جمعه، 10 فروردین 1403

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: بار حوزه سلامت در طرح تحول به خوبی توزیع نشد/وزارت بهداشت به عنوان رقیب بخش خصوصی فعالیت می کند

بازرس سابق مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه متاسفانه جامعه پزشکی در تمام ابعاد نظام سلامت به عنوان ارکان توسعه و سلامت دیده نشد، افزود: هر چند که تحول نظام سلامت نقطه مثبتی بود اما بار حوزه سلامت به خوبی توزیع نشد و این مهم خود به عنوان یک نقطه منفی فراروی سازمان قرار گرفت.

دکتر سعید کاظمی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی،  با بیان اینکه مشکلاتی که در دو دهه گذشته در سیستم سلامت کشور به وجود آمد، شرایط خاصی را برای سازمان نظام پزشکی ایجاد کرد، گفت: این مشکلات شامل چالش آغاز به کار دور جدید سازمان نظام پزشکی، طرح تحول نظام سلامت و غیره بود که تاثیر بسزابی را را بر سازمان گذاشت و آن را با فراز و نشیب بسیاری همراه کرد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه نظام سلامت در جامعه عمده ترین مسئله ای بود که در جامعه پزشکی مطرح شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نظام بودجه ریزی دولت، توجه بسیاری به حوزه سلامت صورت گرفت و زیرساخت های آن مهیا شد.

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با ابراز تاسف از مشکلات و تهدیداتی که در دو سال اخیر برای سازمان نظام پزشکی به وجود آمد، اظهار داشت: این مهم موجب شد اعضای سازمان بیشتر به خودشناسی رسیده و حضور دموکراتیک بیشتری را نسبت به گذشته داشته باشند.

 

*مهمترین رکن در پیشرفت یک سازمان نقش آفرینی افراد است

وی اضافه کرد: سازمان در گذشته با رنسانسی مواجه بود که خوشبختانه توانسته با مشارکت فعال جامعه پزشکی و نقدها و تحلیل های منصفانه به خوبی بحران را مدیریت کند. مهمترین رکن در پیشرفت یک سازمان آن است که افراد خود را وارد گود کرده و نقش آفرینی کنند.

کاظمی در خصوص نگاه مشترک میان وزارت بهداشت، سازمان های بیمه گر و سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر این نهادها به نقطه ای مشترک رسیده اند البته امکان دارد سوء تفاهم ها و یا اختلاف سلیقه های وجود داشته باشد اما نسبت به سنوات گذشته، در نظام سلامت و در ارائه بهترین کیفیت خدمات به زبان مشترک گویاتری دست یافته ایم.

وی در خصوص گروه های مرجع در هر جامعه ای، ابراز داشت: باید به آبرو و اعتبار این گروه ها اعم از معلمین، مهندسین، قضات، پزشکان و غیره توجه بیشتری را داشت و با برخی اقدامات و یا اتفاقات ساده هویت آن ها را خدشه دار نکرد.

 

*هجمه ها علیه جامعه پزشکی غیرمنصفانه است

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه هجمه ها علیه جامعه پزشکی غیرمنصفانه است، اذعان داشت: امکان دارد نقدهای غیرمنصفانه در هر گروهی وجود داشته باشد اما آمارها حاکی از آن است که شکایت از جامعه پزشکی کمتر از 2درصد است و نباید به خاطر این مقدار، 98درصد باقی را زیر سوال برد.

وی ادامه داد: اینکه من متخلف هستم و من را به عنوان جامعه پزشکی معرفی کنند، شاید منجر به سلب اعتماد مردم نسبت به جامعه پزشکی شود.

 

*وزارت بهداتشت نمی تواند پاسخگوی توقعات ایجاد شده باشد

کاظمی با عنوان اینکه در نظام برنامه ریزی نباید تخمین و پس تخمین زده شود، تصریح کرد: متاسفانه وزارت بهداشت توقعات بسیاری را در جامعه ایجاد کرده و منجر به درگیری نظام پزشکی نیز شده است این در حالی است که اگر تمام اعتبارات را به سمت وزارت بهداشت سوق دهند، باز وزارت بهداتشت نمی تواند پاسخگوی توقعات ایجاد شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه خواهان بالاترین سطح خدمات در هر زمانی از شبانه روز هستند، اورژانس ها برای برخورد با مسائل اورژانسی آمادگی نداشته و مملو از جمعیت و بیماران غیرضروری هستند، درمانگاه ها از نظام سطح بندی و ارجاع خالی است و تشخیص های ارزان قیمت توسط همکاران متخصص و فوق تخصص با تجویزهای گزاف و هزینه های بسیار بالا انجام می شود و متاسفانه وزارت بهداشت هزینه ای برای این گاید لاین ها تعریف نکرده است.

