پنجشنبه، 9 فروردین 1403

با استقبال كم نظير جامعه پزشكي سازمان نظام پزشكي اولين همايش جامع شاغلين رشته هاي پزشكي را برگزار نمود

با استقبال كم نظير جامعه پزشكي سازمان نظام پزشكي اولين همايش جامع شاغلين رشته هاي پزشكي را برگزار نمود
نخستین همایش جامع شاغلین رشته های پزشکی 9 تا 11 بهمن ماه توسط سازمان نظام پزشكي، در سالن همايش هاي بين المللي دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

نزديك به دو هزار عضو جامعه پزشكي از حدود 126 رشته پزشکی و پیراپزشکی در هفت گروه شامل پزشکی عمومی، داخلی، اطفال و موارد مشابه، بیهوشی و رشته‌های وابسته، جراحی و رشته‌های وابسته،‌دندانپزشکی و رشته‌های وابسته،‌داروسازی و علوم آزمایشگاهی و كارگاه هاي ليزردرماني در این همایش شرکت نموده و ضمن شركت در دوره ها و كارگاه هاي پيش بيني شده از حداكثر 26 امتياز بازآموزي بهره مند شدند. همچنين حدود 300 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی نیز به عنوان مدرس در این همایش شرکت كردند. این همایش از نظر مشارکت انجمن‌ها نیز در نوع خود بی‌نظیر بود. همچنین مبحث اخلاق پزشکی به صورت خاص در این همایش مورد توجه قرار گرفت.

سه دهه افتخار آفريني اعضاي جامعه پزشكي

دكترعليرضا زالي، رييس كل سازمان نظام پزشكي، روز چهارشنبه 9 بهمن، در افتتاح اين همايش گفت: اخيرا جامعه پزشکي کشور مورد هجمه رسانه‌ي واقع شده اما صلابت و اقتدار جامعه پزشکي فزون‌تر از اين برخوردهاست. وي ادامه داد: در آستانه دهه فجر قرار داريم و در بسياري از شاخص‌هاي درماني، علمي و نوين پيشقراول هستيم و اگر اطباي کشور نبودند هيچ کدام از پيشرفت‌هاي ما محقق نمي‌شد. زماني بيمارمان را به فردي مي‌سپرديم که دلار مي‌داديم، پول خوب هم مي‌داديم اما همزبان ما نبود. امروز در همه جاي کشور پزشک عمومي با فقيرترين تسهيلات درماني مستقر است و از ارائه خدمات درماني کم نمي‌گذارد. رئيس سازمان نظام پزشکي تصريح کرد: ما امروز در جلوي مدار دانش پزشکي حرکت مي‌کنيم و بايد پرسيد چه کسي اين افتخارات را به دست آورده و اگر امروز خبر از درنورديدن مرزهاي دانش و کسب رتبه‌هاي علمي را مي‌دهيم مگر به جز تلاش جامعه پزشکي بوده است. سربازان عرصه سلامت در سه دهه گذشته افتخارآفريني کرده‌اند. دكتر زالي با اشاره به تلاش پزشکان در سخت‌ترين شريط تحريم خاطرنشان کرد: به جز بحث دارو که موضوعي چندوجهي است در سخت‌ترين شريط تحريمي کشور در بحث بهداشت و درمان کاستي ايجاد شد؟ وي گفت: نه تنها در خدمت‌رساني کم نگذاشتيم بلکه از دالان‌هاي رسمي و غيررسمي به صدها هزار نفر خدمات فاخر ارائه داديم در حالي که کشورهايي مانند هائيتي و عراق با حجم بسيار کوچکتري از تحريم‌ها شبکه بهداشت و درمانشان متلاشي شد . اين چه حرف نابخردانه‌ي است که ما فکر مي‌کنيم حل تمام کاستي‌هي سلامت با حمله به جامعه پزشکي حل مي‌شود، موضوع بسيار روشن است بالاخره با استقرار دولت تدبير و اميد، گفتمان جبرآميز و حاکمانه با اطبا تغيير کرده و بارقه‌هي اميد در حال شکل‌گيري است.

