشته شرایط بهتری در پذیرش دستیاران حاکم بود، تصریح کرد: انتظار می رود پذیرش دستیاری چون گذشته انجام شود و برخی رشته ها با سیاست گذاری های خاص و ظرفیت پذیرش ها مورد توجه قرار گیرد.

رزیدنت سال 3 عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین رنجش رزیدنت ها را معیشت آن ها عنوان کرد و افزود: امید است با نظر مثبت وزیر محترم بهداشت، پیکره وزارت بهداشت و سیاست گذاران، این مهم رو به بهبود رود چرا که اگر یک رزیدنت با فراغ بال و بدون هیچ نگرانی فعالیت کند، مطمئنا بیماران خود را بهتر ویزیت خواهد کرد.

 

*رزیدنت ها مغفول مانده ترین قشر در سیستم سلامت هستند

وی با تاکید براینکه بار بیمارستان های آموزشی بر دوش رزیدنت ها است، خاطرنشان کرد: در زمان کشیک، بیمارستان ها فاقد  متخصص و فوق تخصص هستند، اگر رزیدنت خسته باشد و به جای 12 شب کشیک در ماه برای تامین معیشت خود 18 شب کشیک دهد، قطعا نمی تواند رضایت بیماران را جلب کند.

به گفته دوستی رضایمتندی هر چه بیشتر رزیدنت ها در سیستم بهداشتی درمانی، مترادف با گرفتن نتیجه مطلوب که همان رضایت بیماران و بهبودی بهتر آن ها است و این مهم به حدی بدیهی است که کسی به آن توجه نمی کند و دور از انصاف است که وقتی رزیدنت بیشترین زمان خود را در بیمارستان می گذراند، توجه ویژه ای به وی صورت نگیرد.

وی رزیدنت ها را مغفول مانده ترین قشر در سیستم سلامت خواند و گفت: در حق هیچ قشری به اندازه رزیدنت ها این قدر اجحاف نشده است. امیدوارم مستند هایی ساخته شود که تلاش های شبانه روزی رزیدنت ها را پاس داشته و سیاست گذاری های صداو سیما تشویقی و به سمت بهبود شرایط رزیدنت ها باشد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.