جمعه، 10 فروردین 1403

استفاده از پتانسیل های مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برای ارتقای شاخص های سلامت در کشور

استفاده از پتانسیل های مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برای ارتقای شاخص های سلامت در کشور
اولین مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان نظام پزشکی در مرداد ماه سال 93 در دور جدید برگزار و مورد استقبال خوبی از سوی مسئولین مختلف کشور به خصوص حوزه سلامت از جمله رئیس کل سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت، وزیر رفاه، مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان، رئیس کل سازمان تامین اجتماعی و رییس مجلس قرار گرفت.

مجمع عمومی فراخوانی را در خصوص مسائل مبتلا به حوزه سلامت برای رسیدگی و بررسی در مجمع ارائه داد و از اعضای خود درخواست کرد تا حدود 10 مورد از مسائلی که در حوزه سلامت و پزشکی کشور با آن دست به گریبان هستند را بیان کرده تا بتوان با دسته بندی آن ها، برای هر کدام زمانی برای سخنرانی در نظر گرفت.

در این زمینه فصلی برای طرح نظرات موافقین، مخالفین و پیشنهاد دهندگان بدون هیچ گزینش و ممیزی در نظر گرفته شد و در طول برگزاری مجمع، همکاران با روش مبتنی بر برخورد دموکراتیک به بیان نظرات خود پرداختند. البته خط قرمزهایی اعم از تبلیغ علیه نظام، وارد کردن اتهام شخصی به افراد و یا برخورد های سیاسی در مجمع وجود داشت که کاملا رعایت شد.

برای اولین بار در طول حیات سازمان، مجمع عمومی در دو روز برگزار شد. در دوره های پیشین مجمع عمومی عادی در پایان سال برگزار می شد. یک روز پیش از آغاز جلسه اول، جلسه روسای نظام پزشکی شهرستان ها برگزار می شد و از آن جا که حدود 70 درصد از روسای سازمان های نظام پزشکی شهرستان ها، نمایندگان مجمع هستند، عملا روز اول جلسه پر بارتر و روز دوم به علت اینکه اکثر همکاران برای برگشت برنامه ریزی می کردند، جلسه مجمع تا ظهر بیشتر به طول نمی انجامید. با این تجربه مجمع امسال در دو روز متوالی و در دو نوبت برگزار شد.

دو نکته در خلال صحبت های وزیر بهداشت و رئیس مجلس مطرح شد که پس از مجمع در این دو زمینه برنامه ریزی انجام شد. همکاران بسیاری پس از اتمام صحبت های وزیر بهداشت در مجمع درخواست اختصاص زمان برای صحبت داشتند. به همین علت پیشنهاد شد در دو محور حاضرین در مجمع، درخواست خود را در جلسه ای با حضور وزیر بهداشت اعلام کنند؛ 1- پزشک خانواده در مازندان و فارس 2- طرح تحول سلامت و مسائل فراروی آن.

 در موضوع اول جلسه ای  که در مهرماه تشکیل شد، علاوه بر افراد ثبت نام کننده در مجمع که موافین و مخالفین طرح پزشک خانواده از دو استان فارس و مازندران را تشکیل می داد، چند نفر از اعضای سازمان نیز به تشخیص دکتر زالی شرکت کردند و برخی همکاران از دستاوردهای طرح پزشک خانواده شهری در فارس و مازندران دفاع کردند. یکی از آمارهایی که ارائه شد، کاهش مصرف دارو در طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازنداران بود که نشان می داد تاحدودی بر منابع مالی سلامت مدیریت شده است. مخالفین طرح هم که از دو استان حضور داشتند، دلایل مخالفت خود را اعلام کردند. عمده مخالفت آن ها این بود که افرادی که در طرح پزشک خانواده نیستند، قراردادهای بیمه شان لغو شده و از آن جایی که نمی توانند بیمار بیمه ای ویزیت کنند، بیمارانشان کاهش و آسیب فراوانی به آن ها وارد شده است.

باید در نظر داشت که برخی از همکاران در جامعه پزشکی به علت افزایش سن، بیماری، ناتوانایی در انجام کارها و یا عدم رضایت به این طرح، از ورود به آن اجتناب کرده اند. درخواست این همکاران از دکتر هاشمی، ویزیت بیماران به صورت هم پوشانی در جوار پزشک خانواده بود تا آن ها نیز بتوانند به ویزیت بیماران با بیمه بپردازند.

در جلسه طرح تحول سلامت نیز نمایندگان از شهرهای مختلف از اردبیل تا گرگان و جهرم، چابهار، اصفهان و اسفراین و همچنین اعضای هیات رئیسه مجمع در این جلسه (در تاریخ 2 آذرماه) شرکت کردند. خوشبختانه این بار دکتر آقاجانی معاون درمان، دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و تعدادی از کارشناسان ارشد وزارت بهداشت در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه نه تنها محورهای مختلفی مطرح شد، بلکه حدود 30 نامه از دوستان حاضر یا غایب و همچنین انجمن های علمی مستقیم و بلاواسطه به وزیر بهداشت تقدیم شد.  ما حصل جلسه 7 پیشنهاد بود که مورد قبول مقام وزارت قرار گرفت و اجرای آن را به معاونت درمان و قائم مقامشان پیشهاد دادند.

