پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی: از توان جامعه پزشکی در فرهنگ سازی حوزه سلامت نباید غافل بود

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی: از توان جامعه پزشکی در فرهنگ سازی حوزه سلامت نباید غافل بود
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به آمار بالای جراحی های زیبایی در کشور گفت: متاسفانه رسانه های مختلف به مردم القا می کنند که "شما زیبا نیستید" و این مهم خواسته یا ناخواسته موجب تغییر نگرش افراد نسبت به بدن خود می شود.

دکتر شهریار خاقانی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه چنین نگاهی باید اصلاح شود، افزود: شاید قسمت عمده  ای از این نگاه مربوط به تاثیرگذاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر مردم می باشد اما تبلیغات پزشکان نیز در این مورد تاثیر بسزایی دارد و پزشک نباید مردم را به جراحی های غیر ضروری ترغیب کند.

وی با بیان اینکه سهم عمده ای از شکایت ها در سازمان نظام پزشکی مربوط به کارهای زیبایی بر روی افراد است، خاطرنشان کرد: زمانی که افراد به چنین اعمالی تن می دهند، سالم و فاقد هرگونه بیماری زمینه ای هستند. با نگاهی مبنی بر ایده آل شدن نسبت به گذشته، به نوع جراحی و نتیجه آن حساس بوده و اگر عارضه ای در حین جراحی رخ دهد، به علت انتظارات نادرست و  بیش از حد، شاکی می شوند.

خاقانی با اشاره به انجام تحقیقاتی بر روی 400 نفر از فرهیختگان در دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: در این تحقیقات از افرادی که در تهران تحت جراحی های زیبایی اعم از شکم، پلک، چشم و بینی قرار گرفته بودند، سوالات مختلفی پرسیده شد و 42 درصد نقش تبلیغات را در این اعمال موثر دانستند.

وی با اذعان به اینکه جامعه باید پزشک خود را از این چرخه تبلیغی کنار بکشد، تصریح کرد: عوارض و شکایت ها از جراحی های زیبایی درحال افزایش است و جامعه پزشکی باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی را برای مراجعین خود داشته باشد تا طبق آمارها به عنوان اولین کشور در اعمال جراحی زیبایی معرفی نشود.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه حساسیت و نظارت سازمان نظام پزشکی بیشتر در خصوص اعمال زیبایی در حال افزایش است، ابراز داشت: جامعه پزشکی نباید مبلغ تبلیغات اشتباه در جامعه برای جذب مشتری و اعمال جراحی زیبایی باشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که تبلیغات جامعه پزشکی می تواند از عوامل افزایش جراحی های زیبایی باشد، از توان جامعه پزشکی در ایجاد فرهنگ سازی مناسب در حوزه های مختلف سلامت نیز نباید غافل بود. دست اندرکاران نظام سلامت می توانند با برنامه ریزی درست از قدرت تاثیرگذاری جامعه پزشکی در این خصوص بیش از پیش بهره مند شوند.

انتهای پیام/ع

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.