پنجشنبه، 30 فروردین 1403

اجرایی شدن نسخه ا لکترونیک در برخی مراکز درمانی تهران

اجرایی شدن نسخه ا لکترونیک در برخی مراکز درمانی تهران
مشاور ارشد سازمان تامین اجتماعی از اجرای پایلوت نسخه الکترونیک در استان یزد و مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در تهران خبر داد.

دکتر محمد علی بیطرف مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در امور درمان در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که حذف دفترچه های بیمه و پیاده سازی کارت هوشمند سلامت یکی از نیازهای اولیه حوزه بهداشت و  درمان کشور است اظهار داشت : در استان یزد و در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در تهران از جمله درمانگاه آزادی و دی کلینیک ابوریحان نسخه الکترونیک و حذف دفترچه کاغذی بیمار اجرا شده است که اگر مراحل پایلوت به خوبی انجام شود بطور کامل به تمام مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی تعمیم داده می شود .

وی پروژه حذف دفترچه های بیمه به خصوص در سازمان تامین اجتماعی و پیاده کردن کارت هوشمند سلامت را یکی از ضروریان نظام سلامت عنوان کرد و افزود : مسئله ای که در اجرای این پروژه بسیار مهم است بحث تولید نسخه الکترونیک و درکنار آن امضای الکترونیک است.

وی سازمان نظام پزشکی را متولی تایید هویت پزشکان دانست و ادامه داد : بر عهده نظام پزشکی است که این کمک را به سازمان تامین اجتماعی بکند تا در کنار تولید نسخه الکترونیک ، امضای الکترونیک را برای پزشکان و بطور کلی برای درمانگران تولید کنیم .

بیطرف اذعان داشت : در جلسه ای که با معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی داشتیم مقرر شد با هماهنگی وزارت بهداشت ، سازمان نظام پزشکی و سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر این کار شروع شود تا در آینده سازمان های دیگر مانند بیمه سلامت ایرانیان و  نیروهای مسلح وارد این پروژه شده و این کار کشوری شود.

وی ضمن بیان این مطلب که این پروژه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا پیاده شده  و بالغ بر 15 سال از سایر کشورها عقب هستیم ، تصریح کرد : همانطور که نظام بانکی کشور خود را با دانش روز الکترونیک تطبیق می دهد ؛ ضرورت دارد تا بحث پیاده سازی اصول فناوری اطلاعات را در حوزه سلامت نیز انجام دهیم .

مشاور ارشد سازمان تامین اجتماعی مهمترین فایده اجرایی شدن نسخه الکترونیک را حذف دفترچه های کاغذی و متمرکزشدن  اطلاعات بیمار در کارت های هوشمند سلامت عنوان کرد و اظهار داشت : با پیاده سازی این طرح انتقال سوابق بیمار به راحتی انجام می شود و بوروکراسی های موجود و صف های طولانی مردم در کنار داروخانه های بیمارستان های دولتی حذف خواهد شد ؛ همچنین به محض آن که برای  یک بیمار در درمانگاه نسخه الکترونیک تولید شود در داروخانه آن مرکز درمانی نسخه اش پیچیده می شود و همه چیز قابل پیگیری است.   

وی خاطرنشان کرد : اکنون تولید نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های کاغذی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار داریم که امید است تا پایان سال 95 این مهم عملی شود .

بیطرف تولید کارت هوشمند سلامت را مرحله بعد اجرای نسخه الکترونیک دانست و گفت : بعد از پیاده سازی نسخه الکترونیک و امضای دیجیتال باید پروژه کارت هوشمند سلامت را اجرایی کنیم که قرارداد آن منعقد و تکنولوژی آن نیز منتقل شده است و هر فرد صاحب یک کارت هوشمند می شود که می تواند آن را  داخل سیم کار ت خود قرار دهد تا زمانی که به مطب مراجعه می کند با دادن تلفن همراه خود به پزشک یا درمانگر تمام اطلاعات پزشکی او توسط کارت خوان خوانده شود .

به گفته وی با داشتن کارت هوشمند سلامت اگر بخواهد نسخه ای تولید و دستور خدمات پاراکلینیک برای بیمار داده شود بلافاصله این مراحل انتقال و ثبت می شود که این امر از دوباره کاری ها و خدمات تشخیصی مکرر جلوگیری می کند ؛ همچنین در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد .

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.