جمعه، 31 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی مطرح کرد : ارتباط مستقیم اثربخشی اقدامات درمانی و کاهش مرگ و میر مصدومان

   رئیس کل سازمان نظام پزشکی مطرح کرد :  ارتباط مستقیم اثربخشی اقدامات درمانی و کاهش مرگ و میر مصدومان
زالی با ا شاره به اینکه سرعت عمل تیم های پزشکی در شرایط بحرانی بسیار مهم است گفت : مصدومان حوادث اگر به موقع درمان نشوند میزان مرگ و میر بصورت تصاعدی افزایش خواهد داشت

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس کل این سازمان در میزگرد پاسخ به چالش های بشردوستانه برای ارائه ایمن مراقبت های بهداشتی که امروز در محل هتل آزادی برگزار شد با  اشاره به اینکه وظیفه اصلی جامعه پزشکی ارائه  خدمات مطلوب و با کیفیت به بیماران و مصدومان است ،اظهار داشت :کسانی که در معرض خطر و بحران قرار می گیرند نیازمند بهره جستن از خدمات؛ همراه با رفتار منسجم از سوی گروههای ارائه دهنده خدمت هستند .

وی افزود: فراهم کردن فضای امن برای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت در شرایط بحرانی بسیار مهم و حیاتی است زیرا ترس ناشی از خطرات مستمر لحظه ای که شرایط استراتژیک را رقم می زند می تواند در سرعت عمل تیم های پزشکی موثر باشد.

وی با اشاره به جنگ های شهری و نحوه قرارگیری بیمارستان‌ها در  مجاورت  ساختمان‌های مهم  خاطرنشان کرد : در زمان ساخت بیمارستان‌ها این موضوع در نظر گرفته نشده که شاید در زمان جنگ تلاش دشمن برای تسخیر ساختمان‌های مهم موجب صدمه و حمله به بیمارستان  ها  شود.

وی با بیان اینکه امدادگران و تیم های پزشکی در سالهای دفاع مقدس همواره در خطوط اولیه جنگ مستقر بودند ادامه داد : بعد از تجربه جنگ کره؛ دفاع مقدس ایران در اواخر قرن بیستم تجربه بسیار موفق جامعه پزشکی ایران را به دنیا نشان داد  و آن چه در شرایط بحرانی همواره باید مد نظر قرار گیرد سرعت عمل تیم های پزشکی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه مسائلی مانند افت فشار و اکسیژن و سایر مشکلات همراه می تواند شرایط را برای مصدومان حوادث مختلف سخت تر کند اذعان داشت : چنان چه امدادرسانی و ارائه خدمات درمانی با توجه به شرایط حادثه به موقع انجام نشود میزان مرگ و میر مصدومان بطور تصاعدی افزایش خواهد یافت لذا ارتباط مستقیمی بین اثربخشی اقدامات درمانی و کاهش مرگ و میر مصدومان وجود دارد.

 

زالی با اشاره به اینکه خیلی از قوانین انسانی در شرایط جنگ و بحران رعایت نمی شود تصریح کرد : نقض قوانین علاوه بر خدشه دار کردن ارائه خدمات به مصدومین و انتقال آنها به مناطق امن مخاطرات زیادی را برای تیم های درمانی و امدادی به همراه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه معمولا انتقال مصدومان با مشکلات فراوانی همراه است خاطرنشان کرد : ضمانت های لازم در شرایط بحرانی برای آنکه نیروی ا نسانی و وسایل امدادی مورد حفاظت قرار گیرند وجود نداشته و طی سال های گذشته نیز در اقصی نقاط جهان به سمتی حرکت نشده که طراحی بیمارستان ها  برای این مواقع ویژه باشد.

 

به گفته وی شرایط جنگ فرسایشی و شبه تروریستی و مزمن سبب مهاجرت نیروی پزشکی می شود همانند آنچه در عراق شاهد بودیم لذا باید طراحی های لازم برای حفظ امنیت ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت با رعایت قوانین انسانی صورت گیرد .

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.