جمعه، 31 فروردین 1403

تدابیر درمانی ویژه برای بازگشت زائران اربعین

تدابیر درمانی ویژه برای بازگشت زائران اربعین
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت حفظ بهداشت و سلامت زائران کربلا در ایام اربعین و همچنین رصد بیماری‌های احتمالی در زائران هنگام بازگشت به کشور تاکید کرد: البته بیماری خاصی که ما را نگران کند، در عراق مشاهده نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،‌دکتر محمود نبوی به خبرگزاری ایسنا در مورد تمهیدات وزارت بهداشت در خصوص سلامت زائران کربلا از جمله هنگام بازگشت به کشور گفت: این موضوع جدیدی نیست و هر سال در ایام اربعین دانشگاه‌های علوم پزشکی به نقاط مرزی مانند مرز مهران، چزابه و خرمشهر اعزام می‌شوند و علاوه بر آن چند دانشگاه معین نیز این دانشگاه‌ها را پشتیبانی می‌کنند. البته درمانگاه‌های هلال احمر نیز حضور داشته و فعالند.

سرماخوردگی و بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ بیشترین بیماری‌های فصل

نبوی در مورد بیماری‌هایی که ممکن است زائران اربعین حسینی را تهدید کند، افزود: بیشترین موردی که در این مسافرت‌ها و در این فصل مشاهده می‌کنیم سرماخوردگی و بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ است. بروز بیماری‌هایی نظیر اسهال در چنین مسافرت‌هایی وجود دارد که البته گاهی علت آن بر هم خوردن رژیم غذایی افراد است و همیشه به علت عوامل عفونی نیست.

در مجموع تعدادی به این بیماری‌ها دچار می‌شوند، اما با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده معمولا درمان لازم صورت می‌گیرد. بنابراین بروز بیماری‌های اسهالی زیاد است اما بیماری خاصی که ما نگران باشیم در عراق دیده نمی‌شود و همچنین نگرانی در مورد کرونا ویروس  هم وجود ندارد. ابولا هم که در منطقه نبوده است. اما بیماری‌های فصلی و مسافرتی مانند اسهال و انفلوآنزا دیده می‌شود.

وی در مورد تمهیداتی که وزارت بهداشت در مورد بازگشت زائران و مداوای کسانی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند اشاره کرد و گفت: بیمارانی که علائم بیماری‌های مذکور را داشته باشند به مراکز خوداظهاری مراجعه می‌کنند یا کارشناسان حاضر در مرزها در صورت مشاهده علائم بیماری مانند سرماخوردگی و ضعف در افراد آنها را در پایگاه‌های بهداشتی هلال احمر درمان می‌کنند. همچنین آموزش‌های لازم در مورد بیماری‌ها نیز به افراد داده می‌شود.

وی افزود: در صورت شدید بودن بیماری در افراد، آنها به وسیله آمبولانس‌های اورژانس مستقر در مرز به شهرهای مرزی منتقل می‌شوند و اگر علائم خفیف داشته باشند به آنها نسخه داده خواهد شد.

نبوی با تاکید بر اینکه نگرانی خاصی در مورد بازگشت زائران وجود ندارد، تاکید کرد: تمهیدات ما به صورتی است که حتی در سر پل ذهاب که نزدیک مرز است، اتاق‌های تنفسی ایزوله قرار داده شده و تمهیدات تا سطح سوم ارجاع نیز اندیشیده شده است. در اهواز و کرمانشاه نیز امکانات لازم وجود دارد. بنابراین به جز شهرهای بزرگ سعی شده در شهرهای مرزی نیز امکانات لازم فراهم باشد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال‌های قبل نیز بیمار داشتیم اما به مشکلی برنخورده و توانستیم بیماری‌ها را کنترل و درمان کنیم، گفت: تصور نمی‌کنم امسال هم مشکلی ایجاد شود اما با این حال مسئولان اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌ها و کادر بهداشتی با تجربه برای سوپروایزینگ و دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرزها حاضرند و کارهای بهداشتی را انجام می‌دهند و هلال احمر نیز کار درمان را برعهده دارد.

نبوی در پایان تاکید کرد: بعید می‌دانم مشکل خاصی ایجاد شود، زیرا از دو هفته گذشته تیم‌های اعزامی تعیین و برنامه‌ها نیز انجام شده و جای نگرانی نیست.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.