تعرفه هاي عادلانه بسياري از مشكلات حوزه سلامت را حل مي كند

دکتر ایرج فاضل وزیر اسبق بهداشت نيز در مراسم گشايش اين همايش ضمن تاکید بر اینکه پزشکان به ویژه آنها که در بخش دولتی مشغول به کارند، پایین‌ترین و نامعقول‌ترین تعرفه‌ها را دریافت می‌کنند، اظهار کرد: ما بیشتر از حق خود نمی‌خواهیم و باید تلاش کنیم تعرفه‌ها معقول شود. وي افزود: جامعه پزشکی از حق خود نمی‌گذرد و اجازه نمی‌دهد که کسی به ساحتش تعرض کند. این تخريب هاي صورت گرفته حرکت پوپولیستی و ادامه روند هشت سال گذشته است. رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه چهار فرزند ناخلف این حرفه، از تریبون‌ها زهرافشانی می‌کنند، گفت: اما این اظهارات در میان مردم اثری نخواهد داشت. امروز پزشکان به ویژه آنها که در بخش دولتی مشغول کارند، پایین‌ترین و نامعقول‌ترین تعرفه‌ها را دریافت می‌کنند. در حالی که اگر تعرفه‌ها عادلانه باشد، بسیاری از مشکلات عرصه پزشکی حل خواهد شد. وي ضمن تاکید بر اینکه ما حق خودمان را می‌خواهیم و چیزی جز آن نمی‌خواهیم، گفت: باید تلاش شود تعرفه‌ها معقول شوند و ارتباط مالی میان پزشک و بیمار قطع شود. در راستای این امر باید پوشش بیمه‌ای گسترش یافته و بیمه‌ها بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان را تقبل کنند تا پزشکان بتوانند فارغ از مسائل مالی، به کار درمان بپردازند. دكتر فاضل ادامه داد: اگر عده‌ای به نام پزشک تخلف می‌کنند، نباید آن را به کل جامعه پزشکی تعمیم داد. راه‌های معقولی برای برخورد با متخلفان وجود دارد و باید توسط خود جامعه پزشکی با این مسائل برخورد شود.

جوسازی در مقابل افزایش بودجه بهداشت و درمان

در ادامه این مراسم دکتر رضا ملک‌زاده، معاون علمی و تحقیقات فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه حتی با وجود برخی انتقادات از سوی رسانه‌ها، یکی از مشخصات جامعه پزشکی روحیه بخشش و تحمل است، گفت: جامعه پزشکی ما از برجسته‌ترین جایگاه اجتماعی برخوردار است که این جایگاه کماکان به قوت خود باقی است و محصول تلاش همکاران ماست. دكتر ملک‌زاده با بیان اینکه متاسفانه شاهد هستیم در برخی بیمارستان‌های دولتی یک جراح برای عمل پیوند عضو 200 هزار تومان دریافتی دارد که همان هم با ماه‌ها تاخیر به وی پرداخت می‌شود، گفت: بودجه بهداشت و درمان طی هشت سال گذشته کمترین رشد را داشته و متاسفانه در قبال آن سکوت کرده بودند اما اکنون که بناست به این حوزه توجه ویژه شود، شروع به جوسازی کرده‌اند. اگر همکاری‌های ما گسترش یابد، ما می‌توانیم با همکاری و تعامل بیشتر این مسیر پیشرفت را طی کنیم. در ادامه مراسم گشايش اولين همايش جامع حرفه هاي پزشكي، با حضور مسوولان حوزه سلامت كشور، از تمبر يادبود " سيمرغ، مرغ درمانگر " كه به سفارش سازمان نظام پزشكي طراحي و چاپ شده، رونمايي شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.