جمعه، 10 فروردین 1403

وزیر بهداشت خبر داد: تقویت پزشک خانواده در دستور کار وزارت بهداشت/نظارت ها تشدید می شود

وزیر بهداشت خبر داد: تقویت پزشک خانواده در دستور کار وزارت بهداشت/نظارت ها تشدید می شود
وزیر بهداشت ‌با بیان اینکه از چند ماه گذشته تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه بهداشت صورت گرفته است، گفت: یکی از این اقدامات، ایجاد پایگاه های خدمات در قالب حضور کارشناسان سلامت و پزشک عمومی در حاشیه شهرها و استان ها و نظارت بر تمام واحد ها در ادامه طرح های گذشته در درمان است و تنها قسمت نظارت را تشدید کردیم.

دکتر سید حسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی  بیان داشت : در این مدت خدمت جدیدی اضافه نشده و نظارت بر خدمات گذشته بیشتر شده است. از آن جایی که نگران تامین اعتبارات در سال آینده بودیم، فعلا در زمینه بیماران صعب العلاج و ناباروری اقدامی انجام نداده و  دست نگه داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه گام چهارم طرح تحول سلامت معطوف به حوزه آموزش است، اظهار داشت: در این مدت کتاب ارزش نسبی خدمات در سراسر کشور هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی در حال اجراست و اشکالات آن با حضور نمایندگان بیمه ها و سازمان نظام پزشکی جمع آوری و توسط شورای عالی بیمه اصلاح شد.  

هاشمی اضافه کرد: درعین حال نظارت بر اجرای این کتاب در مواردی که امکان تخلف وجود دارد، در سراسر کشور از طریق ستادهای استانی و یا مسئولین نظام پزشکی استان ها در جریان است و روزانه رصد می شود. خوشحالیم چه آن هایی که خدمت ارائه می دهند و چه بخش نظارتی که با هماهنگی پیش می روند، با یکدیگر همکاری لازم را دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات و بسته های پیشین که در حوزه بهداشت و درمان طراحی و به مرحله اجرا در آمده، در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: مقدماتی فراهم کردیم تا گروه ها بتوانند در سراسر کشور حضور یافته تاهزینه کرد منابع و خدماتی که تاکنون ارائه شده را ارزیابی کنند و یک رنکینگ در خصوص اقدامات هر دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده در بخش آموزش گنجانده شده، ابراز داشت: در بخش بهداشت، کارگروهی ایجاد و کمیته هایی تعیین شد که یکی از آن ها آموزش است و باید کارشناسان حوزه سلامت را در  دانشگاه های سراسر کشور تربیت کنیم تا بسته آموزشی تعریف شده را در اختیار افرادی که به خدمت گرفته ایم، قرار دهیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به دوره تخصصی family physician‌ اشاره و تصریح کرد: کمیته آموزش برای  توانمندی پزشکانی که در قالب طرح پزشکان خانواده در شهرهای زیر 20 هزارنفر و در دو استان مازنداران و فارس فعالیت می کنند، تصمیم گیری کرده و تقویت پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 و شاید 50 هزار نفر را در دستور کار قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم آنچه در پزشک خانواده مدنظر ماست، به عنوان الگو در دو استان فارس و مازنداران، پیاده شود و چنانچه بتوانیم یک تابلوی قابل قبول برای مردم و جامعه پزشکی ایجاد کنیم، آن زمان است که زیر ساخت ها از حاشیه شهرها به تدریج  وارد شهرها خواهد شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه انتظار داریم پزشکان بیشتری وارد سیستم طرح پزشک خانواده شوند، اظهار داشت: علی رغم تغییر در پرداخت ها، بیش از هزار تا هزار و 500 نفر، جذب این طرح نشدند. به این معنا که دریافت حقوق بیشتر هم نمی تواند انگیزه ای برای حضور آن ها در این طرح باشد.

وی یادآور شد: شاید این همکاران از ابتدا علایق دیگری داشته و یا تعدادی از آن ها در کشور نباشند بنابراین یک آمار کاذب 15 تا 20 هزار نفری دائما در حال تکراراست.

به گفته هاشمی هم اکنون پرداخت ها در برخی استان ها با پرداخت های بین المللی رقابت می کند و برخی از استان ها و مناطق محروم همچنان محتاج پزشک عمومی هستند.

انتهای خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.