پنجشنبه، 30 فروردین 1403

دکتر زالی: گفتمان دولت با جامعه پزشکی مبتنی بر کرامت است

ریاست کل سازمان نظام پزشکی در مراسم انتخابات مجمع عمومي انجمن هاي علمي تخصصي علوم پزشكی، از همگرایی ایجاد شده در میان بخش های مختلف جامعه پزشکی کشور ابراز خرسندی کرد.

ه گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی ، دکتر علیرضا زالی در این مراسم اظهار کرد: در سالهای اخیر انجمن های علمی – تخصصی از نظر کمی رشد خوبی داشته اند و امروز 165 انجمن علمی – تخصصی در شکل های متفاوت در ذیل مجموعه حوزه سلامت کشورمان فعال هستند . به هر حال تکثر انجمن های علمی – تخصصی که ذائقه های متفاوت علمی، سیاسی و صنفی در آن وجود دارد، فرصت مغتنمی برای نظام سلامت است . بنابراین ما نیازمند ظرفیت سازی نوین هستیم که حضور انجمن های علمی – تخصصی در عرصه سیاست گذاری و تصمیم سازی ، بهداشت و سلامت تسهیل شود.

وی ادامه داد: مجمع انجمن های علمی – تخصصی کشور می تواند همگرایی واقعی را در میان نهادهای مختلف صنفی در حوزه پزشکی کشور ایجاد کند. در سال های اخیر این حرکت به سمتی رفته که ما شاهد نوعی وفاق و همدلی در میان انجمن های علمی – تخصصی بودیم. امیدواریم در دور جدید سازمان نظام پزشکی و منتخبین انجمن های علمی – تخصصی این حرکت همچنان ادامه داشته باشد و ارتباطی نوین و ارگانیک را با سازمان نظام پزشکی برقرار کنیم.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی با همه فراز و نشیب هایی که در ادوار مختلف تاریخی داشته است، نشان داده که گرانیگاه اصلی صنفی جامعه پزشکی بوده است . صیانت از چنین جایگاهی فارغ از این که مدیران آن چه افرادی هستند، اصل نهاد سازمان باید بیش از گذشته مورد صیانت قرار گیرد و تعامل سازنده بین صاحبان حرف پزشکی و دریافت کنندگان خدمات پزشکی وجود داشته باشد. بنابراین تلاش همه دوستان در مجمع انجمن های علمی – تخصصی و همه آحاد علمی فعال در حوزه سلامت به گونه ای باشد که در فرآیند ارتقای جایگاه پزشکان کشور و از جمله سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد برخواسته از مجموعه پزشکی کشور، تلاش فراوان صورت گیرد.

ریاست کل سازمان نظام پزشکی به مقوله مسوولیت پذیری اشاره کرد و افزود: مسوولیت پذیری اجتماعی جزو مباحث مهم در انجمن های علمی – تخصصی و در سازمان خواهد بود . خوشحالم به این نگاه مسوولانه و صادقانه از منظر ملی توجه ویژه ای شده است . همان طور که به برخی از کژی های موجود در نظام سلامت اشاره شد، بالطبع فضای حضور انجمن های علمی – تخصصی در صحنه های اجتماعی و در صحنه های سیاسی بسار مناسب است.

وی با اشاره به فضای جدید جامعه گفت: در ترسیم فضای جدید موجود در جامعه، شهادت می دهیم که وجه گفتمان دولت در صد روز استقرار خود با جامعه پزشکی مبتنی بر کرامت بوده است و در فضای تریبونی کشور هم به شکل های غیر متعارف گفتمان بخش ارشد اجرایی کشور با جامعه پزشکی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: فضای جدیدی که در کشور شکل گرفته مبتنی بر نشاط و امید است که این نشاط صنفی در انجمن های علمی - تخصصی نیز در زمره این نشاط جمعی است. ما بسیار خوشحالیم این انتخابات در چنین مقطعی صورت می گیرد که فرآیند نوین، فرح بخش و امیدبخش مبتنی بر انفعال زدایی در آحاد جامعه ایرانی و از جمله نخبگان که شما نمادهایی از آن هستید، شکل می گیرد. به هر حال شرایط فعلی کشور به گونه ای است که با همت بلند شما ، یاس و ناامیدی از بین خواهد رفت. این مهم نیازمند متانت و صبر است. اما بارقه های امید در رابطه با شکل گیری شرایط نوین صنفی جامعه پزشکی کشور را شاهد هستیم که متاثر از فضای عمومی کشور است.

وی ادامه داد: همان گونه که مستحضرید مردم به دولت جدید و استقرار ایده های نوین کلان کشور اقبال نشان داده اند. فرض بر ما نخبه گان هم این گونه خواهد بود که بتوانیم با اراده عمومی کشور که در 24 خرداد متبلور شد، در راستای حقوق مردم حرکت کنیم و خواست و مطالبه اجتماعی مردم ، معیار اساسی نخبه گان جامعه باشد.

دکتر زالی با اشاره به انتخاب شایسته وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت شخصیت فاضل و فرهیخته ای است که از متن انجمن های علمی – تخصصی برخاسته است. سالیان سال در انجمن چشم پزشکی کشور بوده است و خوشحالیم این الفتی که بین جامعه پزشکی و وزارت بهداشت حاصل شده، دستاورد ارزنده ای برای همه صاحبان حرف پزشکی تلقی شود . بالاخره در این مدت کوتاه هم گرایی مواضع کارشناسی سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، نهادهای علمی – تخصصی موجب شده در صحنه رسانه ای تنش را به حداقل برسانیم. شرایط نوین نوعی مفاهمه برای حل مشکلات جامعه پزشکی رقم زده، که این همگرایی را به فال نیک می گیریم.

وی افزود: احتمال دارد کاستی هایی به عنوان زخم عمیق نظام سلامت ، جامعه پزشکی را آزرده خاطر سازد، اما با وفاق موجود می توانیم این کاستی ها را رفع کنیم. امروز هر گونه ندایی که در حوزه پزشکی و نظام سلامت از آن بوی تفرقه و واگرایی برآید مذموم است. همه نواها باید بر اساس هم گرایی شکل بگیرد. حضور مسوولانه انجمن های علمی – تخصصی برای رفع مشکلات جامعه پزشکی می تواند مثمرثمر باشد. قبل از این که اجازه دهیم دیگران وارد جامعه پزشکی شوند و خاطر آنها را آزرده سازند، این انجمن های علمی – تخصصی هستند که باید فرآیند خودپالایشی را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از خدمات ارزنده و ماندگار دکتر فاضل تشکر کرد و گفت: در مناسبت های مختلف از خدمات این شخصیت بزرگوار توسط آحاد جامعه پزشکی قدردانی شده است . البته این استاد منحصر به جامعه پزشکی نبوده و خدمات ایشان در آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان مثال زدنی و تحسین برانگیز است . خوشحالم که فرصت مغتنمی به دست آمد تا از خدمات ایشان بار دیگر تکریم کنیم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.