جمعه، 31 فروردین 1403

مبنای پرداخت بیمه ها تعرفه بخش خصوصی شود / لزوم اجرای تعرفه های ترجیحی

مبنای پرداخت بیمه ها تعرفه بخش خصوصی شود / لزوم اجرای تعرفه های ترجیحی
رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که تعرفه ها باید بر اساس قیمت واقعی خدمات تعیین شود گفت : گرچه هنوز با تعرفه های واقعی فاصله داریم اما برای کاهش پرداخت از جیب مردم باید سازمان های بیمه گر مبنای پرداخت خود را تعرفه های بخش خصوصی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به این که بازنگری ارزش نسبی خدمات باید در پایان هر سال انجام شود اظهار داشت : تعرفه ها باید براساس قیمت واقعی و تمام شده خدمات تبیین و تعیین شوند و سازمان های بیمه گر هم مبنای پرداخت خود را تعرفه های مصوب بخش خصوصی قرار دهند تا میزان پرداخت از جیب مردم نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به این که طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید شورای عالی بیمه سلامت تشکیل و قیمت ها اصلاح شود افزود: هنوز این مهم انجام نشده و با تغییر نام مسائل حل نمی شود بلکه باید در جهت رفاه حال مردم و همچنین راضی کردن جامعه پزشکی قدم های مثبتی برداشته شود که در بسته پیشنهادی سازمان نظام پزشکی برای تعیین تعرفه های سال آینده یکسری استراتژی ها لحاظ شده است.

وی به عدالت درآمدی در بین جامعه پزشکی اشاره کرد و ادامه داد : برای اصلاح این فرآیند باید تعرفه های ترجیحی را ترویج دهیم تا گروههای آسیب پذیر مانند پزشکان عمومی ، ماما ها ، متخصصان داخلی ، عفونی ، کودکان و روانپزشکان که درآمدی به جز نسخه نویسی ندارند بتوانند با رشد تعرفه ای که برای آن ها در نظر گرفته شده است ،امورات خود را بگذرانند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به اصلاح بخشهایی از کتاب ارزش نسبی خدمات از جمله بخش E&M  که عمدتا  خدمات سرپایی را در بر می گیرد ،اشاره کرد و گفت : به دلیل این که بیمه ها توان مالی پوشش خدمات این بخش را ندارند و همچنین زیرساختهای لازم برای این کار فراهم نشده است ، اصلاحات لازم در این حوزه که باید بخشهای آسیب پذیر گروه پزشکی از آن بهره مند شوند ؛ انجام نشده است.

زالی به افزایش تعرفه ها  در مناطق محروم بیش از کلانشهرها تاکید کرد و بیان داشت : چنان چه بیمه ها پرداخت پزشکان در بخش خصوصی را در اولویت قرار دهند باعث ماندگاری آنان  در مناطق محروم می شوند ضمن آن که باید سهم پرداخت بیمه ها در مناطق محروم نیز افزایش یابد و با مبنا قرار دادن تعرفه های بخش خصوصی برای پرداختها مردم را در فشار قرار ندهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انتشار اوراق قرضه نمی تواند مشکلات بودجه ای نظام سلامت را حل کند تصریح کرد : اگر به همین منوال پیش رویم سال آتی نیز با بحران در حوزه سلامت رو به رو می شویم  در حالی که باید به سمت مدیریت منابع رفته و سهم سلامت از بودجه عمومی کشور را افزایش دهیم .

وی  با اشاره به این که متوسط مراجعه مردم به پزشک در ایران جز پایین ترین رده های جهانی است  اضافه کرد :  حدود 2.2 شاخص مراجعه به پزشک عمومی و 1.8 مراجعه به متخصص است که مشکلات اقتصادی از جمله دلایل آن به شمار می‌رود.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی به بحث مالیاتی پزشکان اشاره کرد و ادامه داد : پزشکان یکی از منضبط ترین گروههای مرجع در پرداخت مالیات هستند که باید عدالت مالیاتی در مورد آن ها رعایت شود زیرا میزان مالیات آن ها هر سال افزایش می یابد در حالی که طبق اسناد موجود بار مراجعات به آن ها کاهش داشته است.

**کارانه سبب ایجاد انگیزه در پزشکان می شود

زالی با اشاره به این که کارانه از جنس حقوق نیست ، گفت : کارانه ایجاد انگیزه برای پزشک است و نباید آن را با حقوق مقایسه کرد و تعیین سقف برای آن درنهایت برای مردم مشکل  ایجاد می کند و اکنون بخشی از نیروهای انسانی ما در بیمارستان های دولتی ردیف پرداختی ندارند و در قالب نیروی شرکتی و قراردادی فعالیت می کنند .

**پرداخت 96 درصد هزینه های دندانپزشکی توسط مردم

وی با اظهار تاسف از این که 85 تا 96 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را مردم از جیب می‌پردازند ، اظهار کرد : بیمه‌ها خدمات مهم دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهند و این در حالی است که باید گروه‌های آسیب‌پذیر دندانی شناسایی و برای خدمات دندانپزشکی سوبسید ارائه شود و در واقع یک پکیج بیمه پایه و تکمیلی مناسب برای آنان تعیین شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تأکید بر بازنگری پکیج خدمات دندانپزشکی در کشور افزود : هیچ خدمتی در حوزه سلامت به اندازه خدمات دندانپزشکی جیب مردم را خالی نمی‌کند و نداشتن دندان سالم هم مشکلات زیادی را برای افزاد ایجاد می‌کند .

* بیمه نبودن تست های  غربالگری در ایران

زالی در ادامه با اشاره به اینکه باید فرهنگ بیمه به سمت پیشگیری سوق داده شود تصریح کرد : در کشوری مانند سوئد انجام آزمایشات غربالگری برای مردم بیمه است تا دچار بیماری‌های مزمن و سکته نشوند ولی در ایران به هیچ عنوان تست‌های غربالگری بیمه نیست که از مشکلات بزرگ کشورمان است.

وی ادامه داد: همچنین در کشور اتریش بیمه‌ها برای ورزش کردن پول هزینه می‌کنند تا افراد دچار بیماری نشوند ولی متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم پوشش‌های مناسب بیمه‌ای مردم در بحرانی‌ترین حالت بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند که  آن زمان هزینه کردن بسیار است.

 

به گفت زالی بیمه‌ها مخالفتی با پیشنهادهایی از جمله ورود به عرصه پیشگیری ندارند اما می گویند بودجه نداریم و این بدان معناست که  باید سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه سلامت انجام دهند.

 

وی با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت  از جمله کاهش پرداخت بیماران در بخش بستری یاد آور شد : میزان القایی شدن خدمات پس از طرح تحول بسیار ناچیز ا ست و این دستاوردها باید حفظ شود.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.