جمعه، 31 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد/ ضرورت طراحی راهنمای بالینی مصرف خون در بیمارستان‌ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد/ ضرورت طراحی راهنمای بالینی مصرف خون در بیمارستان‌ها
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: نیازمند تدوین یک سیاست ملی و راهنمای یالینی منسجم در زمینه مصرف منطقی، بجا، صحیح و متناسب با موازین علمی انتقال خون هستیم و سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای تدوین پروتکل ملی مصرف خون اعلام می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، علیرضا زالی در سمینار مدیریت خون بیمار تاکید براینکه مصرف منطقی خون در همه خدمات پزشکان باید دیده شده و در برنامه های بازآموزی بگنجد، خاطرنشان کرد: ضرورت توجه به این مسائل زمانی پر رنگ می شود که بدانیم کمبود آهن و کم خونی در کشور ما به ویژه در جوانان جدی است و اگر فرد مبتلا به کم خونی عمل جراحی انتخابی در پیش دارد، باید بتوان با اصلاح کم خونی وی پیش از عمل، شانس تسریع بهبودی و ترمیم زخم های بعد از عمل وی را بالا ببریم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تبحر بالینی پزشکان ایرانی به صورت بسیار حیرت انگیز و افتخار آمیز رو به فزونی است، اظهار داشت: خوشبختانه به سمت روش های درمانی متعارف و کم تهاجمی پیش می رویم. از ویژگی روش های کم تهاجمی می توان به نیاز به خون کمتر، کاهش زمان بستری در بیمارستان و هزینه های آن و به خصوص کاهش مرگ و میر اشاره کرد.

زالی ابراز داشت: باید استراتژی روشن را در خدمات بیمارستانی یا در ایستگاه نهایی فرآورده‌های خون به صورت مشخص نهادینه کنیم. در حال حاضر اکثر مقالات مستند ترجیح روش استراتژی مدیریت مصرف خون در مورد عوارض کوتاه‌مدت و عفونت‌های بیمارستانی راحائز اهمیت می دانند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از خون باید بر اساس ملاحظات فیزیولوژیکی بیمار باشد، خاطرنشان کرد: باید نگاه جامع و منطقی برای استفاده و نیاز واقعی به خون داشت و بر این اساس باید به گونه‌ای عمل کنیم که کادر درمانی در گروه‌های مختلف با روش‌های تقلیل دهنده مصرف خون آشنا باشند و در مراکز درمانی نهادینه شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با ناخشنودی از اینکه امکان دارد در حین عمل مجبور به تزریق خون کاذب به بیمار شویم، تصریح کرد: باید برای بیمار با عمل انتخابی، پیش از عمل وضعیت ذخایر خونی وی را اصلاح کرد در غیر این صورت بیمار در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش بیماری‌های قلبی در کشور افرادی که برای انجام اعمال جراحی مراجعه می‌کنند به میزان بالایی داروهای ضدانعقادی خون مانند آسپرین مصرف می‌کنند بنابراین باید قبل از انجام عمل، وضعیت آنها اصلاح شود در غیر این صورت علاوه بر نیاز کاذب مصرف خون، عوارض خطرناکی بیمار را تهدید می‌کند.

زالی ادامه داد: پزشکان باید با استفاده از روش‌های جراحی نیاز به مصرف خون را کم کنند و تلاش برای منعقد کردن خون ضمن اعمال جراحی را افزایش دهند. پس از عمل نیز متناسب با نیاز بیمار به گونه‌ای عمل شود که خون کمتر مصرف شود و حجم خون را در حد نرمال نگه دارند.

وی با بیان اینکه خون ذخیره ارزنده بیولوژیکی است و در عین حال که می‌تواند در مواقع مناسب جان بیمار را نجات دهد، می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، گفت: از آن جایی که خون بافتی زنده است، به راحتی نمی‌توان آن را تزریق کرد و باید با ملاحظات دقیق این کار صورت گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به کار مشترکی که در تفاهم نامه بین سازمان انتقال خون و سازمان نظام پزشکی حادث شده است، اظهار داشت: یکی از هدف گذاری های بسیار مهم دراین تفاهم نامه، طراحی راهنمای بالینی مصرف بهینه خون است تا به گونه‌ای عمل شود که مصرف بهینه و متناسب خون، جایگزین روش‌های فعلی که نه تنها مشکل بیماران را حل نمی‌کند بلکه مشکل‌آفرین هم می‌شود، باشد.

وی در پایان گفت: باید مصرف منطقی خون در خدمات پزشکی و برنامه‌های بازآموزی گنجانده شود چرا که فارغ‌التحصیلان ما کمتر با مصرف خون و شاخص‌های آن آشنا هستند.

 انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.