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه در بررسی توانمندی و اثربخشی نظام سلامت تمام کشورهای دنیا، رضایتمندی افراد مدنظر قرار نمی گیرد، گفت: اگر امروز بیماری به علت درد زانو به من مراجعه و درخواست کند و من به دلایل علمی و با تشخیص درست نیازی به این کار نبینم، از نظر بیمار پزشک حاذقی نبوده و بیمار نزد پزشکی دیگر برای این کار مراجعه می کند.

 

*برنامه های شتاب زده وزارت بهداشت، نظام پزشکی را تحت تاثیر قرار می دهد

وی ادلمه داد: متاسفانه اقدامات درمانی و تشخیصی تحمیلی را از دو طرف (هم پزشک و هم بیمار) شاهد هستیم که برنامه ای بدون پشتوانه و زیر ساخت مناسب است . شتاب زدگی در انجام برخی طرح های وزارت بهداشت امکان ضربه به خود وزارت بهداشت را پر رنگ تر می کند و ما هم به عنوان ارکان سازمان تحت تاثیر این مهم قرار خواهیم گرفت.

کاظمی با اشاره به اینکه در هر دوره ای کماکان یکسری از مشکلات در سازمان وجود دارد که لاجرم است، تصریح کرد: اعضای هر سازمان برای رشد و شکوفایی آن قطعا اختلاف سلیقه هایی را خواهند داشت اما اگر اعضای سازمان و مسئولین متفق القول باشند، به یقین آن سازمان کاری از پیش نخواهد برد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دوره کنونی با سعه صدر و تاکید بر اصل تمرکز زدایی، ارکان سازمان تعامل بسیار خوبی را نسبت به سال های گذشته با یکدیگر دارند و همه به جایگاه یکدیگر احترام گذاشته و تنها چند نفر خاص تصمیم گیرنده امور سازمان نیستند.

بازرس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص ترسیم آینده پیش روی جامعه پزشکی تاکید کرد: در آینده با چالش بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد. توقعات مردم در طرح تحول سلامت و مشکلات اعتباری و سوء برداشت ها و سوء تفاهم هایی که توسط برخی ارکان نظارتی وجود دارد، امکان دارد موجب ایجاد بحران هایی در نظم پزشکی شده و اعتلای آن را با کندی مواجه کند.

 

*وزارت بهداشت به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال است

وی با بیان اینکه ارکان سازمان باید برای بروز هر تنش، اتفاق و تغییری در قوانین و یا هر کمبود اعتباری،  آمادگی لازم را داشته و آن را مدیریت کنند، افزود: سازمان نظام پزشکی باید حمایت بیشتری را از بخش خصوصی داشته باشد چرا که وزارت بهداشت علی رغم شعارهایی که در سال های گذشته داده است، به عنوان رقیب بخش خصوصی فعالیت می کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: باید در کنار مراقبت از بخش خصوصی که ظلمی را بر مردم وارد نکنند و کار فنی و علمی دقیق انجام دهد، اجازه دهیم با منش درست حرکت کند و به عنوان بازو در سیستم سلامت کشوراز آن بهره مند شویم تا مردم برای گرفتن خدمات مناسب مختار به انتخاب بین بخش خصوصی و دولتی باشند.

وی وظیفه سازمان را حفظ جایگاه و منزلت جامعه پزشکی و حمایت و تشویق از سرمایه گذاری خواند و ابراز داشت: متاسفانه به علت مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری ها، گاهی اوقات پزشکان متمول در بخش ساختمان سرمایه گذاری کرده و افراد غیر پزشک با دورنمای کاذب اقتصادی که که دارند، به دنبال تاسیس مراکز تشخیصی درمانی می روند که خود معضلاتی را در سیستم نظارتی کشور ایجاد خواهد کرد.

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه کارهای مشترک نیاز به فرهنگ و مشی تمرین دموکراتیک دارد، گفت: هیچ گاه یک سد پر آب ندارید، بزرگترین سدها هم قطره قطره آبگیری می شوند، در سرمایه گذاری شرکت های هلدینگ احتمال رانت وجود دارد اما اشتراک چند شرکت کوچک نه تنها مقرون به صرفه است بلکه به اندازه ظرفیت و توان خود سرمایه گذاری و فعالیت خواهند داشت.

انتهای پیام/ع 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.