جمعه، 10 فروردین 1403

اصلاح تعرفه متخصصان آی سی یو

مشاور دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت از افزایش تعداد تختهای آی سی یو برای رهایی از سرگردانی بیماران خبر داد و گفت : با خریدهای کلی که وزارت بهداشت در این زمینه انجام داده وضعیت تختها بهتر از گذشته خواهد شد و تعرفه متخصصان آی سی یو نیز در حال اصلاح است.

دکتر رضا شهرامی مشاور دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه قبلا برای متخصصان آی سی یو تعرفه ای در نظرگرفته نشده بود اظهار داشت : چون چنین رشته ای وجود نداشت و تعرفه ای برای آن در نظر گرفته نشده بود اما در حال حاضرتعرفه متخصصان آی سی یو در حال اصلاح است.

وی افزود: اکنون یک پروتکل در دست تهیه است که معیارهای ورود و خروج بیماران به آی سی یو را بررسی می کند و کد این گروه در کتاب ارزش گذاری نسبی بهتر خواهد شد و دریافتی های دیگر هم از نظر پروسیجرها خواهند داشت .

نایب رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران با بیان اینکه وقتی نیاز به یک رشته احساس شود و نقش متخصصان بخش مراقبتهای ویژه پررنگ شود تصریح کرد : این امر در کاهش اقامت در آی سی یو و اشغال تختها با مریضهایی که نیاز به بستری در این بخش ندارند ؛ تاثیر بسزایی دارد .

به گفته شهرامی وقتی نگاه به این رشته فرق کند مسلما به دنبال آن تحول هم وجود خواهد داشت.           

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح تحول اذعان داشت : در بخش مراقبتهای ویژه با پایین آمدن هزینه های بخش و میزان پرداختی  از جیب مردم کمک بزرگی به بیمارانی شد که به آی سی یو نیاز دارند.

وی افزود : از طرفی ممکن است در کوتاه مدت درآمد مراکز خصوصی کم شده باشد اما در دراز مدت سود و منافع حاصله این امر را جبران کرده علاوه بر اینکه تعداد بیماران به اندازه ای است که تمام بخشهای ویژه حتی بخش خصوصی به راحتی پر می شود .

 

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه در مورد افزایش مراجعه به بخشهای دولتی و طولانی شدن مدت اقامت در بخشهای آی سی یو خاطرنشان کرد : این هجمه در ابتدا بوده و بعد از آن در دراز مدت و با نظارت متخصصان مراقبتهای ویژه این طول اقامت کاهش یافت و آن فشار کاری که روی بخش های دولتی است به تدریج با وجود این متخصصین و با وجود تصمیماتی که درسال آینده گرفته می شود کم خواهد شد .

 

 وی با اشاره به ایکه در سال آینده سیاستی که در سال 94 بوده ادامه پیدا می کند  عنوان کرد : این سیاست تاکنون برای مردم موفق بوده است و به احتمال زیاد سیاست دولت در افزایش تعداد بخشهای مراقبتهای ویژه و تعداد متخصصین این بخش در سال آینده ادامه خواهد یافت و هر کدام از دو بخش دولتی و خصوصی مخاطبان خود را خواهند داشت .

به گفته شهرامی از نظر تعداد تخت آی سی یو تارسیدن به استانداردهای جهانی کشورهای پیشرفته فاصله داریم و این مسلما با یک یا دو سال پر نمی شود اما به تدریج در حال انجام است .

وی ابراز داشت :در دراز مدت طرح تحول باعث ارتقای بهداشت و وضعیت بیماران و همینطور ارتقای پزشکان خواهد شد گرچه  شاید از نظر کوتاه مدت ضرر است اما در دراز مدت بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.