پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کارگروهی برای بازنگری در قوانین نظام پزشکی در اسرع وقت تشکیل شود

کارگروهی برای بازنگری در قوانین نظام پزشکی در اسرع وقت تشکیل شود
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم بازنگری و انجام اصلاحات اساسی در قانون سازمان نظام پزشکی گفت: با وجود پیشنهاد رییس سازمان نظام پزشکی درباره تشکیل شورای پژوهشی با هدف اصلاح ساختار، لازم است برای برای تسریع در این امر با مشارکت وزارت بهداشت و با مدیریت و نظارت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کارگروه بررسی چگونگی ارتقای جایگاه سازمان و بازنگری در قوانین آن در اسرع وقت و با پیشنهاد و پیگیری ریاست سازمان تشکیل شود.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم بازنگری و انجام اصلاحات اساسی در قانون سازمان نظام پزشکی گفت: با وجود پیشنهاد رییس سازمان نظام پزشکی درباره تشکیل شورای پژوهشی با هدف اصلاح ساختار، لازم است برای برای تسریع در این امر با مشارکت وزارت بهداشت و با مدیریت و نظارت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کارگروه بررسی چگونگی ارتقای جایگاه سازمان و بازنگری در قوانین آن در اسرع وقت و با پیشنهاد و پیگیری ریاست سازمان تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا درباره  لزوم بازنگری قانون سازمان نظام پزشکی با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت، گفت: پیامبر (ص) فرمودند علم پزشکی و مسائل مربوط به آن هم‌طراز علم دین است که این به خاطر اثری است که سلامت بر دنیا و آخرت انسان می‌گذارد؛ با توجه به این موضوع مسایل مربوط به طب باید جدی گرفته شود و نباید از آنچه متاسفانه در جامعه امروز تحت عنوان هجمه به پزشکان می‌گذرد، به سادگی و بدون علت‌یابی اساسی گذشت.

به گفته وی، هجمه به جامعه پزشکی و حساسیت ایجاد شده خارج و بیش از ابعاد خطاهای احتمالی پزشکی است و شدت آن بسیار بزرگتر از میزان قصورات واقع‌ شده که این از یک آسیب یا پاتولوژی جدی نشات می‌گیرد. اعتقاد دارم هرچند ما مشکلات بارزی در نحوه ارائه خدمات و یا رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم در همه امور داریم و هنوز نتوانستیم در اندازه و شان ملت بزرگ و شهیدپرور ایران خدمتگزاری کنیم، اما از جانبی ساده لوحی است که دست دشمنان را در نفرت پراکنی‌های یکی دو سال اخیر بین اقشار و صنوف نبینیم.

سروش ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نمی‌توان از کنار احتمال نفوذ و برنامه اخلالگرانه دشمنان در ایجاد ناامنی در عرصه سلامت گذشت، از دستگاه‌های حافظ امنیت نظام می‌خواهم موضوع احتمال توطئه و نفوذ را با شدت و همت بیشتری رصد کند و مدیریت و شفاف‌سازی نماید چون بعید است جامعه‌ای چون ایران که صاحب دین و فرهنگی غنی است به این راحتی درگیر تقابل‌های صنفی شود، مگر اینکه دسیسه‌ای موجود باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طبق گفته‌های وزیر بهداشت قصورات و خطاهای پزشکی امر نادر و ناشایع در حرفه پزشکی نیست، گفت: همان طور که همه مشاغلی که با دانش، تکنولوژی، تجربه و مهارت حرفه‌ای سر و کار دارند به قصورات و اشتباهات مبتلا هستند، این موضوع شامل حرفه پزشکی می‌شود اما در این بین مهم شناسایی علل و کاهش خطا از یک سو و برخورد عادلانه، منصفانه، بی‌طرفانه و همه جانبه‌نگر با خطا در صورت بروز است. در اینجاست که نقش سازمان نظام پزشکی بر اساس قانون مصوب و شرح وظایفش در رسیدگی به مسائل عمومی و تخصصی جامعه پزشکی و همچنین حفظ منافع مردم برجسته می‌شود.

وی با بیان اینکه از مدت‌ها پیش شاهد کاهش چشمگیری در اثر جایگاه سازمان نظام پزشکی در تصمیم سازی‌های کلان نظام سلامت بودیم، افزود: این کاهش اثر چشمگیر تا حدی پیش رفته که حتی توان اثرگذاری بر روند تعیین تعرفه را از دست داده، حال اینکه این کمترین انتظار از خدمت‌دهندگان سلامت از این سازمان عریض و طویل با حدود ۱۹۸ شعبه در سراسر کشور است.