پیشنهادات به ترتیب شامل 1- برگزاری جلسات مشابه در هر فصل با نمایندگان مجمع عمومی در نقاط مختلف کشور با وزیر بهداشت، 2-  روشن شدن جایگاه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت توسط کمیسیون ویژه ای با حضور دکتر حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، اینجانب از طرف سازمان و نمایندگانی از انجمن پزشکان عمومی، 3- افزایش ضریب بهره وری جراحان رشته های گوناگون در شهرهایی که به لحاظ جغرافیایی در تقسیمات وزارت کشور منطقه محروم به حساب نمی آیند اما فاقد بیمارستان خصوصی برای فعالیت جراحان هستند، که مقرر شد سهم جراحان در این شهرها به 80 الی 100 درصد افزایش یابد که اجرای تمام و کمال آن برای پیگیری به معاونت درمان و قائم مقام وزیر بهداشت سپرده شد، 4- در راستای ترویج و تشویق زایمان طبیعی و به عنوان بخشی از طرح تحول سلامت، به تمام دانشگاه های علوم پزشکی مجددا اعلام خواهد شد تا حق بستری  کردن مادران باردار جهت زامان طبیعی در بیمارستان های دولتی را برای همکاران ماما که در بخش خصوصی شاغل و دارای دفتر کار هستند به رسمیت بشناسند و بر تامین نیروی انسانی کافی برای زایشگاه ها و حقوق مامای روستایی نیز تاکید شد. همچنین مقرر شد ضریب بهره وری همکاران ماما و متخصصین زمنان از درآمد حاصله از زایمان طبیعی پس از کارشناسی های لازم افزایش یابد. 5- در خصو.ص اعتبار پروانه مطب همکاران شاغل در دوره طرح ضریب کا، با توجه به عدم رویه واحد دانشگاه های علوم پزشکی مختلف در کشور، تاریخ پایان اعتبار پروانه این دسته از همکاران، به خصوص همکارانی که تعهد خدمت "سهمیه زنان" سپرده اند، پس از توضیحات اعضای مجمع، مقرر شد تا معاونت درمان وزارت از بین پروانه های صادر شده تا این لحظه، طولانی ترین زمان را ملاک قرار داده و اجازه فعالیت در مطب برای کلیه این همکاران تا آن مقطع صادر شود. نسبت به فعالیت این دسته از همکاران پیشنهاد خرید خدمت آنان در قالب "کلینیک ویژه" و با حضور در مطب های خودشان نیز مطرح و قرار شد مورد کارشناسی قرار گیرد. 6- به منظور حمایت از فعالیت بخش خصوصی در نظام سلامت، به پیشنها اعضای مجمع و ریاست کل سازمان نظام پزشکی و نیز نظر موافق وزیر بهداشت مقرر شد بسته حمایتی از فعالیت بخش خصوصی به ویژه در مناطق محرم تدوین و ابلاغ شود. 7- همچنین وزیر بهداشت با سعه صدر و استقبال از بین نظرات اعضای مجمع عمومی سازمان، به تشریح نقطه نظرات خویش در زوایای مختلف طرح تحول سلامت و اهمیت ویژه این مرحله از تاریخ سلامت کشور در آستانه تدوین قانون برنامه ششم توسعه پرداخته و انتظارات خویش را از جامعه فهیم پزشکی مطرح و حملات توهین آمیز رسانه ای به همکاران صدیق و زحمتکش سراسر کشور را محکوم کردند.

 پس از پایان جلسه، طی نامه ای در دو نوبت از دکتر زالی رئیس کل سازمان خواستار پیگیری این مصوبات شدیم.  همچنین در حال پیگیری برای تشکیل جلسه ای دیگر با حضور مقام وزارت برای اعضای دیگر مجمع تا پایان سال هستیم. موارد ذکر شده استفاده مناسب از پتانسیل اعضای مجمع بود که از اقصی نقاط کشور با سادگی و صداقت مسائل را طرح کردند و این جلسه سهم بسیار خوبی در ارتقای شاخص های سلامت و اجرای طرح تحول سلامت در آینده خواهد داشت.

همچنین در بحث قانون برنامه ششم توسعه و نقش سلامت در این قانون مکاتباتی با مجلس برای برگزاری جلسه ای با حضور دکتر لاریجانی و اعضای مجمع در اقصی نقاط کشور در حال پیگیری است. شرکت کنندگان از افرادی خواهند بود که طی فراخوان ارائه شده تا پایان 5 اسفند ماه دارای دیدگاه ها، مقالات یا آثاری باشند که بتوان آن ها رابرای بحث و تبادل نظر انتخاب کرد. این انتخاب بر اساس نقطه نظر آن ها نیست بلکه بر مبنای داشتن توانایی و کارشناسی در این عرصه است.

هدف ما از برگزاری چنین جلسه ای تاثیرگذاری در تدوین هر چه بهتر قانون برنامه ششم توسعه است ضمن اینکه در سازمان هم علاوه بر مجمع عمومی، در  شورای عالی دکتر فاضل و دکتر زالی نیز پیگیر این مهم هستند. بدیهی است تمام نتایج این کارشناسی ها و نظرخواهی ها در اختیارشان قرار می گیرد تا با نظر رئیس کل سازمان نظام پزشکی کارها پیش رود. فکر می کنم مجمع عمومی امسال توانسته تا حدودی در جهت ارتقای شاخص های سلامت کشور گام بردارد.  

دکتر عباس آقازاده

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

 انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.