جمعه، 10 فروردین 1403

نامه رییس کل نظام پزشکی به دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور

امنیت جامعه پزشکی به طور ریشه ای مورد توجه قرار گیرد تا کادر درمان با حداکثر توان در رفع آلام هموطنان بکوشند

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی متن نامه دکتر زالی به امیر شمخانی دبیر شورای عالی امنیت کشور به شرح زیر است:

امیر دریابان علی شمخانی

دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی کشور

 

با سلام

     احتراماً، همانگونه که مستحضرید آرامش و امنیت از ضروریات فضای درمانی و از موثرترین عوامل در عملکرد مطلوب پرسنل درمانی و التیام سریع‏تر بیماران است. اما متاسفانه بعضا حوادثی هرچند محدود از نظر تعدد و تکرار، تاثیرات منفی عمیق و درازمدتی بر احساس امنیت و آرامش روانی حاکم بر فضاهای درمانی کشور گذاشته که موجب نگرانی و نیازمند چاره‏اندیشی است.

ظرف هفته‏ های گذشته شاهد وقایع تلخ در بیمارستان سوسنگرد بودیم که یک بیمار (بانویی باردار) و پزشک و پرستار درمانگر وی مورد ضرب و شتم عده‏ای بی‏اخلاق قرار گرفتند. یا در مورد دیگری در چابهار هنگامی که پزشک در بیمارستان عدم وجود علایم حیاتی در یکی از کشته‏شدگان تصادف رانندگی که به بیمارستان آورده شده بود را اعلام می‏کند و به رسیدگی به دیگر بیماران بدحال می پردازد، همراه متوفی به روی پزشک اسلحه می‏کشد.

وقایعی از این دست بی‏شک منجر به نا امن شدن فضاهای درمانی کشور می‏شود که از یک سو باعث سلب آسایش بیماران، تحمیل فشار روانی به آن‏ها و خدشه در روند بهبود آن‏ها می‏شود و از دیگر سو موجب می‏شود تا پزشکان و پرستاران و دیگر پرسنل درمانی کشور در هنگام ارائه خدمات سلامت با احساس عدم امنیت و تسلط روانی و نتیجتا افت کیفیت عملکرد دست به گریبان باشند.

با عنایت به موارد ذکر شده، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از جامعه پزشکی کشور و در جهت حفظ و ارتقای سلامت هم‏میهنان و ارائه خدمات مطلوب و درخورشان جامعه ایرانی اسلامی، درخواست می‏کند این معضل به‏ جد و به ‏طور ریشه‏ ای مورد بررسی قرار گرفته راهکارهایی قاطع و به‏ هنگام جهت رفع و جلوگیری از تکرار یا گسترش آن اتخاذ گردد تا کادر درمانی قادر باشند با حداکثر توان و ظرفیت خود در جهت کاهش آلام هموطنان بکوشند. لازم به ذکر است این سازمان آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در بررسی و واکاوی موضوع و تدوین پروتکل‏های مورد نیاز، اعلام می‏دارد.

پیشاپیش از بذل عنایت جنابعالی سپاسگزاری می‏نمایم.

 

 

دکتر علیرضا زالی

رییس کل

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.