جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد/ اختصاص 2400 میلیارد تومان برای هزینه‌های داروی بیماران صعب العلاج

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد/ اختصاص 2400 میلیارد تومان برای هزینه‌های داروی بیماران صعب العلاج
رئیس سازمان غذا و دارو از اختصاص 2400 میلیارد تومان برای هزینه‌های دارویی بیماران صعب‌العلاج خبر داد و گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت جلوی هزینه‌های اضافی را گرفته‌ایم.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،رسول دیناروند در حاشیه برگزاری کارگاه تدوین دارونامه بیمارستانی که در اهواز برگزار شد با بیان این مطلب گفت: در اوایل اجرای این طرح وضعیت مراجعه بیماران به بیمارستان ها افزایش یافت اما در حال حاضر با مدیریت صحیح و ارائه بسته های نظارتی وضعیت مطلوب است. 
وی با بیان اینکه مسئولیت نظارت بر سلامت، کیفیت، تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان های دولتی، برعهده سازمان غذا و داروی کشور است، افزود: امنیت درمان، مقوله ای است که باید با قوت بیشتری دنبال شود. دیناروند امنیت درمان را شامل تامین ابزار مورد نیاز پزشک عنوان کرد و گفت: ابزاری که پزشک برای درمان نیاز دارد، دارو است و این دارو باید بدون دغدغه در اختیار پزشکان و مردم باشد.
 رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در دو سه سال اخیر در حوزه دارو وجود داشت، گفت: متاسفانه در سال 91 و نیمه اول سال 92 با کمبود داروی مورد نیاز مردم مواجه بودیم که خوشبختانه این بحران در نیمه سال 92 فروکش کرد. البته مدعی نمی شویم که در حال حاضر همه مشکلات برطرف شده است، اما از دغدغه مردم کاسته شده و دارو به اندازه کافی در دسترس بیماران قرار دارد. 
معاون  غذا و داروی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما بحث افزایش هزینه‌های القایی توسط کادر درمانی است، تصریح کرد: راه های کنترل این وضعیت پیش بینی شده و کمیته هایی برای نظارت و کنترل هزینه های سنگین در بیمارستان‌ها تشکیل شده است.
 دکتر دیناروند با بیان اینکه 35 درصد هزینه دارویی متوجه جمعیتی شامل بیماران خاص و صعب العلاج است، افزود: بیش از ۲هزار و 400 میلیارد تومان برای این گروه از بیماران هزینه می شود و توجه وزارت بهداشت نیز برای کمک به این قشر از جامعه متمرکز شده است.
 وی با بیان اینکه وضعیت دارویی در کشور به یک آرامش نسبی رسیده، اظهار کرد: با برنامه ریزی هایی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام داده در نظر داریم سال آینده پرداختی از جیب مردم را با توجه به تورم، بسیار کمتر کنیم. 
دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور و رئیس دانشگاه علوم پرشکی اهواز نیز در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت:  طرح تحول نظام سلامت با هدف گذاری تحقق عدالت در سلامت از 15 اردیبهشت امسال در کشور آغاز شده است که مهمترین هدف آن برخورداری آحاد مردم از خدمات با کیفیت سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم است. 
وی افزود: با این نگاه در مرحله اول خدمات در بیمارستان های دولتی هدف گذاری شده که خوشبختانه نتایج قابل قبولی در تحقق این اهداف داشت. ایدنی تصریح کرد: در مرحله دوم طرح تحول سلامت تغییر رویکرد نظام سلامت به سوی اصلاح نظام بهداشتی و پیشگیری و غربال گری برای بیماری های غیر واگیر بود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه گفت: در مرحله سوم این طرح، ابلاغ کتاب ارزش های نسبی خدمات و بسته نظارتی برای آن است که خدمات پزشکی سامان دهی شود. 
دکتر ایدنی با بیان اینکه تدوین دارونامه بیمارستانی باعث انتظام و نظم دهی در تجویز بی رویه دارو می شود، تصریح کرد: این دارونامه موجب آماده سازی نظام سلامت برای نهادینه سازی طبابت بر مبنای راهنمایی های بالینی خواهد شد. 
دکتر بهزاد شریف مخمل زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: بیش از 50 درصد داروی مصرفی کشور در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور مصرف می شود که تاکنون به اندازه کافی به آن توجه نشده است. 
وی افزود: یکی از برکات اجرای طرح تحول در نظام سلامت اهتمام به هزینه کرد و تجویز دارو در بیمارستان های دانشگاهی است. 
وی تاکید کرد: در این راستا و به منظور مدیریت تامین دارو و نظارت بر تجویز دارو در بیمارستان، طراحی نرم افزار های تخصصی الزامی است. مخمل زاده در ادامه خاطرنشان کرد: بدین منظور در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، داشبورد دارویی برنامه HIS  طراحی شده است که با استفاده از آن و با تدوین صحیح دارونامه بیمارستان ها و تدوین دستور العمل های تجویز داروهای خاص می توان  از هزینه کرد علمی داروها اطمینان حاصل کرد. 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تاکید کرد: برگزاری کارگاه تدوین دارونامه (فارماکوپه) توسط اساتید می تواند روسا، مدیران و مسوولان فنی بیمارستان ها را در نیل به اهداف فوق آموزش داده و ضمن تامین دارو در بیمارستان ها از سلامت دارو  و از منابع مالی طرح تحول نظام سلامت صیانت خواهد شد.
انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.