پنجشنبه، 9 فروردین 1403

نایب رئیس مجمع پزشکی کشور : صدور بخشنامه های سلیقه ای زیر سوال بردن توانمندی پزشکان عمومی است

نایب رئیس مجمع پزشکی کشور :  صدور بخشنامه های سلیقه ای زیر سوال بردن توانمندی پزشکان عمومی است
دکترتدین با اشاره به اینکه پزشکان عمومی در دورترین نقاط کشور به ارائه خدمات درمانی می پردازند ؛گفت:محدودسازی پزشکان عمومی در ارائه خدماتی که بیمار متقاضی آن است زیرسوال بردن توانمندی آنهاست.

دکترلاله تدین نایب رئیس مجمع پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی در خصوص صدور بخشنامه ای از سوی وزارت بهداشت مبنی بر عدم ارائه خدمات درمانی حیطه پوست نظیر تزریق بوتاکس و ژل از سوی پزشکان عمومی اظهار داشت : صدور این بخشنامه صرفا بدنبال استعلام یک رشته خاص (متخصصان پوست و مو ) بوده در حالی که پزشکان عمومی خدمات درمانی مورد نیاز بیماران را در رشته های مختلف تا حد امکان ارائه می دهند و در مواقعی که نیاز باشد خود را موظف به ارجاع بیمار به متخصص می دانند.

وی با تاکید بر اینکه پزشک عمومی باید در ارائه خدمات درمانی رشته مورد علاقه خود به بیمار تبحر و مهارت کافی را کسب کرده باشد افزود: وزارت بهداشت دستورالعمل توانمندسازی پزشکان عمومی  را در سال 92 ابلاغ نمود که به پزشکان عمومی این امکان را می دهد تا با تقویت دانش و مهارت های خود هر خدمتی را که در آن مهارت و تبحر کافی دارند،برای بیماران و مراجعین انجام دهند.

وی با ا شاره به اینکه مانند سایر خدمات پزشکی در صورتی که پزشک  عمومی  مرتکب کوتاهی یا قصور شود پاسخگو خواهد بود؛ادامه داد : انتظار پزشکان عمومی از وزارت بهداشت افزایش توانمند سازی علمی و حرفه ای طب عمومی است و نه محدود شدن به دنبال یک بخشنامه ی سلیقه ای.

 

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی شیراز به گستردگی حیطه ارائه خدمات درمانی پزشکان عمومی اشاره کرد واذعان داشت : زمانی که قرار است پزشکان عمومی در دورترین نقاط کشور به ارائه خدمت بپردازند باید از یک توانمندی مناسبی برخوردار باشند  و از آنها انتظار می رود تا در سالهای اول فراغت از تحصیل با کمترین امکانات تمامی نیاز درمانی بیمار را به تنهایی عهده دار و پاسخگو باشند .

وی اضافه کرد : شایسته نیست در یک برهه زمانی دیگر که پزشک عمومی با کسب مهارت و تجربه های لازم تسلط کافی بروی ارائه خدمات را دارد، با صدور بخشنامه ای وی را محدود کرده و در واقع توانمندی او را زیر سوال ببرند.

وی با بیان اینکه انجام کارهای زیبایی پوست تهاجمی تر از عمل ختنه نیست ؛ تصریح کرد:  با توجه به هجمه هایی که علیه جامعه ی پزشکی  وجود دارد بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و حفظ حرمت  از سوی همکاران رشته های مختلف هستیم.

 

عضو هیئت مدیره ی انجمن پزشکان عمومی شیراز با بیان اینکه همگام با پیشرفت تکنولوژی تمامی پزشکان از آخرین فناوری های روز پزشکی برای رفع نیازهای بیماران بهره مند می شوند، تصریح کرد: تزریق ژل ؛بوتاکس و انجام لیزر طی دو دهه اخیر مورد استقبال تمامی افراد جامعه قرار گرفته و جنبه زیبایی آن بر درمان غلبه داشته بطوری که افراد غیر پزشک نیز اقدام به انجام این نوع خدمات در خارج از محیط های پزشکی می کنند و بهتر است محدودسازی برای فعالیت افراد غیر پزشک باشد.

به گفته تدین صدور بخشنامه ها سلیقه ای وبه دنبال استعلام از یک رشته خاص بوده، در حالی که رشته های متعددی مانند گوش و حلق و بینی ،چشم ؛دندانپزشکی و جراحان پلاستیک بنابر نیاز بیمارانشان در این امر فعالیت می کنند لذا استعلام و اظهار نظر سلیقه ای نباید مانع فعالیت پزشکان عمومی شود.

 

وی با اشاره به اینکه پزشکان عمومی بنا بر علاقه ی خود خواهان فعالیت در شاخه های مختلف هستند اذعان داشت :بهتر است متخصصان با رعایت حقوق پزشکان عمومی و در قالب برنامه های آموزشی ؛  مهارت علاقه مندان به فعالیت در زمینه های مختلف را بالا برده و مانع از فعالیت آنها نشوند.

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.