جمعه، 10 فروردین 1403

رییس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد : خاموش شدن چراغ آزمایشگاهها به منزله حذف یک ایستگاه ارائه خدمات به مردم

رییس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد :  خاموش شدن چراغ آزمایشگاهها به منزله حذف یک ایستگاه ارائه خدمات به مردم
زالی با بیان این که در بحث تعرفه ها آزمایشگاههای تشخیص طبی با چند آسیب بزرگ مواجه هستند گفت :آزمایشگاهها خدمات را بطور مستقیم به مردم ارائه می دهند و با این تعرفه های اندک به سمت ورشکستگی پیش می روند .

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در جلسه هم اندیشی با انجمن های علوم آزمایشگاهی که به منظور بررسی مشکلات و معضلات آزمایشگاههای تشخیص طبی کشور در سازمان نظام پزشکی برگزار شد ، با اشاره به این که بدون کمک آزمایشگاهها نمی توان پروتکل درمانی را تدوین کرد اظهار داشت : آزمایشگاهها بطور خاص تنها منبع درآمدشان بیماران هستند و با توجه به این که بیمه ها پرداخت به موقع ندارند و قیمت کیت های آزمایشگاهی نیز افزایش یافته است ، نمی توانند گردش مالی مناسبی داشته باشند .

وی افزود :اگر در نظام سلامت و چرخه درمان بیماران خواهان این هستیم که آزمایشگاهها خدمات را با کیفیت بالا ارائه دهند و استانداردهای لازم رعایت شده و ضریب خطا پایین باشد؛ با وجود شرایط فعلی این امر ممکن نیست زیرا قیمت کیت ها افزایش زیادی داشته و در این آشفته بازار هزینه های جانبی نیز رشد کرده است.

وی با اشاره به این که بدون کمک آزمایشگاهها نمی توان پروتکل درمانی برای بیمار تدوین کرد ادامه داد : اگر چراغ آزمایشگاهها خاموش شود یک ایستگاه ارائه خدمات درمانی به مردم از نظام سلامت حذف می شود که به ضرر بیماران است .

زالی با بیان این که رشد تعرفه های آزمایشگاهی طی سال های گذشته کم بوده است و در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات نیز  k  پیشنهادی 20 هزار تومان به 17 هزارتومان کاهش یافت تصریح کرد : با چنین معادلاتی نمی توان آزمایشگاهها را اداره کرد  و تاخیر درپرداخت های سازمان های بیمه گر ، عدم پذیرش هزینه ها از سوی بیمه ها و مالیات بر درآمدی که آزمایشگاهها ندارند سبب شده آسیب جدی به آزمایشگاهها وارد شود .

وی به تشکیل شورای حقوقی در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و اذعان داشت :  جامعه آزمایشگاهی می تواند از ظرفیت های حقوقی خود استفاده کرده و از نظرات کارشناسی شورای حقوقی نظام پزشکی نیز بهره مند شود .

 

زالی به همگرایی و انسجام جامعه آزمایشگاهی تاکید کرده و بیان داشت : آزمایشگاهها پرچم کیفیت را در نظام سلامت در دست  دارند بنابر این باید انسجام خود را حفظ کرده و در جهت احقاق حقوق از دست رفته خود کوشا باشند که در این راه سازمان نظام پزشکی از هیچ حمایتی دریغ نمی کند .

** افزایش 10 درصدی تعرفه ها ظلم به جامعه پزشکی است

 در این نشست دکتر صاحب الزمانی نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشکی نیز ضمن اشاره به مشکلات آزمایشگاههای تشخیص طبی اذعان داشت : به لحاظ تعرفه های پزشکی و آزمایشگاهی بسیار پایین تر از کشورهای دیگر هستیم و خیلی از بیماران حاشیه خلیج فارس برای انجام خدمات پاراکلینیک به کشور ما مراجعه می کنند .

وی با اشاره به این که آزمایشگاهها در معرض ورشکستگی قرار دارند افزود :  تاخیر های 10 ماهه سازمان تامین اجتماعی ، 8 ماهه بیمه سلامت و 6 ماهه نیروهای مسلح سبب نگرانی آزمایشگاهها شده و در چنین شرایطی مالیات آزمایشگاهها افزایش آنچنانی داشته است لذا هرگونه شفاف سازی می کنیم تا سازمان امور مالیاتی عدالت را در خصوص جامعه آزمایشگاهی رعایت کند .

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی  به نحوه عقد قرارداد بیمه ها بویژه بیمه های تکمیلی اشاره کرد و گفت : بیمه های تکمیلی هنگام عقد قرار داد اگر 10 تا 15 درصد تخفیف ندهیم با ما قرار داد نمی بندند و فرم قرار داد سازمان تامین اجتماعی نیز تحمیلی است .

وی ادامه داد : در بند یک ماده 5 قرارداد پیشنهادی هیچ تعهدی برای پرداخت قائل نشده که با قانون خود تامین اجتماعی نیز منافات دارد ، بنابراین راهکار حقوقی می خواهد .

صاحب الزمانی ضمن اشاره به این که طبق قانون بیمه همگانی باید مطالبات ظرف مدت دو ماه پرداخت شود تصریح کرد : این نوع قرارداد ظالمانه و یکطرفه است که بیمه هر وقت منابع دارد مطالبات آزمایشگاهیان را پرداخت کند.

وی با تاکید بر این که رشد 10 درصد ی تعرفه ها ظلم به جامعه پزشکی است خاطرنشان کرد : با توجه به این که طی دو سال گذشته تعرفه آزمایشگاهها رشدی نداشته باید سهمی که از این 10 درصد برای این جامعه در نظر گرفته می شود درصد معقولی باشد .

نمایندگان انجمن های علوم آزمایشگاهی در یک جمع بندی کلی خواستار اصلاح موارد زیر شدند:

1-     تاخیر 10 ماهه پرداخت مطالبات آزمایشگاههای تشخیص طبی از سوی بیمه ها

2-     بررسی قیمت پایه تست های آزمایشگاهی و اجرای آن در کشور

3-     تغییر فرم عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با جامعه پزشکی و آزمایشگاهها

4-     تمدید پروانه آزمایشگاهها طبق آیین نامه قانونی و اضافه کردن شرایط دیگری به جز امتیاز بازآموزی غیرقانونی است

5-     وقتی آزمایشگاهها گردش مالی ندارند و درآمدی عایدشان نمی دهند دلیلی برای پرداخت مالیات وجود ندارد

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.