به گفته سروش، صنوف حاضر در جامعه پزشکی کشور،   سازمان نظام پزشکی را نمودی از حضور خود در همه ارکان نظام سلامت از مرحله اولیه تهیه محتوای آموزش پزشکی منطبق بر نیاز روز کل جامعه پزشکی تا تعیین صلاحیت و مهارت‌های فردی شاغلین، نظارت بر رفتار و اخلاق حرفه‌ای، تهیه قوانین کارآمد برای نحوه ارائه خدمات پزشکی، رسیدگی به قصورات و تخلفات، تامین منافع مادی و معنوی صنفوف تحت پوشش، حل مجادلات فیمابین صنوف، حفاطت از شان و جایگاه پزشکی و حافظ و مدافع جان و مال و ناموس خدمت گیرندگان نظام طبی یعنی مردم می‌دانند.

وی افرود: در این شرایط سوال این جاست که با این ماهیت دوگانه، آیا قوانین سازمان و رفتار مدیریتی آن منطبق بر این انتظارات و کافی و متناسب برای شرح وظایف آن است؟ بدیهی است بخشی از افول جایگاه عملی سازمان در گذر زمان ناشی از کافی و مناسب نبودن قوانین، تعاریف مندرج در شرح خدمات، حیطه وظایف، ساختار ماهوی و اداری و نواقص مدیریتی حاکم بر آن است.

نماینده تهران با اشاره به تصمیم رییس سازمان نظام پزشکی در تشکیل شورای پژوهش برای کنکاش علمی نقاط ضعف و قدرت ساختار سازمان، نحوه خدمات و نوع نگرش شاغلین حرف پزشکی و همچنین نظر مردم نسبت به حافظ منافع بودن این سازمان گفت: این شورای پژوهشی به دنبال برنامه‌ریزی‌های آینده بر اساس نتایج و مستندات متقن برای اصلاح ساختار است. هرچند این امر طلیعه خوبی از یک حرکت مثبت است اما زمان‌بر خواهد بود. از این رو نیاز است برای تسریع امر با مشارکت وزارت بهداشت و با مدیریت و نظارت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کارگروه بررسی چگونگی ارتقای جایگاه سازمان و بازنگری در قوانین آن در اسرع وقت و با پیشنهاد و پیگیری ریاست سازمان تشکیل شود.

سروش در ادامه یادآور شد: در خرداد ماه سال جاری به ابتکار رییس و معاونت پشتیبانی سازمان جلسه خوبی بین شورای عالی و مسوولین سازمان با نمایندگان مجلس دهم که از شاغلین گروه‌های پزشکی بودند، تشکیل شد که قرار بود این جلسه منجر به همکاری‌های تقنینی با مجلس برای بهبود جایگاه قانونی سازمان شود و ما هنوز منتظر این اتفاق هستیم.

وی ادامه داد:  با توجه به این موارد به مسوولان سازمان پیشنهاد می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مطالعه بر روی نیازهای قانونی و انتظامی، نقاط ضعف و خلاهای موجود در نحوه عملکرد هیات‌های انتظامی و دادگاه‌های بدوی، ساختار و عملکرد سازمان‌های موفق و معتبر جهانی با مقیاس کسب رضایتمندی بالای مردم خود و همچنین با مشاورت و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیشنهادات خود را برای اصلاح قوانین سازمان را به نحوی تهیه کنند که هم جایگاه حمایتی آن از صنوف تحت پوشش خود را افزایش و ارتقا داده و به دنبال آن اعتماد و اطمینان به کارائی سازمان را به شاغلین این صنوف برگرداند و هم بتواند سازمان را در دید مردم عملا به نهاد حامی بی‌طرف از منافع خدمت‌گیرندگان تبدیل کند و در نهایت پیشنهادات را به کمیسیون مربوطه در مجلس برای حمایت‌های قانونی ارایه نماید.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون و وزیر بهداشت حامی سازمان نظام پزشکی است، گفت: اعتقادم بر این است که اساس و ماهیت ساختاری سازمان یعنی انتخابات آزاد و نحوه تشکیل شورای عالی و انتخاب رئیس کل باید به همین شکل باقی بماند اما قوانین سازمان بخصوص در امور حمایت از منافع صنوف پزشکی و مردم نیاز مبرم به بازنگری به نفع افزایش اختیارات سازمان با حفط بی طرفی در مجادلات و شکایات دارد.

وی افرود : بر این اساس پیشنهاد می‌کنم حتما در این بازنگری، جایگاه قانونی و ساختاری برای حضور نمایندگان جامعه دریافت کننده خدمت یعنی بیماران دیده شود و در تمام تصمیمات انتظامی و جزایی محاکم سازمان، نمایندگان رسمی و حقوقی بیماران برای حفظ منافع آنان و تامین شرایط بی طرفی مستمرا و قانونا حضور تصمیم ساز داشته باشند.

سروش در پایان گفت: انتظار می‌رود رییس سازمان با اصلاحات اساسی در یک سال باقیمانده از عمر مدیریت فعلی، تمهیدات لازم را برای تهیه پیشنهادات علمی و کاربردی مهیا کند و در اسرع وقت نسبت به بازنگری اقدام کند؛ اطمینان دارم که وزیر نیز مشارکت لازم و موثر را در این امر خواهند داشت.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.