ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

بسیاری از روشهای متداول نظام پزشکی در همگرایی با قوه قضائیه است

ظهر امروز سند تفاهم‌نامه فی‌مابین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در محل معاونت اجتماعی قوه قضائیه امضا شد.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در جلسه انعقاد سند همکاری مشترک بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه امروز شاهد تحقق فصلی نوین در تعاملی دو جانبه و رو به جلو بین سازمان نظام پزشکی با قوه قضائیه هستیم ، اذعان داشت :هرچند که امواج هیجان زده رسانه ای طی دو سال گذشته موانعی را برای این تعامل ایجاد کرد اما همچنان در ریل منطقی همکاری این دو دستگاه حرکت می کنیم .

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه از ارکان مهم و نقش آفرین در کشور است افزود :یکی از اقدامات خوب که با نگاه علمی و متقن از سوی قوه قضائیه انجام شده تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است که در ابعاد مختلف جنبه های قضائی را واکاوی اجتماعی می کند و اسلوب خوبی در اندیشه های نوین محسوب می شود.

                       

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم تا خطاهای پزشکی کمتر شود ادامه داد: هرقدر خطاهای پزشکی کمتر باشد انبساط خاطر مسئولین و مردم بیشتر می شود و بسیاری از روشهای متداول نظام پزشکی د رهمگرایی با قوه قضائیه است .

 

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کل کشور ساز و کاری طراحی کردیم تا تشکیلات و ناوگان انتظامی در اکثر شهرستان ها مزین به قضات برجسته باشد ؛ اذعان داشت : در هیات های انتظامی صدور رای با نظر قاضی است و جنبه های حقوقی و شهروندی توسط او مورد توجه قرار می گیرد در واقع هیات های انتظامی در نظام پزشکی ماتریسی است که قوه قضائیه نقش موثری در آنها دارد.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید براینکه در قله خودکفایی هستیم تصریح کرد : برای اینکه خدمات پزشکی را متعالی کنیم باید نوع خدمات علمی و مبتنی بر شواهد روز؛ همراه با اخلاق حرفه ای بوده و از پشتوانه عمیقی برخوردار باشد.

 

وی با بیان اینکه د رحوزه سلول‌های بنیادی و نانو تکنولوژی دست برتر منطقه هستیم خاطرنشان کرد : این مساله رشک برانگیز بوده و تا سالهای متمادی در آینده رقیب نداریم

 

وی آینده سلامت را در کشور پیچیده تر از امروز دانست و گفت : بدلیل حرکت جامعه به سوی جمعیت سالمندی ؛گسترش بیماری های غیرواگیر و نوظهور و ترافیک سلامت افراد جامعه در معرض خطر خواهد بود که لازم است جامعه پزشکی  برای مواجهه با این موارد تجهیز شود.

 

***پیشگیری از وقوع جرایم پزشکی نیازمند همکاری نظام پزشکی و دستگاه قضائی است

 محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هدف از امضای این سند را پیگیری، کشف و تولید راه‌های پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات پزشکی دانست و افزود : با توجه به اینکه رفتارهای حرفه‌ای پزشکان در تمام سطوح شهروندی مبتنی بر علم و تجربه است و اگر قرار باشد پیشگیری در جرایم پزشکی رخ دهد نیازمند  همکاری مشترک نظام پزشکی و دستگاه قضایی هستیم .

وی ادامه داد : اقدامات پیشگیرانه فراقوه‌ای است و اعضای هیات مدیره نظام پزشکی کشور دریک اقدام هوشمندانه پیش قدم شده و پیشنهاد تنظیم این سند همکاری را دادند.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه امروز فضای نسبتاً ملتهبی علیه جامعه پزشکی در کشور جریان دارد، گفت : به وجود آمدن این فضا به نفع کشور نیست و نباید فراموش کرد بعد از انقلاب تعداد پزشکان و متخصصان کشور افزایش پیدا کرد و بحث درمان و دارو بطور جدی پیگیری می شود.

الفت ابراز داشت : نگاه کشورهای منطقه از نظر پزشکی به کشور ما دوخته شده است و افراد جامعه ما برای درمان و خدمات درمانی بی‌نیاز از کشورهای دیگر هستند و تمام اقدامات درمانی در کشور خودمان صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها فعالیتشان در راستای خدشه دار کردن وضعیت سلامت و خدمات پزشکی است اظهار داشت : در واقع هدف از امضای چنین سندی افزایش اعتماد عمومی به جامعه پزشکی است تا حقوق متقابل بیمار و پزشک را به طرفین تفهیم کند و درمسیر ارتقاء امنیت بیمار و پزشک قدم بردارد.

 

گفتنی است در پایان این مراسم تفاهم‌نامه‌ای فی مابین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.

انتهای پیام/ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.